Könyv: Szimatolás (Sasvári Rudolf: Klasszikus magánnyomozástan)

  • - szerbhorváth -
  • 2000. augusztus 24.

Zene

Tévedés azt hinni, hogy azért nyúltam e könyv után, mert eltűnt feleségemet szeretném megtalálni, esetleg a nekem tartozó cégek fizetőképessége érdekelne. Nem, a magánnyomozásban elmélyedni ma minden magyar polgár szent kötelessége, hogy ne járjunk úgy, mint Pallag László, aki most fénymásolt újságcikkeket is bizonyító erejű dokumentumokként kezel, továbbá meggyőződhetünk arról is, hogy a magánnyomozó sose gyújtja fel saját kocsiját, a klasszikus magánnyomozó pedig nem használ lehallgatókészüléket, és nem egy eldobott gyufaszál mentén göngyölít fel egy ügyet. A magánnyomozás ugyanis "egy gondolkodási tevékenység, folyamat, melynek lényege valamely jelenség vagy múltban lezajlott esemény meghatározott módszerek segítségével történő megismerése", amit meg megtudunk, azt összefoglalóan leírjuk, és odaadjuk a kliensnek, aki aztán csinál, amit csinál, már nem ránk tartozik.

Tévedés azt hinni, hogy azért nyúltam e könyv után, mert eltűnt feleségemet szeretném megtalálni, esetleg a nekem tartozó cégek fizetőképessége érdekelne. Nem, a magánnyomozásban elmélyedni ma minden magyar polgár szent kötelessége, hogy ne járjunk úgy, mint Pallag László, aki most fénymásolt újságcikkeket is bizonyító erejű dokumentumokként kezel, továbbá meggyőződhetünk arról is, hogy a magánnyomozó sose gyújtja fel saját kocsiját, a klasszikus magánnyomozó pedig nem használ lehallgatókészüléket, és nem egy eldobott gyufaszál mentén göngyölít fel egy ügyet. A magánnyomozás ugyanis "egy gondolkodási tevékenység, folyamat, melynek lényege valamely jelenség vagy múltban lezajlott esemény meghatározott módszerek segítségével történő megismerése", amit meg megtudunk, azt összefoglalóan leírjuk, és odaadjuk a kliensnek, aki aztán csinál, amit csinál, már nem ránk tartozik.

A magánnyomozó tehát nem pénzbehajt, hanem - már ahogyan az itt leírva vagyon - hegeliesen dialektikusan gondolkodik, bár a nyomozásra jellemző gondolkodásmódot a fordított kauzalitás jellemzi, azaz az okozatot ismerjük, és az okokat keressük. Verziókkal dolgozunk, tudományos hipotézist állítunk fel, adatokat értékelünk. Eközben nem nyilatkozunk se a sajtónak, se politikusoknak, se öreganyánknak, ellenben jól ismerjük H. Ebbinghaus (1850-1899) német pszichológus felejtésgörbéjét, jó, ha fejünkben tartjuk a személyiség freudi és jungi szerkezetét, de a Hippokratész és Galénosz által felállított személyiségtipológiát is alkalmazzuk, hisz munkánk során sok ökörrel futunk össze, akikből valaminő infót kellene kicsikarnunk. Hisz mondjuk a flegmatikus embert csak kitartó munkával lehet "kihallgatni", mert az általában csak valamilyen megrázkódtatás esetén nyílik meg, de törvényileg tilos (a jogot is jól kell ismerni) például úgy megrázkódtatást okozni, hogy nyakánál fogva felemeljük, pofonokkal szórjuk meg, majd kidobjuk az ötödik emeletről, mint ahogyan az az amcsi filmekben látható nemegyszer. Azt azonban a szerző, Sasvári Rudolf már nem mondja meg, hogy akkor hogyan is kell egy flegmát megrázkódtatni, hogy töredelmesen bevallja, hány százaléka is volt nekije a Gamma Kft.-ben. Filmekből származó tévképzeteink alapján gondolhatjuk csak azt is, hogy operatív megfigyelést a célszemély vonatkozásában akár egymaga is végezhet a magánnyomozó, mikoron is egy lestrapált Ladával követi K. Józsefet, kinél házasságtörés alapos gyanúja miatt folyik a mozgáskövetés taktikai művelete. Eredményes titkos és folyamatos megfigyelést hat fő ("ebből három ún. gyalogos és három gépkocsivezető") végezhet "három nem feltűnő színű, illetve típusú, de nagy teljesítményű gépjárművel". A kötetben leírtak és az ábrák alapján azonban kétlem, hogy egy rózsadombi követést meg tudnék organizálni, hiszen az ábrák New Yorkot idézik - viszont egy kőbányai lakótelepen mégiscsak elboldogulnánk, vonalas, párhuzamos, villa avagy körkörös alakzatban.

A kötet persze nem is nekünk szól, hanem inkább a már gyakorló magánnyomozók amolyan alternatív tankönyvéről beszélhetünk (NAT-juk úgy sincs), hisz a továbbképzés e szakmában mindennapos kötelesség, különös tekintettel arra, hogy a magyar törvénykezés még a háromhetes ülésrend ellenére is képes olykor naponta változtatni valamin.

A mű kapcsán kritikai észrevételem nincs, minthogy semmit sem értek a témához, vannak benne élvezetes és hasznos részek, bár a Bevezetésben kissé meghökkentem azon, hogy a szerző szerint azért van itt szó klasszikus magánnyomozástanról, mert az elmúlt öt esztendő óta (mióta jogszabály engedélyezi e tevékenységet) "még nem volt elegendő idő ahhoz, hogy jelentős szakirodalma keletkezzék a magánnyomozásnak, ezért minden ilyen mű >>klasszikusJegyezzük még föl azt is, hogy a kötet megjelenését az igencsak elhíresült Defend is szponzorálta, ebből azonban - magánnyomozástanilag gondolkodva - semmiféle kijelentés nem következhet a műre vonatkozóan, melyet a Defend munkatársainak is őszinte szívvel ajánlunk.

- szerbhorváth -

Budapest, 2000, Alfa Communication Kft.,137 oldal, 1590 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.