dvd - ARANYPOLGÁR

  • - ts -
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Sztavrogin, amikor elköszönt, külön fölhívta figyelmünket a rózsákra, hogy mielôtt elkövetnénk valamit, gondoljunk rájuk, különösen egyre. Charles Foster Kane, mielôtt nagy magányosan itt hagyta ezt az árnyékvilágot, csak annyit mondott: rózsabimbó.
Sztavrogin, amikor elköszönt, külön fölhívta figyelmünket a rózsákra, hogy mielôtt elkövetnénk valamit, gondoljunk rájuk, különösen egyre. Charles Foster Kane, mielôtt nagy magányosan itt hagyta ezt az árnyékvilágot, csak annyit mondott: rózsabimbó. Egyes újabb hazai fordítások szerint rózsa, rózsabimbó… (lennél te). Lassan odáig öregedtünk, hogy a Brüsszeli 12 óta a filmmûvészetnek épp annyi ideje telt el, mint addig. Ideje tehát rendezni a sorokat, újraírni a kánont. Az 1958-as Világkiállításra összetrombitált nemzetközi kritikushad megmondta, hogy melyik a világ tizenkét legjobb filmje – egy volt közülük az Aranypolgár, Orson Welles 1941-es kulcsfilmje (Kane=Hearst). A mû már megjelenése elôtt nagy vitákat kavart, persze ezeket maga Hearst kavarta a saját kezével, így mire a mû moziba ért, mindenki tudott róla mindent, s ennyiben is maradt a dolog: még szolid sikernek sem volt mondható. Ám az értôk hamar rájöttek, hogy Welles beállításai, mozgóképes történetmesélôi metódusa, a világítás, a fények mind-mind csupa olyasmi, ami addig nem volt használatban, s másik vágányra állítja a filmcsinálást. A történet maga: megszületett, elvegyült, kivált és tök egyedül volt, amikor elvitte az ördög, de a pokol tornácán még azt a rózsabimbót emlegette. Ha a matekból indulunk ki, akkor hat filmet kell cserélnünk a tucatból: nálam az Aranypolgár a kiesôk között lenne, de biztosan beraknék egy másik Welles-filmet; ez nem jelenti azt, hogy az Aranypolgár ne lenne kötelezô még a Véres kés 2 rajongóinak is. Viszont, ha engem kérdeznek: kérem a köpenyem.

Forgalmazza a Pro Video

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.