Visszhang: lemez

Konyha 5

Zene

Szepesi Mátyás zenekara számára A Dal 2019-es ki­adása hozta meg az igazi ismertséget: Százszor visszajátszott című számuk önálló életre kelve az egészen szédületes 11 millió lejátszást is meghaladta már. Legújabb lemezük a számmisztika és az időutazás jegyében fogant.

Szepesi Mátyás zenekara számára A Dal 2019-es ki­adása hozta meg az igazi ismertséget: Százszor visszajátszott című számuk önálló életre kelve az egészen szédületes 11 millió lejátszást is meghaladta már. Bár ezt azóta még csak megközelíteni sem tudták, így is jó néhány fülbemászó és rádióbarát slágerrel álltak elő. Szepesi szövegíróként is keresett lett, többek között Odettnek és a Margaret Islandnek is dolgozott.

Legújabb lemezük a számmisztika és az időutazás jegyében fogant: az első öt dal öt évtizedet fog át a zenében, és a 70-es évek funkjától (San Francisco) a 80-as évek szintiszőnyegén táncoló szomorú diszkóján és a 90-es évek elektronikájával kacérkodó rockzenéjén keresztül jut el a mai modern popzenéig. A Kikövet című dal különösen erős lett, amelyben a vendég közreműködő, a főként billentyűsként ismert Szebényi Dániel nem először bizonyítja be, hogy énekesként is érdemes számolni vele.

Az album második felében az elmúlt másfél évben megjelent dalok kaptak helyet (Napjaink lapjai, Még csak szavak, Mindig idebent, Mire vársz?), ezek producere Toldi Miklós volt, míg a többié a csapat basszusgitárosa, Haller Dániel. A munkamegosztásnak köszönhetően a zenei összkép – öt számban fúvósok is helyet kaptak – minden eddiginél színesebb. A szövegek egytől egyig erősek, ráadásul szinte minden dalban akad olyan sor, amely akaratlanul is megragad az ember fejében. Érdekesség, hogy a dalokhoz Haász János írt novellákat, amelyeket a SZIFOnline portálon lehet elolvasni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.