koncert - I'M FROM BARCELONA

  • H. M.
  • 2009. június 4.

Zene

Ha egyszer megrendezik majd a legötletesebb zenekarnevek világbajnokságát, a Jönköpingből származó I'm From Barcelona biztosan benne lesz a döntőben. A 28 tagú kollektíva 2006-os debütalbuma (Let Me Introduce My Friends) után kezdetben még csak a "beavatottak" kedvence volt, majd két-három év alatt eljutott addig, hogy most már nagyobb európai fesztiválokon és rangosabb klubokban játszhat.
Ha egyszer megrendezik majd a legötletesebb zenekarnevek világbajnokságát, a Jönköpingbõl származó I'm From Barcelona biztosan benne lesz a döntõben. A 28 tagú kollektíva 2006-os debütalbuma (Let Me Introduce My Friends) után kezdetben még csak a "beavatottak" kedvence volt, majd két-három év alatt eljutott addig, hogy most már nagyobb európai fesztiválokon és rangosabb klubokban játszhat. Az elsõ lemez útkeresése és magával ragadó bája után a tavaly õsszel megjelent Who Killed Harry Houdini? alapján pedig simán kijelenthetjük, hogy a svéd utazó cirkusz nemzetközi sikere teljesen megérdemelt.

Az A38 hajóra nem teljes létszámmal érkeztek, "csak" 14-en voltak a színpadon (valószínûleg nem is fértek volna el kétszer ennyien), de így is hibátlan, a gyerekkori vidámságot visszahozó, közvetlen hangulatú koncertélményben lehetett részünk. Voltam már sok koncerten, ahol a zenekar próbálta lebontani a színpad és a közönség között húzódó (láthatatlan) falakat, de valahogy sosem sikerült. Emanuel Lundgren gitáros-énekesnek és nagycsoportos óvodásként viselkedõ társainak viszont igen: önfeledten vigyorgó ugrálásra késztették még azt is, aki egyetlen számot se ismert a zenekartól, csak a hírét hallotta. A Rufus, a Paper Planes, a This Boy vagy a Barcelona Loves You alatti viháncolás közben végig úgy éreztem, mintha egy vidám kedvû Arcade Fire koncertjét látnám-hallanám. A Barcelona egyetlen szépséghibája, hogy egyelõre kevés igazán jó és kiemelkedõ számot tud felmutatni, de az is biztos, hogy kevés ilyen zenekar van ma, amely ennyire energikus, játékos és vidám lenne koncerten.

Amikor a hatalmas piros lufikat beeresztették a közönségbe, és mindenkibõl elõjött az ötéves, olyan érzésem volt, mintha egy gigantikus születésnapi partin lennék. Vidámság, lelkes mosoly és tánc - a háromnegyed háznyi közönség ezt a koncertet jó ideig megõrzi majd emlékezetében.

A38 hajó, május 26.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.