film - PÁRTERÁPIA

  • - sj -
  • 2010. április 15.

Zene

Nekem ne mondja senki, hogy a világ nem változik. Gondoljunk csak vissza, mi számított az unalmas, már nem fiatal férfi legfőbb mozgóképes ismertetőjelének harminc évvel ezelőtt? Nyilván a hajháló és a zoknitartó (jó ég, mi mindenre volt képes ezekkel a rekvizitumokkal Ugo Tognazzi!).
Nekem ne mondja senki, hogy a világ nem változik. Gondoljunk csak vissza, mi számított az unalmas, már nem fiatal férfi legfõbb mozgóképes ismertetõjelének harminc évvel ezelõtt? Nyilván a hajháló és a zoknitartó (jó ég, mi mindenre volt képes ezekkel a rekvizitumokkal Ugo Tognazzi!). Még régebben a bajuszkötõ és a hálósapka. Olyan ez, mint a digitális képrögzítés megjelenése a hétköznapokban: vizsgált mûalkotásunk egy orrtapasszal és nõi ágon egy fogvédõvel nyit, melybõl menten világos: módfelett unalmas népekhez lesz szerencsénk.

Ám a mozi tipikusan az a hely, ahol a legunalmasabb népek is izgalmasak lehetnek (úgy másfél és hét óra közti hosszban). Nem Ingmar Bergman vagy Tarr Béla munkásságára gondolok, hanem arra, hogy a vetítõteremben sötét van, s könnyen összecserélhetik õket valaki másokkal - hisz' másnak egészen biztosan izgalmasabb az élete, mást ne mondjunk, nem visel horkolás ellen orrtapaszt. A legnagyobb baja persze az efféle félreértéseken alapuló komédiácskáknak, hogy csak egyféleképpen folytatódhatnak: kergetõzéssel, ami ugye kábé a Megöntözött öntözõ óta egyidõs az intézménnyel. Nos, jelen kiszerelés tulajdonképpen megállná a helyét a tolongásban, szuburbán unalmasék New York-i fogócskája Mark Walberg társaságában olyan kipróbált bútordarabok elõl, mint Ray Liotta vagy William Fichtner kis híján szórakoztató is, de inkább nem az: leginkább a film idiotisztikus gügyögése miatt. Pendrive= dugiluki, milyen? Örömünkre azonban csak egyéjszakás kalandról van szó, utána hõseinkkel együtt húzhatunk mi is az unalmasba.

Forgalmazza az InterCom

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.