Könyv: Médiasztár glóriával (Havas Henrik kötetei)

  • Gervai András
  • 2001. november 22.

Zene

"Abszolút átlagembernek tartom magam", jelenti ki szerényen a médiasztár új könyve, a Negyvenkilencesek lapjain. Az átlagember régebben Mercedesszel járt, most Volvóval közlekedik, sofőrt, titkárnőt, villájában gondnokot tart, s feleségével a világ legnagyobb luxushajóján múlatja az időt. Egyszerű kisemberként pedig lelkiismeretesen dolgozik saját kiválósága, tökéletessége mítoszán.
"Abszolút átlagembernek tartom magam", jelenti ki szerényen a médiasztár új könyve, a Negyvenkilencesek lapjain. Az átlagember régebben Mercedesszel járt, most Volvóval közlekedik, sofőrt, titkárnőt, villájában gondnokot tart, s feleségével a világ legnagyobb luxushajóján múlatja az időt. Egyszerű kisemberként pedig lelkiismeretesen dolgozik saját kiválósága, tökéletessége mítoszán. Ha el akarunk mélyedni a havasológiában, most végre szakirodalom segít bennünket: a Henrik látszólag életrajzi interjúkötet, valójában végtelenített monológ. A beszélgetőtárs, Odze György - aki bevallja, ha nő lenne,

szeretne lefeküdni Havassal

- ugyanis ájult csodálattal tolmácsolja a Mester szavait. Nem tesz fel neki rázós kérdéseket, legvadabb kijelentéseire sem kérdez rá. Havas elöljáróban közli vele, mint bűvész a mutatvány elején: csalni fog. "Lehetőségeimhez mérten igyekszem őszinte lenni, de mind a ketten tudjuk, hogy erre csekély az esély."

Interjúalanyunk elbeszéléséből megtudhatjuk, akárhova vetette is a sors, ő szinte mindig minden helyzetben jó volt, tehetséges, tisztességes. Pályája folyamatos diadalmenet. Havas beavatja az olvasót szakmája "rejtelmeibe" is, főleg pedig hosszasan kibeszél neves újságírókat és egyéb hírességeket. Legtöbbjüknek jut egy vagy inkább több rossz szó, gonoszkodó megjegyzés. (Vágót például esetlennek, szinte kibírhatatlannak, Gyárfás Tamást kicsinyesnek, Gálvölgyit megtestesült kispolgárnak tartja, Friderikuszt pedig megrója, mert azt hiszi magáról, "birtokában van a bölcsek köve", ráfért volna időben "egy jókora seggbe rúgás"...)

Saját hibáiból csak annyit ismer el, hogy gonosz szokott lenni, s azt is tudja, sokan gyűlölik, mert flegmának, nagyképűnek tartják. Flegmasága nem teszi magányossá, bizonyságul egy kolléga példájára hivatkozik: "Napóleon sem volt magányos, jól válogatta meg az embereit." Havas mindannyiunk által csodált nagyképűsége megértéséhez némi magyarázattal szolgál, amit régen halott édesapjáról elmond: ellentmondásos viszony fűzte hozzá, s néha még mindig neki szeretne bizonyítani.

A másik opusnak (Negyvenkilencesek) már az első-hátsó borítója is sokatmondó. A fotón egy macsót látunk - nyitott zakója alól kilátszik a bőre, ujjai között cigaretta, nyakában hatalmas kereszt. Míg a Mester a Henrik címlapján még mosolygott, most rezignáltan, spleenesen néz ránk.

A Negyvenkilenceseknek nem ő a főszereplője, pontosabban most másként az. Nyolc kortársával - Babos Gyula gitárossal, Bárándy Péter ügyvéddel, Bárdos György fogathajtó világbajnokkal, Cser Ágnes szakszervezeti vezetővel, Farkas Bertalan űrhajóssal, Huszty András közgazdásszal, Kállay Miklós vegyészmérnökkel, Rajk László politikussal és Reviczky Gábor színésszel - beszélget. Zanzásított élet- és pályarajzokat kapunk, éppen csak a megkérdezettek szellemi arcéle nem rajzolódik ki, igazi lényegük marad rejtve. Havast sokkal inkább a rutin, mintsem az empátia vezeti, nem próbálja felfedezni a személyiség ismeretlen területeit. Viszont teljesen feleslegesen általános tanulságokat akar megfogalmaztatni szereplőivel a kádárizmus mindennapjairól és lényegéről. Nem mulasztja el azt sem, hogy kérdéseibe - amelyek ettől tengerikígyó hosszúságúra nyúlnak - beleszője szakmai múltja és családi legendáriuma dicső részleteit is. Hiába, ismétlés a tudás anyja! (Olyik kérdéséből kispolgári gondolkodása is kiderül: "Nagyon jó, hogy katolikus vagyok és nem zsidó, mert mindig összerándulna a gyomrom egy olyan film láttán, amiben zsidóznak. [...] Baromi jó az is, hogy

nem vagyok homoszexuális,

hogy nem vagyok cigány....") Bevezető híján csak feltételezhetjük, mi lehetett a szerző célja: nyilván azt akarta, hogy az interjúkból egy nemzedék élettörténete is kikerekedjen. A nyolc portré azonban nem adódik össze új minőséggé, semmi újat, érdekeset nem tudunk meg belőlük a Ratkó-generáció útjáról, se az elmúlt fél évszázad magyar történelméről. A könyv sorsa részben azzal eldőlt, hogy Havas túlságosan szűk mintából választott, s biztosra ment: interjúalanyai mind sikeres és ismert emberek.

A koncepció nem túl nagyigényű, s megvalósítása sem következetes (Rajk csak élete egy szakaszáról beszél). A szövegben ráadásul sok a pontatlanság, elírás, a stílus pongyola. (Például: "Hogy fért meg egy ilyen izgága gyerekben egy fegyelmezett munka?"; "A nyelvtanulást a papa nyomatta?"; "Ez a menni vagy maradni, ez hogy nézett ki a te életedben?"; "...a marxista valamin nyugvó dolog".) Kár volt a szerkesztőt megspórolni, bár a bevételre sandító kiadó nyilván azt feltételezte, Havas (jól) tud írni, szerkeszteni.

A Negyvenkilencesek nem nagy dobás. Átlagos iparosmunka, gyakran

kifejezetten unalmas

olvasmány. A Nagy Ember, aki a Heti hetes tanúsága szerint mindenkinél mindent jobban tud, és büszke oktatói tevékenységére, még tanulhatna ezt-azt. (Például ízlést, stílust, alaposságot.) Beülhetne az iskolapadba. Csak ne saját magához.

Gervai András

Odze György: Henrik; Sensus Kiadó, Budapest, 2001, 215 oldal; Havas Henrik: Negyvenkilencesek, Beszélgetések; Alexandra, 2001, 207 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.