Könnyű lányka (Georges Bizet: Carmen)

  • -borz-
  • 2005. május 12.

Zene

Tegnapig a világ egyik (ha nem a) legnépszerűbb operájának két DVD-változata versengett egymással az elsőségért.

Tegnapig a világ egyik (ha nem a) legnépszerűbb operájának két DVD-változata versengett egymással az elsőségért. De mielőtt eldőlhetett volna, hogy Francesco Rosi eredeti helyszíneken felvett, igazi bikaviadalos operafilmjét szeressük-e jobban Julia Migenesszel, Placido Domingóval, Lorin Maazel vezénylete alatt (1984), vagy a londoni Covent Garden képre rögzített előadását (1991) Maria Ewing, Luis Lima és Zubin Mehta fémjelével, megjelent a harmadik nagyágyú.

A salzburgi fesztiválra 1967-ben kiállított Carmen Herbert von Karajan édesgyermeke: ő válogatta az énekeseket, vezényli a Bécsi Filharmonikusokat, és ő volt a színpadi rendező is. De micsoda színpadé! A monumentális - és kivált a harmadik felvonásban optikailag még hatalmasabbra nyitott - térben tömegek mozognak, énekelnek és táncolnak. Nem spóroltak semmin, nem érték be jelzésekkel: pazar díszletek közt és kosztümökben, hagyományos színpadi realizmussal vezetik elő a Carmen konvencionális változatát (holott akkor már három éve ismert volt az eredeti szerzői változat is). A látványosságra és legekre törő rendezői elképzelést szolgálják a második felvonás elejére betoldott táncjelenetek a spanyol királyi balett művészeivel - a felülről fényképezett fodros, tarka szoknyák pörgése már-már Busby Berkeley-koreográfiát idéz.

Kérdés, hogyan élne meg ez a real time spektákulum csak hangzó anyagként. Az első felvonás alapján csak hümmögettem. A címszerepben a kor népszerű fekete énekese, Grace Bumbry Habanerája nem volt igazán ütős; Jon Vickers (Don José) első megszólalásain fanyalogtam, ahogy később Justino Diaznak (Escamillo) is meggyőzőbb volt a külseje, mint az éneklése. Akiben sem elsőre, sem később nem találtam hibát, az Mirella Freni (Micaela). Övé volt az első felvonás, igen ám, de jött a második, és Vickers megtáltosodott. A csend, rend, böcsület, Isten, haza, család egyszerű képviselőjéből hátborzongató módon változtatja át dúlt lelkű férfivá a szerelem hatalma. Ritkán kapunk ilyet az operában, ami csupa szépséges és hangzatos tettetés egyfelől, a technikai tökély hajszolása másfelől. Bumbry Carmenje egyszerűen nem méltó erre a férfiszenvedélyre, és ez paradox (vagy inkább nagyon is természetes) módon még hitelesebbé teszi José kétségbeesését. Ez a Carmen nem a végzet asszonya, hanem bájos, durcás-dacos könnyű lányka, a bőrszínén kívül nincs benne semmi sötét. Igen szépen énekel a két társnő, köztük Mercédes szerepében büszkén ismerjük fel Hamari Júliát.

A Bécsi Filharmonikusok feszes tempóban, tisztán és pontosan szólalnak meg Karajan szigorú keze alatt. Legfeljebb a maestro "ide nekem az oroszlánt is" bőszeműsége ellen emelhetünk kifogást, amivel a filmrendezést is magához kaparintotta: nemegyszer suta a váltás totál és nagy-közeli között; hol a nagy egész-ről maradunk le valamely hatásosnak vagy mulatságosnak szánt mozzanat kedvéért, hol fontos részlet sikkad el. Összességében mégis pozitív a mérleg: élvezetes és emlékezetes előadást őrzött meg a film.

Universal/Deutsche Grammophon, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.