koncert - ZITA SWOON

  • m.l.t.
  • 2009. április 23.

Zene

Péntek este a Millenárison, a kortárs flamand kultúrát népszerűsítő Futurspektiv sorozat keretében fellépett a Zita Swoon nevű antwerpeni zenekar. A flamandok tudnak valamit a kulturális menedzselésről, a Zita Swoont például kinevezték kulturális nagykövetüknek, ami ellen nehéz lehet tiltakozni másfél millió frank kíséretében.
Péntek este a Millenárison, a kortárs flamand kultúrát népszerûsítõ Futurspektiv sorozat keretében fellépett a Zita Swoon nevû antwerpeni zenekar. A flamandok tudnak valamit a kulturális menedzselésrõl, a Zita Swoont például kinevezték kulturális nagykövetüknek, ami ellen nehéz lehet tiltakozni másfél millió frank kíséretében. Arról nem beszélve, hogy olyan társaságok kapták még e címet, mint a DAAU és a dEUS, ami ugye nem akármi. Csak errõl a szegény Zitáról nem volt eddig hír.

Ami pedig a koncert elõtt terjedni kezdett a sajtóban, az kissé melléfogott: aki elolvasta, az vagy nem kívánt részt venni a buliban, vagy egészen másra számíthatott, mint amit kapott. (Belekevertek mindenkit, Zappától az Einstürzende Neubautenen át a Funkadelicig.)

Nekem mákom volt, mert két éve egy francia ügynök a kezembe nyomta a Camera Concert - A Band In A Box címû cédéjüket. Én akkor gyorsan beleszerettem, és Zita is nagyon bír, tök jól elvagyunk azóta is.

A Millenáris Teátrum pedig éppen úgy lett berendezve (ahogy a koncertek nem szoktak berendezve lenni), hogy átjöjjön a "kamerafíling". Meg a box. Meg amilyen a zenekar. A hangszerek, a cucc és a banda középen kört alkotott, a nagyérdemû meg körbeülve leshetett, mint a moziban.

Semmi cirkusz. Zitától mi sem áll távolabb, éppen ellenkezõleg. Most sem volt ez másképp, nyúlhatott bármihez (rhythm and blueshoz, art-pophoz, sanzonhoz, funkyhoz), mérhetetlen bensõségességgel tette, mindenféle "hangoskodás" és megjátszás nélkül. Annak idején, jó tizenöt éve, még dEUS-alapítóként jegyezhettük az énekes-gitáros Stef Kamil Carlens nevét, de Zita annál sokkal istenibb. Tele van érintéssel, érzékenységgel (s két álom vokalistanõvel), és tökmindegy, hogy éppen milyen stílusban szól, hogy elszáll-e vagy egészen visszafogottan, a levegõje és a hangulata teljesen lefegyverzõ. Mondhatni: ellenállhatatlan. De ha csak én vagyok így vele, azt sem bánom.

Millenáris Teátrum, április 17.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.