film - PÁRTERÁPIA

  • - sj -
  • 2010. április 15.

Zene

Nekem ne mondja senki, hogy a világ nem változik. Gondoljunk csak vissza, mi számított az unalmas, már nem fiatal férfi legfőbb mozgóképes ismertetőjelének harminc évvel ezelőtt? Nyilván a hajháló és a zoknitartó (jó ég, mi mindenre volt képes ezekkel a rekvizitumokkal Ugo Tognazzi!).
Nekem ne mondja senki, hogy a világ nem változik. Gondoljunk csak vissza, mi számított az unalmas, már nem fiatal férfi legfõbb mozgóképes ismertetõjelének harminc évvel ezelõtt? Nyilván a hajháló és a zoknitartó (jó ég, mi mindenre volt képes ezekkel a rekvizitumokkal Ugo Tognazzi!). Még régebben a bajuszkötõ és a hálósapka. Olyan ez, mint a digitális képrögzítés megjelenése a hétköznapokban: vizsgált mûalkotásunk egy orrtapasszal és nõi ágon egy fogvédõvel nyit, melybõl menten világos: módfelett unalmas népekhez lesz szerencsénk.

Ám a mozi tipikusan az a hely, ahol a legunalmasabb népek is izgalmasak lehetnek (úgy másfél és hét óra közti hosszban). Nem Ingmar Bergman vagy Tarr Béla munkásságára gondolok, hanem arra, hogy a vetítõteremben sötét van, s könnyen összecserélhetik õket valaki másokkal - hisz' másnak egészen biztosan izgalmasabb az élete, mást ne mondjunk, nem visel horkolás ellen orrtapaszt. A legnagyobb baja persze az efféle félreértéseken alapuló komédiácskáknak, hogy csak egyféleképpen folytatódhatnak: kergetõzéssel, ami ugye kábé a Megöntözött öntözõ óta egyidõs az intézménnyel. Nos, jelen kiszerelés tulajdonképpen megállná a helyét a tolongásban, szuburbán unalmasék New York-i fogócskája Mark Walberg társaságában olyan kipróbált bútordarabok elõl, mint Ray Liotta vagy William Fichtner kis híján szórakoztató is, de inkább nem az: leginkább a film idiotisztikus gügyögése miatt. Pendrive= dugiluki, milyen? Örömünkre azonban csak egyéjszakás kalandról van szó, utána hõseinkkel együtt húzhatunk mi is az unalmasba.

Forgalmazza az InterCom

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.