Könyv: Nagyasszony (Menedékház - Sárközi Márta emlékkönyv)

  • Csáki Judit
  • 2004. augusztus 26.

Zene

Hát persze: a Széchenyi Ágnes összeállította kötetbõl élesen kirajzolódik egy igazi nagy nõ, egy vérbeli (és vérbõ) irodalomszervezõ arcképe, történetesen Sárközi Mártáé. Afféle refrénszerûen viszszatérõ dobbantó a második világháború elõtti Válasz, hogy annál részletesebb és alaposabb legyen a tulajdonképpeni tárgy: a Sárközi Márta által szerkesztett, háború utáni folyóirat és szereplõinek története, valamint a szerkesztõ aszszony körüli holdudvar, a csupa "nem-akárkibõl" álló statisztéria a nagyszabású fõszereplõ körül.

Hát persze: a Széchenyi Ágnes összeállította kötetbõl élesen kirajzolódik egy igazi nagy nõ, egy vérbeli (és vérbõ) irodalomszervezõ arcképe, történetesen Sárközi Mártáé. Afféle refrénszerûen viszszatérõ dobbantó a második világháború elõtti Válasz, hogy annál részletesebb és alaposabb legyen a tulajdonképpeni tárgy: a Sárközi Márta által szerkesztett, háború utáni folyóirat és szereplõinek története, valamint a szerkesztõ aszszony körüli holdudvar, a csupa "nem-akárkibõl" álló statisztéria a nagyszabású fõszereplõ körül.

A könyv célja e formátumos aszszony portréjának megfestése, ami annál is nehezebb, mivel "saját anyag", olyan, amit Sárközi Márta írt, viszonylag kevés van. Használni kell hát a levelezést - az övéit és amelyeket hozzá írtak; az interjút, a visszaemlékezést, a más könyvbõl ideemelt részletet -, mindent, ami hozhat egy-egy fontos vonást. Bonyolult és számtalan kérdõjelet támasztó munka az ilyesmi.

Széchenyi bõséges bevezetõ tanulmányában megelõlegezi ezt a portrét; elõre összerendezi az utóbb olvasható - és szükségképpen töredékes - információkat. Ebbõl aztán számtalan ismétlés fakad - olykor alig néhány oldallal késõbb szó szerint olvassuk ugyanazt -, de dõreség lenne azt hinni, hogy haszontalan ismétlések ezek. Mert ugyan ki gondolhatná, hogy nem gazdagodunk komoly tudással, ha Széchenyitõl azt olvassuk (a 69. oldalon), hogy "1957-ben a volt közeli barát, a többszörös miniszter, Erdei Ferenc is gyónni ment hozzá, feloldozást várva tõle", majd pedig Lator Lászlótól (a 99. oldalon), hogy "még élete (szerinte) legnagyobb, sokáig csak égetõ gúnnyal emlegetett szerelméhez, a többszörös miniszterhez se fordult soha. Az kereste meg Mártát, 1957-ben, hogy meggyónjon, és feloldozást kapjon tõle." Céltudatos szerkesztéssel van dolgunk: semmi sincsen véletlenül.

Úgy is mondhatnám, hogy alaposan végig lett gondolva, milyen képet akar festeni a "festõ". Mit akar elmondani, mit ítél a nyilvánosságra tartozónak, hogyan akarja befolyásolni a Sárközi Mártáról és környezetérõl való irodalmi közgondolkodást.

A szerkesztõ bõven idéz a Sárközi Márta által írott családi memoárból, melyet a családtagok engedélyével olvashatott és használhatott. Gya-nítom, ilyenformán közös munka a Menedékház, különös tekintettel a lehetséges érzékenységekre. Sárközi Márta meghatározó kapcsolatait név szerint ugyan itt-ott igyekszik "elkenni" a könyv, de aki jól olvas, könnyedén megfejti a gyenge kódokat, és látja: a kertészként szerepeltetett Király Béla rövid, ám

viharos szerelem

volt, akárcsak korábban Erdei Ferenc és késõbb Fazekas László. A sajátos körülmények közt nagy társasági életet élõ asszony finom distinkciókat és árnyalatokat mûködtetett szerteágazó viszonyrendszerében, melyek egy tekintélyes részét a kötet amolyan "mondom is, meg nem is" módon próbálja kezelni. Tán az sem véletlen, hogy többnyire sikertelenül.

Sárközi Márta alakja révén jó hosszú idõszakról szerezhetünk eleven és gazdag képet: egy nagy és tehetséges családról, annak a világ minden szegletébe "szétspriccelt" tagjairól, egy polgárcsalád tündöklésérõl és bukásáról is, meg a túlélõk életstratégiáiról és választott útjairól, valamint a magyar zsidóság egyik pregnáns rétegérõl is, de még a magyar irodalom számos jelesének sokáig vagy mindeddig árnyékban maradt, esetleg csak sejtett vagy kikövetkeztetett gondolatáról is.

Ez utóbbiak közt igen figyelemreméltók is akadnak; ki-ki majdhogynem kedve szerint rajzolhatja át vagy egészítheti ki eddigi ismereteit. A Németh László-levelek például elég sajátos fénytörésbe vonják az író emberi karakterét; míg az a jól megkomponált mondat ("az emberekért én az ujjam sem mozdítanám, csakis az írói szabadság elvéért"), mondjuk, félreérthetõ és

nem túl hízelgõ

interpretációkra ad lehetõséget, a Sárközi György halálára reagáló, valójában kondoleáló levél egyes bekezdései (215. oldal) vagy az utána következõ, önsajnálattal, nyafogással teli levelek már félreérthetetlenek és eléggé megroggyant emberi tartásról tanúskodnak. Ezt egyébként Sárközi Márta sem hagyja észrevétlenül, amit például egy Illyésnek szóló levél egy passzusa is bizonyít, a 270. oldalon.

Vagy azon is el lehet töprengeni, amikor Pilinszky János egyik levelében Nemes Nagy Ágnestõl és az Újhold körétõl való félelmét próbálja feledni és feledtetni bátorságával kérkedve, amiért a Válaszhoz csatlakozik. Mi a bátorság és mi a gyávaság; mûvész és ember, milyen bonyolultÉ És zsúfolásig telinek látszik a "kamra" Erdei Ferenc és Szabó Zoltán vonatkozásában is. Lehet álmélkodni, gondolkodni bõven.

És visszakérdezni is lehetne. Kérdés, vajon miért nem tudjuk meg a különbözõ beszélgetések, visszaemlékezések keletkezésének pontos dátumát, amikor másban, például a jegyzetanyag összeállításában a szerkesztõ alaposnak látszik. Kérdés az is, hogy az interjúk helyenként érzékelhetõ éles váltásait (például a Gyapay Gáborral és feleségével készült beszélgetésben Sárközi György álmatlanságáról beszélt az alany, amikor a kérdezõ közbeveti: "De nagyon magányos volt [ti. Sárközi Márta], minden társaság ellenére. S az maradt Király Béla távozása után végleg." A dodonai megjegyzésre dodonai a válasz is: "Igen. Király Béla abszolút beleillett Márta eszmeiségébe.") az utólagos szerkesztés során miért nem korrigálták.

Van persze "mindazonáltal" is. Hogy a könyv jó, a könyv érdekes - bár a könyv nem egész, és némileg billenékeny. Míg az egyik oldalon arra van vigyázva, hogy ne sértsen se emléket, se érzékenységet, a másikon arra, hogy megtegye mindkettõt. Utóbbit legföljebb nem Sárközi Márta vonatkozásában - aki azért, mindazonáltal, kõkemény és fulmináns levélben látná el az illetékesek baját. Hiába - derül ki a könyvbõl -: nagyszerû asszony volt.

Csáki Judit

Magvetõ, 2004, 423 oldal, 2690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.