dvd - ARANYPOLGÁR

  • - ts -
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Sztavrogin, amikor elköszönt, külön fölhívta figyelmünket a rózsákra, hogy mielôtt elkövetnénk valamit, gondoljunk rájuk, különösen egyre. Charles Foster Kane, mielôtt nagy magányosan itt hagyta ezt az árnyékvilágot, csak annyit mondott: rózsabimbó.
Sztavrogin, amikor elköszönt, külön fölhívta figyelmünket a rózsákra, hogy mielôtt elkövetnénk valamit, gondoljunk rájuk, különösen egyre. Charles Foster Kane, mielôtt nagy magányosan itt hagyta ezt az árnyékvilágot, csak annyit mondott: rózsabimbó. Egyes újabb hazai fordítások szerint rózsa, rózsabimbó… (lennél te). Lassan odáig öregedtünk, hogy a Brüsszeli 12 óta a filmmûvészetnek épp annyi ideje telt el, mint addig. Ideje tehát rendezni a sorokat, újraírni a kánont. Az 1958-as Világkiállításra összetrombitált nemzetközi kritikushad megmondta, hogy melyik a világ tizenkét legjobb filmje – egy volt közülük az Aranypolgár, Orson Welles 1941-es kulcsfilmje (Kane=Hearst). A mû már megjelenése elôtt nagy vitákat kavart, persze ezeket maga Hearst kavarta a saját kezével, így mire a mû moziba ért, mindenki tudott róla mindent, s ennyiben is maradt a dolog: még szolid sikernek sem volt mondható. Ám az értôk hamar rájöttek, hogy Welles beállításai, mozgóképes történetmesélôi metódusa, a világítás, a fények mind-mind csupa olyasmi, ami addig nem volt használatban, s másik vágányra állítja a filmcsinálást. A történet maga: megszületett, elvegyült, kivált és tök egyedül volt, amikor elvitte az ördög, de a pokol tornácán még azt a rózsabimbót emlegette. Ha a matekból indulunk ki, akkor hat filmet kell cserélnünk a tucatból: nálam az Aranypolgár a kiesôk között lenne, de biztosan beraknék egy másik Welles-filmet; ez nem jelenti azt, hogy az Aranypolgár ne lenne kötelezô még a Véres kés 2 rajongóinak is. Viszont, ha engem kérdeznek: kérem a köpenyem.

Forgalmazza a Pro Video

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.