koncert - PRONG

  • - vincze -
  • 2009. július 2.

Zene

A Prong pontosan beleillik abba a halmazba, amely a kilencvenes évek leginvenciózusabb rockzenekarait tartalmazza, és amelynek főbb képviselői, a Ministry, a Life of Agony és a Helmet tavaly alig két hét leforgása alatt fordultak meg Magyarországon. Sőt a Prong gitáros-énekes agya, Tommy Victor pont a Ministry utolsó időszakának gitárosa volt, Aaron Rossi pedig, aki a dobos feladatát látja el momentán Victor mögött, az utolsó Ministry-turné ütőseként szerepelt.
A Prong pontosan beleillik abba a halmazba, amely a kilencvenes évek leginvenciózusabb rockzenekarait tartalmazza, és amelynek fõbb képviselõi, a Ministry, a Life of Agony és a Helmet tavaly alig két hét leforgása alatt fordultak meg Magyarországon. Sõt a Prong gitáros-énekes agya, Tommy Victor pont a Ministry utolsó idõszakának gitárosa volt, Aaron Rossi pedig, aki a dobos feladatát látja el momentán Victor mögött, az utolsó Ministry-turné ütõseként szerepelt.

Ez a Prong-koncert pedig még annak ellenére is nagy eseménynek számított, hogy az utolsó két stúdiólemez (Scorpio Rising, Power Of The Damager) sehol nincs nemhogy a zenekar aranykorának számító Beg To Differ - Prove You Wrong -Cleansing -Rude Awakening négyeshez képest, de úgy általában véve is elkapkodott anyagok. Élõben persze még a róluk játszott dalok is képesek mûködni, ha az ember orra elõtt a kilencvenes évek legnagyobb riffgyárosainak egyike (a másik nyilván Page Hamilton a Helmetbõl), a fehér bõrû, szekrényhátú, Kabir Bedire emlékeztetõ Tommy Victor facsarja a gitárt. Szerencsére Victor is tudja, hogy melyek az igazán maradandó lemezei: rögtön második dalként elsütötték a Rude Awakening címadó, egyben legjobb darabját, amit utána a kimondottan hoszszú, másfél óra körüli kristálytiszta és erõteljes hangzású koncerten még olyanok követtek, mint például a Prove Your Wrong MTV-n is (persze nem a fõmûsorsávban) futtatott klipdala, az Unconditional, vagy a mai napig a legnagyobb Prong-lemezként aposztrofált Cleansingnek majdnem a fele. Igaz, a nyilvánvalóbb fele, és ha kukacoskodni akarnék, ezt nevezném meg az egyébként tökéletes koncert egyetlen hibájának: hiszen sem a nagy kedvenc Test, sem az Out Of This Misery nem hangzott el, ellentétben a kötelezõen játszott, annak idején a metálosabb rockdiszkók mûsorába is kirobbanthatatlanul bebetonozott Snap Your Fingersszel, de ez legyen a legnagyobb bajom.

Dürer-kert, június 24.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.