Színház - Új olvasat - Tennessee Williams: Macska a forró tetőn

  • Csáki Judit
  • 2011. június 2.

Zene

Majdnem teljesen reménytelen ügylet Tennessee Williams Macska a forró tetőn című művéből érvényes és érdekes előadást összehozni. A problémahalmaz íróilag erősen személyes és túlzsúfolt: a férj iszik és szexmegvonással bünteti a feleségét, a "macskát", aki pedig gyerekre vágyik; a család épp az apa születésnapjára gyűlik össze, aki most tudja meg, hogy rákos; a vagyonra erősen pályázik a férj testvére, aki dicséretes szaporulattal és "normális" életvitellel növeli esélyeit; a férj anyja egy rossz házasságot maszkíroz jóvá már negyven éve; az apa besokall, és felmondja az élethazugságokra épülő családi közmegegyezést; a háttérből egy sejtelmes barátság és egy öngyilkos barát veti árnyát az egész vircsaftra...

Majdnem teljesen reménytelen ügylet Tennessee Williams Macska a forró tetőn című művéből érvényes és érdekes előadást összehozni. A problémahalmaz íróilag erősen személyes és túlzsúfolt: a férj iszik és szexmegvonással bünteti a feleségét, a "macskát", aki pedig gyerekre vágyik; a család épp az apa születésnapjára gyűlik össze, aki most tudja meg, hogy rákos; a vagyonra erősen pályázik a férj testvére, aki dicséretes szaporulattal és "normális" életvitellel növeli esélyeit; a férj anyja egy rossz házasságot maszkíroz jóvá már negyven éve; az apa besokall, és felmondja az élethazugságokra épülő családi közmegegyezést; a háttérből egy sejtelmes barátság és egy öngyilkos barát veti árnyát az egész vircsaftra...

Színésznők szoktak néha áhítozni Maggie, a "macska" szerepére: elszánt, szerelmes, erős és mégis törékeny asszony, aki sokat kínlódik hallgatag, whiskybe merülő férje mellett. Nem épp görög hősnő, viszont gyorsan megszerezheti a közönség szimpátiáját.

Guelmino Sándor a Magyar Színházban rendezett előadásban alaposabb pillantást vetett a férjre - ez üdítő változatosság, amiként Gecsényi Györgyi frissen készített szövege is az: kimond néhány olyasmit, amit eddig csak baljósan sejtetni volt szokás, fokozván a balladai homályt. A helyzet ugyanis az, hogy Maggie elszánt kapaszkodása a férjébe csak akkor érthető, ha tudván tudjuk, amit ők is tudnak: Brick barátságát Skipperrel leginkább a latens homoszexualitás fűtötte, és a helyzetet bonyolítja, hogy Brick neveltetése, meggyőződése ezt nem engedte sem beismerni, sem nyíltan vállalni. Brick egyszerre homoszexuális és homofób - gyakori kombináció, ma sem ritka. Amikor pedig Skipper eljut a fel- és beismerés okozta kiborulásig, Brick magára hagyja a kétségbeesésben, vagyis maga taszítja öngyilkosságba. Van neki mit a whiskybe fojtani.

Az ominózus családi születésnap idején ráadásul épp mozgáskorlátozott: egy újabb, heves italozás okozta baleset következtében mankóval közlekedik; Cziegler Balázs plexikkel és lépcsőkkel túlzsúfolt díszletében ez folyamatos balesetveszély - fokozza az izgalmi tényezőt. A díszlet amúgy a fekete-fehér színpárra játszik rá az italoktól a papírokig, egyszerre komplementer és ellentétes, ugyebár. A játék egy pontján kinyílik a színpadra telepített játék- és nézőtér hátsó fala, a nézők előtt feltárul a színház igazi nézőtere, melybe még egy palló is vezet, ott történik apa és fia tisztázó, nagy beszélgetése (ami ettől - és a bemikrofonozástól - persze nem lesz kevésbé érzelgős; nem bír elég távol kerülni tőlünk ahhoz, hogy ne legyen még így is kínos). Kárpáti Enikő jelmezei is fehér-feketék, és a Maggie-t játszó Balsai Móni esetében kétségbeesetten csábosak.

Hiszen ő minden erejével, gesztusával és pózával a férje szexuális érdeklődését igyekszik fölkelteni, szerelmi és családi okokból. Nem válogat az eszközökben, mindent bevet, hogy a színpad mértani közepén és magaslatán elhelyezett kanapéba szinte belerögzült férjét kizökkentse a közönyből. Balsai a dráma hosszas kezdő párjelenetében ezen a színészileg viszonylag keskeny, ám annál intenzívebb regiszteren játszva leginkább paradox hatást ér el: a szemellenzős nekifeszülés a megértés valódi igénye nélkül idegesítővé válik, és nemcsak Brick számára. Később aztán, a helyzetek valamelyes tágulásával Balsai játéka is színesebbé és tartalmasabbá lesz.

Brick szerepében Pál András tökéletesen és finoman érti a rendezői szándékot. Menekülése az italba nem valamiféle kétségbeesett aktus, hanem szisztematikus program, mondhatni, túlélési stratégia, hogy a halmozott bűntudati állapotot és lelkiismeret-furdalást el tudja viselni. Pál András Brickje morális lény, az önbüntetés fázisában éppen, amikor nemigen futja a figyelméből másokra. Latens homoszexualitásának gyűlölete barátja halálát követelte - ehhez, ezzel megbirkózni kell a kanapéba ragadt keménység, a heves, sokszor fizikailag önveszélyes mozdulatokban kifejeződő önmarcangolás, az italba fojtott önemésztő düh. Pál András Brickje épp a néhány kinyílt, tiszta pillanatban elárult érzékenységgel mutatja a befelé fordulás elszántságát - a színész az ellentétekkel és a fokozással is remekül bánik.

Béres Ilona az anya szerepében eleinte szinte karikatúrája a színlelt cselekvésekbe beletöppedt családanyának; harsánysággal és túlzásokkal teríti be a színpadot. Sok kell neki hozzá, sok csapás és orrbeleverés a valóságba, hogy megtalálja emberi hangját, de hiszen negyven év után talál vissza hozzá. Béres némasága, miközben a születésnapi tortát tartja a kezében, üvöltő kétségbeesés, a saját, őszinte hang keresgélése pedig színészi remeklés. Szélyes Imre apája jelenetenként épül föl, és eltart egy ideig, míg világossá válnak a sprőd alak kontúrjai. Sipos Imre, de főleg Soltész Bözse nemigen bír kiszakadni a Williams-figurák karikaturisztikus, túlterhelt kliséiből.

Mindazonáltal fontos dolog történt: friss, értelmes, érdekes tekintet esett a poros giccsdrámára. Egy fiú birkózása saját titkolni valónak ítélt hajlamával, a felnőtté válás buktatóival, a kapcsolati képtelenségekkel. És Pál András játéka nem hagy kétséget afelől, hogy a vég legföljebb rövid föllélegzés, de nem rózsaszín happy ending: gyerek lesz nemzve, de hatalmas áron.

Magyar Színház, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”