koncert - DIMLITE, ARP 101

  • - minek -
  • 2011. szeptember 29.

Zene

A csodabogarakban amúgy is gazdag elektronikus zenész/producer/dj közösség egyik kiemelt díszpéldánya Dimitri Grimm, alias Dimlite. A jeles művész alapvetően borult hiphopból és poétikusan tördelt elektronikából épülő zenei világának különös ismertetőjele a harsány vidámság, a rendre megmutatkozó elementáris humor.
A csodabogarakban amúgy is gazdag elektronikus zenész/producer/dj közösség egyik kiemelt díszpéldánya Dimitri Grimm, alias Dimlite. A jeles mûvész alapvetõen borult hiphopból és poétikusan tördelt elektronikából épülõ zenei világának különös ismertetõjele a harsány vidámság, a rendre megmutatkozó elementáris humor. Persze ne holmi cirkuszi harsányságra gondoljunk: Dimlite tréfáinak alapja a zenei elõzmények kreatív használata, a mûfajok és hangulatok vadházassága, az eredeti hatáselemek és stílusjegyek kiforgatása és új kontextusba állítása. Ez tette oly egyedivé korai (a múlt évtized közepén kelt), még a glitch-hop (kb. elegánsan szétbarmolt hiphop) vonalán mozgó lemezeit - de ettõl lesznek olyan frissek újabb darabjai is (például az idei My Human Wears Acedia Shreds EP).

Az A38-as Space is Called klubesten mindezt már duóban prezentálta: aranykezû honfitársa, Julian Sartorius dobos ("üt, mint a svájci óra") tökéletesen egészítette ki a különbözõ kütyük mögött sürgõ-forgó Dimlite által elõvarázsolt zenei alapokat. Dimlite számára érezhetõen szûkek a szinte már "konzervatív" glitch-elektronika határai: a számokból felváltva tört elõ a hetvenes évek franciás easy listeningjének, német krautjának és bombasztikus progrockjának hangulata és hangjai. Mindez szépen beépült, mintegy hozzászervesült a ritmusosra tördelt elektronikus hangkavalkádhoz - amihez azután Sartorius szépen hozzádobolta a sajátját. A "végtermékben" kibogozhatatlanul fonódott össze az élõ zene és a gépi hang - no meg Dimlite manipulált éneke és alkalmi billentyûfutamai. A két bûntárs rendre gonosz koboldként, kacagva hajolt össze, hogy azután újabb zenei tréfákat élesítsen be - csak az a kár, hogy a show a ráadással együtt sem tartott még egy óráig sem. S ezért végképp nem kárpótolt, hogy a rákövetkezõ Arp 101 kissé fárasztó elektrofunk-szettje nyomán gyilkosan ragacsos szintifüggöny borult a tánctérre.

A38 hajó, szeptember 23.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.