Könnyű lányka (Georges Bizet: Carmen)

  • -borz-
  • 2005. május 12.

Zene

Tegnapig a világ egyik (ha nem a) legnépszerűbb operájának két DVD-változata versengett egymással az elsőségért.

Tegnapig a világ egyik (ha nem a) legnépszerűbb operájának két DVD-változata versengett egymással az elsőségért. De mielőtt eldőlhetett volna, hogy Francesco Rosi eredeti helyszíneken felvett, igazi bikaviadalos operafilmjét szeressük-e jobban Julia Migenesszel, Placido Domingóval, Lorin Maazel vezénylete alatt (1984), vagy a londoni Covent Garden képre rögzített előadását (1991) Maria Ewing, Luis Lima és Zubin Mehta fémjelével, megjelent a harmadik nagyágyú.

A salzburgi fesztiválra 1967-ben kiállított Carmen Herbert von Karajan édesgyermeke: ő válogatta az énekeseket, vezényli a Bécsi Filharmonikusokat, és ő volt a színpadi rendező is. De micsoda színpadé! A monumentális - és kivált a harmadik felvonásban optikailag még hatalmasabbra nyitott - térben tömegek mozognak, énekelnek és táncolnak. Nem spóroltak semmin, nem érték be jelzésekkel: pazar díszletek közt és kosztümökben, hagyományos színpadi realizmussal vezetik elő a Carmen konvencionális változatát (holott akkor már három éve ismert volt az eredeti szerzői változat is). A látványosságra és legekre törő rendezői elképzelést szolgálják a második felvonás elejére betoldott táncjelenetek a spanyol királyi balett művészeivel - a felülről fényképezett fodros, tarka szoknyák pörgése már-már Busby Berkeley-koreográfiát idéz.

Kérdés, hogyan élne meg ez a real time spektákulum csak hangzó anyagként. Az első felvonás alapján csak hümmögettem. A címszerepben a kor népszerű fekete énekese, Grace Bumbry Habanerája nem volt igazán ütős; Jon Vickers (Don José) első megszólalásain fanyalogtam, ahogy később Justino Diaznak (Escamillo) is meggyőzőbb volt a külseje, mint az éneklése. Akiben sem elsőre, sem később nem találtam hibát, az Mirella Freni (Micaela). Övé volt az első felvonás, igen ám, de jött a második, és Vickers megtáltosodott. A csend, rend, böcsület, Isten, haza, család egyszerű képviselőjéből hátborzongató módon változtatja át dúlt lelkű férfivá a szerelem hatalma. Ritkán kapunk ilyet az operában, ami csupa szépséges és hangzatos tettetés egyfelől, a technikai tökély hajszolása másfelől. Bumbry Carmenje egyszerűen nem méltó erre a férfiszenvedélyre, és ez paradox (vagy inkább nagyon is természetes) módon még hitelesebbé teszi José kétségbeesését. Ez a Carmen nem a végzet asszonya, hanem bájos, durcás-dacos könnyű lányka, a bőrszínén kívül nincs benne semmi sötét. Igen szépen énekel a két társnő, köztük Mercédes szerepében büszkén ismerjük fel Hamari Júliát.

A Bécsi Filharmonikusok feszes tempóban, tisztán és pontosan szólalnak meg Karajan szigorú keze alatt. Legfeljebb a maestro "ide nekem az oroszlánt is" bőszeműsége ellen emelhetünk kifogást, amivel a filmrendezést is magához kaparintotta: nemegyszer suta a váltás totál és nagy-közeli között; hol a nagy egész-ről maradunk le valamely hatásosnak vagy mulatságosnak szánt mozzanat kedvéért, hol fontos részlet sikkad el. Összességében mégis pozitív a mérleg: élvezetes és emlékezetes előadást őrzött meg a film.

Universal/Deutsche Grammophon, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.