koncert - I'M FROM BARCELONA

  • H. M.
  • 2009. június 4.

Zene

Ha egyszer megrendezik majd a legötletesebb zenekarnevek világbajnokságát, a Jönköpingből származó I'm From Barcelona biztosan benne lesz a döntőben. A 28 tagú kollektíva 2006-os debütalbuma (Let Me Introduce My Friends) után kezdetben még csak a "beavatottak" kedvence volt, majd két-három év alatt eljutott addig, hogy most már nagyobb európai fesztiválokon és rangosabb klubokban játszhat.
Ha egyszer megrendezik majd a legötletesebb zenekarnevek világbajnokságát, a Jönköpingbõl származó I'm From Barcelona biztosan benne lesz a döntõben. A 28 tagú kollektíva 2006-os debütalbuma (Let Me Introduce My Friends) után kezdetben még csak a "beavatottak" kedvence volt, majd két-három év alatt eljutott addig, hogy most már nagyobb európai fesztiválokon és rangosabb klubokban játszhat. Az elsõ lemez útkeresése és magával ragadó bája után a tavaly õsszel megjelent Who Killed Harry Houdini? alapján pedig simán kijelenthetjük, hogy a svéd utazó cirkusz nemzetközi sikere teljesen megérdemelt.

Az A38 hajóra nem teljes létszámmal érkeztek, "csak" 14-en voltak a színpadon (valószínûleg nem is fértek volna el kétszer ennyien), de így is hibátlan, a gyerekkori vidámságot visszahozó, közvetlen hangulatú koncertélményben lehetett részünk. Voltam már sok koncerten, ahol a zenekar próbálta lebontani a színpad és a közönség között húzódó (láthatatlan) falakat, de valahogy sosem sikerült. Emanuel Lundgren gitáros-énekesnek és nagycsoportos óvodásként viselkedõ társainak viszont igen: önfeledten vigyorgó ugrálásra késztették még azt is, aki egyetlen számot se ismert a zenekartól, csak a hírét hallotta. A Rufus, a Paper Planes, a This Boy vagy a Barcelona Loves You alatti viháncolás közben végig úgy éreztem, mintha egy vidám kedvû Arcade Fire koncertjét látnám-hallanám. A Barcelona egyetlen szépséghibája, hogy egyelõre kevés igazán jó és kiemelkedõ számot tud felmutatni, de az is biztos, hogy kevés ilyen zenekar van ma, amely ennyire energikus, játékos és vidám lenne koncerten.

Amikor a hatalmas piros lufikat beeresztették a közönségbe, és mindenkibõl elõjött az ötéves, olyan érzésem volt, mintha egy gigantikus születésnapi partin lennék. Vidámság, lelkes mosoly és tánc - a háromnegyed háznyi közönség ezt a koncertet jó ideig megõrzi majd emlékezetében.

A38 hajó, május 26.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.