lemez - The Rapture: In The Grace Of Your Love

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2011. szeptember 22.

Zene

Noha 2003-ban pár hónapig okkal tűnhetett így, a New York-i Rapture mégsem lett a Következő Nagy Dolog, ám cserébe alaposan megágyazott egy sor eljövendő nagy dolognak. A zenekar 2003-ban megjelent bemutatkozó lemeze, az Echoes, illetve az azon található, fékevesztett kolompolásra, artikulálatlan visításra és táncolható gitárriffekre komponált sláger, a House Of Jealous Lovers jelentősége hamar túlnőtt nem csupán a szubkulturális kereteken, hanem a zenekaron is.
Noha 2003-ban pár hónapig okkal tûnhetett így, a New York-i Rapture mégsem lett a Következõ Nagy Dolog, ám cserébe alaposan megágyazott egy sor eljövendõ nagy dolognak. A zenekar 2003-ban megjelent bemutatkozó lemeze, az Echoes, illetve az azon található, fékevesztett kolompolásra, artikulálatlan visításra és táncolható gitárriffekre komponált sláger, a House Of Jealous Lovers jelentõsége hamar túlnõtt nem csupán a szubkulturális kereteken, hanem a zenekaron is. Gyakorlatilag egymagában definiálta és vezette fel a diszkópunkot; újra divatossá tette a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának neurotikus posztpunkját, amivel aztán elõkészítette a talajt a mûfaj legújabb hulláma és a nu-rave zenekarok számára, valamint ráirányította a figyelmet az elmúlt évtized egyik legfontosabb lemezkiadójára, a DFA-ra. A három évvel késõbbi, kevésbé izgága tempókat, ám annál több nagyszerû dalt tartalmazó folytatás hiába volt egyenletesebb munka, az albumot követõ ötéves kreatív szünetnek köszönhetõen a Rapture mégis afféle beváltatlan ígéretként maradt meg a köztudatban. Így a zenekar idei anyaga korántsem az a bizonyos sorsfordító harmadik lemez, hanem inkább tekinthetõ klasszikus comeback-albumnak.

A lemezt egy pumpálós partisláger és egy neosoul ballada foglalja keretbe, ami pedig a kettõ között van, az ennek megfelelõen lélekkel teli, sokkal inkább idõtlen pop-, mintsem konkrét korszakhoz vagy hangzáshoz köthetõ tánczene. A frontember Luke Jenner ezúttal nem egyszerûen csak magas hangon kiabál, hanem valódi érzelmeket, drámát és játékosságot visz a dalokba. A feszes, funkos, csillogó szintihangokkal dúsított, itt-ott pszichedelikus poppal színezett alapok többsége táncolható, a refrének pedig majd' mind emlékezetesek, sõt kimondottan himnikusak. Újabb forradalmat aligha csinál a Rapture, de talán ez a magabiztos visszatérés is megteszi helyette.

DFA, 2011

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.