könyv - LAWRENCE BLOCK: A PENGE ÉLÉN

  • - greff -
  • 2009. március 12.

Zene

Noha Matthew Scudder, úgy tűnik, képes volt lekászálódni a pokolba robogó alkoholvonatról, korántsem állítható, hogy valamiféle kontúrosabb cél felé kanyargó útra tudta volna kormányozni immáron józan létezését. A gyűrött New York-i exzsaru életében a kocsmatúrákat az AA-gyűlések nem kevésbé mániás látogatása váltotta fel - és tulajdonképpen ez, azaz a pia nélkül zakatoló élet tényei adják a Scudder-sorozat új darabjának legfőbb témáját.
Noha Matthew Scudder, úgy tûnik, képes volt lekászálódni a pokolba robogó alkoholvonatról, korántsem állítható, hogy valamiféle kontúrosabb cél felé kanyargó útra tudta volna kormányozni immáron józan létezését. A gyûrött New York-i exzsaru életében a kocsmatúrákat az AA-gyûlések nem kevésbé mániás látogatása váltotta fel - és tulajdonképpen ez, azaz a pia nélkül zakatoló élet tényei adják a Scudder-sorozat új darabjának legfõbb témáját. Milyen érzés egy száraz alkoholistának kólát szürcsölni egy ír kocsmában, ahol pedig olyan a csapolt Guinness, hogy jobbat legföljebb Dublinban mérnek? Mihez kezdjen kínos érzéseivel, miután megcsókolt egy whiskytõl zamatos nõi szájat? És vajon mennyiben számít, hogy emlékszik-e még reggel az álmában kortyolt sör ízére? Választott témájáról Block igen sokat képes közölni, persze ezúttal is legfõképp a nagyszámú (és egytõl egyig nagyszerû) dialógus segítségével.

A bûntények a Scudder-recept elhagyhatatlan összetevõiként adódnak hozzá a fentiekhez. Egyszerûbb ügyek, ráérõsebben bonyolított nyomozás - az egyik eset kimenetele ráadásul (mivel Willa alakját olyanynyira a klasszikus hard-boiled regények femme fatale figuráiról mintázta Block) meglehetõsen kiszámítható is. A feszültség tehát nem a legmagasabb, de mindegyik szál sokat hozzátesz a diszkréten keserû atmoszférához. Hiányérzet marad azért: míg Scudder az egyik kezével lesújt, a másikkal nagyvonalúan elbocsát - Block pedig inkább befejezi regényét, semhogy érdemben kezdjen valamit hõse nem egészen problémamentes morális kódjával.

Fordította: Varga Bálint. Agave, 2009, 208 oldal, 2480 Ft

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.