könyv - Klasszikus detektívtörténetek

  • - svébis -
  • 2011. szeptember 22.

Zene

Az Európa Diákkönyvtár sorozatban - a kötelező olvasmányokon túl - már korábban is fel-felbukkantak figyelemre méltó kötetek. Az Osztovits Szabolcs által válogatott és szerkesztett gyűjtemény nemcsak egyszerű, puha fedeles olvasmány az izgalmak kedvelőinek, hanem egy zsáner genezisét követheti végig vele a figyelmes olvasó. Természetesen a detektívtörténetek szülőatyjával, Poe-val indít a kötet, tőle két Dupin-történetet olvashatunk, noha éppen a kimaradt harmadik (Marie Rogt rejtelmes esete) a legérdekesebb, amely egy megtörtént bűntényre ad fiktív magyarázatot.
Az Európa Diákkönyvtár sorozatban - a kötelezõ olvasmányokon túl - már korábban is fel-felbukkantak figyelemre méltó kötetek. Az Osztovits Szabolcs által válogatott és szerkesztett gyûjtemény nemcsak egyszerû, puha fedeles olvasmány az izgalmak kedvelõinek, hanem egy zsáner genezisét követheti végig vele a figyelmes olvasó.

Természetesen a detektívtörténetek szülõatyjával, Poe-val indít a kötet, tõle két Dupin-történetet olvashatunk, noha éppen a kimaradt harmadik (Marie Rogt rejtelmes esete) a legérdekesebb, amely egy megtörtént bûntényre ad fiktív magyarázatot. Poe novellái olyan alapjait fektették le a mûfajnak, melyeket késõbbi mûvelõi afféle tízparancsolatként kezeltek. Dickens neve nem forrt össze a krimiirodalommal, mégis bekerült pár rövidebb elbeszélése. A minden izgalmat és fordulatot nélkülözõ történetek egyetlen érdeme, hogy szerzõjük honosítja meg az irodalomban a detektívszakmát mint munkakört. Doyle egyértelmûen kihagyhatatlan bármiféle krimigyûjteménybõl. Gilbert Keith Chesterton munkássága kevésbé ismert hazánkban, ám hõse, a jámbor és kiváló megfigyelõképességekkel rendelkezõ Brown atya egyfajta Columbo-elõképként is felfogható. A legtöbb - összesen négy - történettel a krimi királynõje képviselteti magát, melyekben mindkét híresebb Christie-karakter (a piperkõc Poirot és a minden lében kanál Miss Marple) megjelenik. A klasszikus sor végén elvileg Chandler áll, aki az egyszerû, pusztán a rejtvényt középpontba állító detektívtörténetet megreformálva létrehozta a hard-boiled mûfaját, ám egy hosszabb Marlowe-novella és Simenon Maigret-jének kisregénnyi színrelépése után végül a cseh író, Skvorecky szórakoztató elbeszélését olvashatjuk zárásként a modern, tudományos nyomozás és a deduktív logika párbajáról, melybõl mondanom sem kell, melyik kerül ki gyõztesként.

Európa, 2011, 468 oldal, 1300 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.