Koncert - Az utolsó nemzetközi playboy - Bryan Ferry Budapesten

Zene

Évekig laktam a sportaréna közelében, és onnan tudtam mindig lemérni egy koncert látogatottságát, hogy hány autó parkol le aznap este a környéken. Bryan Ferry első budapesti fellépése előtt fél órával még a legközelebbi parkolóhelyek is üresen tátonganak, arról nem is beszélve, hogy a metrókijáratnál található lángosos előtt is több ember áll, mint a csarnok előtti téren. Odabent jön az újabb sokk: a nézőtér erős háromnegyede teljesen el van különítve, és a maradék területen is sok a letakart szék. Ha nagyon felfelé akarunk kerekíteni, akkor lehetünk talán ezren. Hogy mi lehet ennek az oka?

Évekig laktam a sportaréna közelében, és onnan tudtam mindig lemérni egy koncert látogatottságát, hogy hány autó parkol le aznap este a környéken. Bryan Ferry első budapesti fellépése előtt fél órával még a legközelebbi parkolóhelyek is üresen tátonganak, arról nem is beszélve, hogy a metrókijáratnál található lángosos előtt is több ember áll, mint a csarnok előtti téren. Odabent jön az újabb sokk: a nézőtér erős háromnegyede teljesen el van különítve, és a maradék területen is sok a letakart szék. Ha nagyon felfelé akarunk kerekíteni, akkor lehetünk talán ezren.

Hogy mi lehet ennek az oka? Talán a megfelelő promóció hiánya, esetleg a magas jegyárak, no meg persze az is, hogy Ferry valahogy soha nem került be igazán a magyar köztudatba, hiába gyakorolt óriási hatást zenészek generációira - egészen a mai napig. Elvégre egy olyan figuráról van szó, akinek egy-egy apróbb mozdulatára mások komplett karriereket építettek, és ha ő nincs, akkor nem lenne Morrissey, Jarvis Cocker, Brett Anderson, Carl Barat és még sorolhatnánk. Szóval az üres aréna látványa tényleg megdöbbentő, és azon se kéne meglepődni, ha az öreg hagyná az egészet a fenébe, és inkább visszamenne a hotelba, nézni a Valencia-Barcelonát.

Végül az járt jól, aki sokkal inkább egy intim hangulatú kis klubban, esetleg színházteremben szerette volna megnézni Ferryt. Itt most pontosan ez történik: az elkülönített kis részben klubhangulat alakul ki, egy méterre meg lehet közelíteni akadálytalanul a színpadot, és amikor oldalra nézek, nincs mellettem senki, táncolni is van hely bőven. Az énekes mellett még tizenkét (!) zenész áll a színpadon: három gitáros, egy basszista, két billentyűs (akik közül az egyik, egy nő felel a szaxofonért is), két dobos (az egyikre addig fel sem figyelünk, amíg Ferry be nem mutatja, valószínűleg be volt falazva a színpadba) és négy fekete vokálos csaj, akik olyan teljesítményt nyújtanak, hogy Geszti Péterék összehugyoznák magukat. Ja, és felbukkan még két táncos csaj is, akik nem sokat tesznek hozzá az egészhez, de jó őket nézni.

A műsor szokás szerint szólószámokból, Roxy Music-klasszikusokból és feldolgozásokból áll. Az aktuális albumról, az Olympiáról csak két dal csendül fel, és Ferry nem erőlteti agyon a saját dolgait: a szólóéveket még a Don't Stop The Dance, a Kiss & Tell és a nagy ovációt arató Slave To Love képviseli. Roxy Musicot viszont kapunk bőven: előkerül az If There Is Something, a Reason Or Rhyme, a Tara, az Avalon, a Love Is The Drug és az elnyújtott My Only Love - utóbbiban a 65 éves Ferrynél legalább 45 évvel fiatalabb gitáros (aki teljesen úgy néz ki, mint a Volt egyszer egy vadnyugat elején a Henry Fonda által lemészárolt kiscsávó) igazából a Pink Floyd-féle Comfortably Numbot szólózza el. A feldolgozások pedig ugyanolyan népszerűek, mint a többi dal: a két Bob Dylan-szám mellett a legnagyobb sikert Neil Young Like A Hurricane-je, a mindenkit megtáncoltató Let's Stick Together és a záró Jealous Guy aratja. Aztán villany gyorsan fel, a kijáratnál nincs tumultus, a környéken nem alakul ki dugó, de szűk ezer ember nagyon vidáman megy haza.

Papp László Budapest Sportaréna, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.