könyv - KIM "HOWARD" JOHNSON A MONTY PYTHON TUNÉZIÁBAN

  • - legát -
  • 2010. április 15.

Zene

A rendszerváltás megcáfolhatatlan eredménye, hogy a magyar turista ma már oly gyakran utazik az észak-afrikai turistadiktatúrába, mint a hetvenes években, Lelle alsóra SZOT-beutalóval. Tunéziában körülbelül ugyanekkor döntöttek az idegenforgalom fellendítéséről, és a nyitás jegyében örömmel fogadtak mindenféle stábot.
A rendszerváltás megcáfolhatatlan eredménye, hogy a magyar turista ma már oly gyakran utazik az észak-afrikai turistadiktatúrába, mint a hetvenes években, Lelle alsóra SZOT-beutalóval. Tunéziában körülbelül ugyanekkor döntöttek az idegenforgalom fellendítésérõl, és a nyitás jegyében örömmel fogadtak mindenféle stábot. Mindez néha pluszhaszonnal járt, hiszen azóta is büszkén mutogatják a turistáknak például a Csillagok háborúja vagy Zeffirelli Názáreti Jézusának forgatási helyszíneit. Arról azonban általában hallgat a szemérmes idegenvezetõ, hogy a Brian élete is itt készült.

Kim "Howard" Johnson egyes számú amerikai rajongóból lett afféle mindenese a társulatnak, Tunéziába tulajdonképpen statisztálni érkezett, de titkon azt remélte, hogy a forgatás az elkészült mûnél is abszurdabb meglepetéseket tartogat. Szorgalmasan feljegyzett minden lényeges és lényegtelen epizódot, és mivel ezek között - mint általában bármelyik forgatáson - jócskán akadt humoros elem, méltán gondolhatta, hogy egy kötelezõen vicces bédekkert készít. Hogy ez mennyire sikerült, nehéz eldönteni. Kétségtelen a dokumentumértéke, és tény: néha nevetni is lehet rajta, vagyis biztosra vehetjük, hogy akinek a Brian élete a kedvenc filmjei közé tartozik, megtalálja a számítását. Ám az egyszerû Python-kedvelõ inkább túlírtnak és modorosnak tartja a több mint 300 oldalas beszámolót, aki pedig "laikusként" egy kis kikapcsolódásra vágyik, jobb, ha más mûvet csomagol a nyaralásra.

Fordította Mallász Rita. Athenaeum, 2009, 316 oldal, 2990 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."