Koncert: Egy kultikus Gorilla

  • Réz György
  • 2004. augusztus 26.

Zene

Egy magyar Gorilla, akiért egyeseknek megéri 1000 kilométert utazni. Megérdemelték, amit kaptak. Psychobilly-attack a Kultiban.

Sok "a"-val fogalmazva, a Gorilla "a" magyar psychobilly-zenekar. Nemzetközileg elismert, mint a barackpálinka. Mi - akik mindig élen jártunk a sportban - megállapíthatjuk, hogy az itthoni rockzenét hallgató közönség annyira gyér, hogy igazából minden stílusból csak egy bandát bír el, de azok legalább külföldön is sikeresek. A Gorilla speciel sikeresebb kint, mint bent, mert itthon ki tudja, hogy eszik-e vagy isszák a psychobillyt? Pedig a psychobilly a punk rockabilly, felgyorsítva és megpörgetve az ütemet (meg a nagybõgõt) éppen ahhoz a hagyományhoz tér vissza, amitõl a rock and roll rebellis, felforgató zene lett az ötvenes években. Ezt a célt szolgálják a számokban hemzsegõ horrorisztikus elemek, zombik, vérfarkasok és egyéb sátáni figurák, vagy éppen maga a Sátán - mindig az irónia határán egyensúlyozva, és éppen ebben jó a Gorilla. Többek között tõlük tudjuk, hogy honnan lehet megismerni a Sátánt, ha szembejön velünk éjjel az utcán. "vakodjatok az olyan alakoktól, akiknek nincs zokni a lábán! - de ez egy másik történet. Sajnos, amióta Pete Gorilla aka Lukáts Péter énekes-gitáros Kanadába költözött holmi munkaügyekbõl kifolyólag, nem sok koncertet láthatunk tõlük. Évi egy koncerttel számol mindenki, meg is telt a Kultiplex pénteken, augusztus 13-án (azannya, micsoda jelképes psychobilly-dátum!). A Sziget is kimaradt nekik, de jobb is volt inkább közvetlenül utána pótolni, klubban sokkal jobb hangulatú egy ilyen koncert, mint egy sátorban, végre is nem kempingezni jöttünk, hanem zenét hallgatni.

A Sonic Dollz melegített be; az elsõ szám után intettünk, hogy inkább kint támadjuk meg a bárpultot, de persze nem lett igazunk, a második feldolgozásra már bólogattunk. A Sweet Dreams kifejezetten jól szólt rockabilly stílusban, a Sex Pistols szintén, a G'N'R döcögött, a Ramones ütött, lazán és a megfelelõ iróniával játszottak, nem az õ hibájuk, hogy a Neoton Família Nyár van címû slágere nekem bármelyik stílusban túl sok, de ez különben is csak a koncert utolsó harmadában került elõ.

A Gorilla kezdetén már csak cipõkanállal lehetett beférni a Kultiplex nagytermébe (mondjuk ez az egy igazi terem van ott), még lengyel rajongók is eljöttek, és rögtön elszánt pogózásba kezdtek. Igaz, késõbb nem sok alkalmuk volt erre, mert az elsõ, bemelegítõ számok után nem volt sok zúzás, inkább a rockabilly elõdök öröksége dominált. Két számmal tisztelegtek a Stray Cats és Brian Setzer elõtt, ha õ nem kezdi el újra nyomni, és nem hozza divatba újra a rockabillyt a 80-as években, tényleg nem lett volna psychobilly sem, ennyit megér, hogy meghallgassuk a Something's Wrong With My Radiót, amit eredetiben is mindig szívesen fogadunk. Ezúttal a 20 éve zenélõ Batmobil két számának feldolgozása is inkább a rockabilly vonalát vitte, mint a psychót.

Brian Setzer zenéje nem lett volna sikeres és friss a nyolcvanas években, ha ugyanazt a rockabillyt másolja, amit az ötvenes években hallhattunk. Ez egy New Wave által megfertõzött vagy megtisztított stílus volt, ami az egyszerû, tiszta gyökerekhez akart visszanyúlni, rousseau-i, Pardon Thoreau-i értelemben. Amerikában legalább voltak gyökerek, amikhez vissza lehetett nyúlni, nekünk legfeljebb Komár László és az eleve elkésett Hungária az elõkép, ezért aztán a magyar zenehallgatók kilencven százalékának a rock and roll még mindig a flitteres zakót, az operetthangzást és Flipper Öcsi melírjét jelenti. A Gorilla nagyobbat tett, a semmibõl nõtt ki, és igazi háttér nélkül tud friss lenni idén, az lesz jövõre és késõbb is. Miért hangzik olyan hihetetlenül hülyén ez az eszmefuttatás? Mert a rock and roll borzasztó egyszerû dolog, félresöpör minden okoskodást, nem érdekli a tehetség sem, szikra kell hozzá, és akkor mûködik, különben tökéletes hangzású, ámde unalmas zöngeményeket fogsz kiadni magadból, bármennyire igyekszel.

Jó, a Gorillát hallgatva bólinthatunk, hogy azért nem árt az sem, ha tudsz zenélni, de elsõsorban nem ettõl jó. Maradéknak meg bosszankodhatunk, hogy az európai és magyar piac nem tart el egy ilyen produkciót, amiért aztán évente kábé egy Gorilla-koncertet láthatunk.

Kuuuuurva hosszú év lesz.

Réz György

(www.invisiblepress.hu)

Kultiplex, 2004. augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.