könyv - Elizabeth Lunday: Híres művészek titkos élete

  • Svébis Bence
  • 2011. június 2.

Zene

Volt nekem egy középiskolai rajztanárom, aki nemcsak arra világított rá, hogy a román stílus ismérve a védekező, a gótikusé az égig törő egyház, hanem többek közt arra is, hogy Caravaggio felesége szűzen halt meg, mert a példás piktor egész életében csak onanizált, mivel a másokkal való szexuális érintkezést alantasnak és méltatlannak tartotta. Ha a fenti adalék nem is, sok egyéb megtalálható Lunday könyvében a reneszánsztól a barokkon, az impresszionizmuson és a szürrealizmuson át egészen a posztmodernig. A szerző kronologikusan vezeti végig olvasóját a képzőművészet fontosabb alkotóin, miközben megvan benne az a pimaszság, amit a könyv tematikája megkíván.
Volt nekem egy középiskolai rajztanárom, aki nemcsak arra világított rá, hogy a román stílus ismérve a védekezõ, a gótikusé az égig törõ egyház, hanem többek közt arra is, hogy Caravaggio felesége szûzen halt meg, mert a példás piktor egész életében csak onanizált, mivel a másokkal való szexuális érintkezést alantasnak és méltatlannak tartotta.

Ha a fenti adalék nem is, sok egyéb megtalálható Lunday könyvében a reneszánsztól a barokkon, az impresszionizmuson és a szürrealizmuson át egészen a posztmodernig. A szerzõ kronologikusan vezeti végig olvasóját a képzõmûvészet fontosabb alkotóin, miközben megvan benne az a pimaszság, amit a könyv tematikája megkíván. Pimasz, de hangsúlyozottan nem tiszteletlen. A cél nem az egyes mûvészek megszégyenítése, hanem az alkotói nagyság mögötti ember bemutatása. Mert hiába, hogy Van Gogh tubusból zabálta a festéket - bár más források szerint a festékekhez használt oldószert -, s miután levágta fülcimpájának egy darabját, átballagott a szemközti, gyakran látogatott kuplerájba, hogy ott kedvenc kurtizánjának adja át a csonkot, mi ez azokhoz a napraforgókhoz képest?! Botticelli nevét hallva pedig alighanem továbbra sem az jut majd elsõnek az eszünkbe, hogy dühében majdnem sziklát görgetett a szomszédos szövõmûhelyre, mert annak zaja zavarta a munkájában.

Olvasmányos és érdekességekkel zsúfolt mûvészettörténeti áttekintést kapunk, melynek borítója ugyan többet ígér ("Amit tanáraink soha nem meséltek el" - áll öles betûkkel a kecsegtetõ szöveg), mint amennyit a beltartalom bevált, ám a szórakozva tanulás kritériumainak tökéletesen megfelel, s ha a kiadó bírja szusszal, a korábban megjelent Híres szerzõk titkos élete mellett komponisták és filmrendezõk magánéletének marcangolása is terítékre kerülhet a közeljövõben.

Fordította: Bojtár Péter és Bosnyák Edit. HVG Könyvek, 2011, 335 oldal, 3900 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.