koncert - ZITA SWOON

  • m.l.t.
  • 2009. április 23.

Zene

Péntek este a Millenárison, a kortárs flamand kultúrát népszerűsítő Futurspektiv sorozat keretében fellépett a Zita Swoon nevű antwerpeni zenekar. A flamandok tudnak valamit a kulturális menedzselésről, a Zita Swoont például kinevezték kulturális nagykövetüknek, ami ellen nehéz lehet tiltakozni másfél millió frank kíséretében.
Péntek este a Millenárison, a kortárs flamand kultúrát népszerûsítõ Futurspektiv sorozat keretében fellépett a Zita Swoon nevû antwerpeni zenekar. A flamandok tudnak valamit a kulturális menedzselésrõl, a Zita Swoont például kinevezték kulturális nagykövetüknek, ami ellen nehéz lehet tiltakozni másfél millió frank kíséretében. Arról nem beszélve, hogy olyan társaságok kapták még e címet, mint a DAAU és a dEUS, ami ugye nem akármi. Csak errõl a szegény Zitáról nem volt eddig hír.

Ami pedig a koncert elõtt terjedni kezdett a sajtóban, az kissé melléfogott: aki elolvasta, az vagy nem kívánt részt venni a buliban, vagy egészen másra számíthatott, mint amit kapott. (Belekevertek mindenkit, Zappától az Einstürzende Neubautenen át a Funkadelicig.)

Nekem mákom volt, mert két éve egy francia ügynök a kezembe nyomta a Camera Concert - A Band In A Box címû cédéjüket. Én akkor gyorsan beleszerettem, és Zita is nagyon bír, tök jól elvagyunk azóta is.

A Millenáris Teátrum pedig éppen úgy lett berendezve (ahogy a koncertek nem szoktak berendezve lenni), hogy átjöjjön a "kamerafíling". Meg a box. Meg amilyen a zenekar. A hangszerek, a cucc és a banda középen kört alkotott, a nagyérdemû meg körbeülve leshetett, mint a moziban.

Semmi cirkusz. Zitától mi sem áll távolabb, éppen ellenkezõleg. Most sem volt ez másképp, nyúlhatott bármihez (rhythm and blueshoz, art-pophoz, sanzonhoz, funkyhoz), mérhetetlen bensõségességgel tette, mindenféle "hangoskodás" és megjátszás nélkül. Annak idején, jó tizenöt éve, még dEUS-alapítóként jegyezhettük az énekes-gitáros Stef Kamil Carlens nevét, de Zita annál sokkal istenibb. Tele van érintéssel, érzékenységgel (s két álom vokalistanõvel), és tökmindegy, hogy éppen milyen stílusban szól, hogy elszáll-e vagy egészen visszafogottan, a levegõje és a hangulata teljesen lefegyverzõ. Mondhatni: ellenállhatatlan. De ha csak én vagyok így vele, azt sem bánom.

Millenáris Teátrum, április 17.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.