Koncert - Kövéren, kopaszon - A Suicidal Tendencies Budapesten

  • V. Á.
  • 2010. július 15.

Zene

A Suicidal Tendenciest akkor is nagy húzás volt elhoznia a frissen a Nyugati térre költözött West Balkán legénységének, ha ez a Suicidal már nem teljesen az a zenekar, amely akkora kultuszt teremtett Magyarországon is úgy tizennyolc-húsz évvel ezelőtt. V. Á.

A Suicidal Tendenciest akkor is nagy húzás volt elhoznia a frissen a Nyugati térre költözött West Balkán legénységének, ha ez a Suicidal már nem teljesen az a zenekar, amely akkora kultuszt teremtett Magyarországon is úgy tizennyolc-húsz évvel ezelőtt. Az akkori felállásból Rob Trujillo basszusgitáros a Metallicában keresi hülyére magát, Rocky George, a csapat védjegyszerű szólisztikus betéteit jegyző fekete bőrű gitárosa pedig egészen jól elvan a Fishbone tagjaként. Már csak Mike Muir, a fejkendő (szaknyelven: bandana) viselésével divatot teremtő énekes és Mike Clark ritmusgitáros számít autentikusnak, ám Muir egy mesterinek is nevezhető húzással a saját, funkosabb hangvételű zenekarából, az Infectious Groovesból hozta át a dobost, a basszusgitárost és a gitárost - összeszokott társasággal túrják hát körbe Európát ezzel a kőretró Suicidal-műsorral.

A West Balkán kiváló belvárosi koncerttér a maga saccra nyolcszáz-ezer fő körüli befogadóképességű nagytermével, hiszen ha valaki szemfüles, és megtalálja a félemelet-magasságban elhelyezkedő galériát, akkor pontosan rálát a színpadra anélkül, hogy rommá kéne magát tiportatnia az első sorokban, ahol a Suicidal színpadra lépésekor elkezdődött és a koncert végéig abba sem maradt a harminc év alatti és fölötti punkok irgalmat nem ismerő pogócsatája. Fentről remekül lehetett látni a kicsit elhízott, de még mindig hiperaktív Mike Muirt, ahogy utánozhatatlan gesztikulálásával - az egyik mozdulatsor pont olyan volt, mintha itt a piros, hol a pirost játszana három darab, nitroglicerint tartalmazó kémcsővel - végigsipákolja a best of műsort. Ami tényleg olyan, hogy nincsen hiányérzet: a You Can't Bring Me Down a kezdés, kicsit később a War Inside My Head meg az I Saw Your Mummy jön, természetesen kifogyhatatlan energiával elreszelve. A hosszú haját elvesztett Mike Clark a bandanájában olyan, mintha Muir ikertestvére lenne, és ők ketten el is adják az egész koncertet, mialatt a többiek óraműpontossággal zenélnek alájuk. Pleasants gitároson látszik, hogy nem az ST az igazi terepe, de hangról hangra elnyomja Rocky George témáit, ahogy a szerényen ide-oda lépegető basszusgitáros, Steve Brunner is inkább csak technikában állítható oda Trujillo mellé, de a saccra százhúsz kilós Eric Moore dobos tökéletesen illik a zenekarba. Csak annyival vonzza kevésbé a tekinteteket, amennyivel hátrébb szorult a szerkójával, de még így is azon kapom magam, hogy percekig őt figyelem, várva, hogy mikor csépeli javíthatatlanra a cuccát. Amit az utolsó szám végén be is borít a színpadra, ezzel jelezvén, hogy vége a koncertnek, ami olyan volt, hogy a továbbiakban még azzal is kiegyeznék, hogy soha többé ne szülessen új Suicidal-lemez, csak ezt a műsort hozzák el hozzánk is úgy két-három évente.

West Balkán, július 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.