Kylie Minogue a Szigeten: nagyot szólt a konfettiágyú

  • - minek -
  • 2024. augusztus 8.

Zene

Nyolcvan perc majdnem önfeledt szórakozás – egy kicsit megfáradt produkcióra.

Mióta az őszinte, kőkemény vagy legalább bármilyen rock reprezentánsaitól átvették a Sziget (és a világ más zenei fesztiváljainak) nagyszínpadát a popdívák, esetről esetre már csak az marad a kérdés, hogy ki nyeri az adott évben a stadiondiszkó/fesztiválpop versenyt. És bármily vegyes érzésekkel is hagyott minket főni saját levünkben a tánczene nagyasszonya (tegyük hozzá: nyolcvan percnyi tömény Gesamtkunstwerk után), az biztos, hogy sok tekintetben magasra tette a lécet. Amúgy az a kérdés is felmerülhet bennünk, hogy mi szépet hallhatnánk, mi újat tanulhatnánk egy már bő három és fél évtizede a pályát koptató és közben szinte mindvégig a csúcson lévő ausztrál énekesnőtől?

Ha semmi más nem is indokolná, megannyi (változatos mértékben előnyösen öregedő) slágere, a kisujjában is megbúvó szórakoztatóipari rutin, a maga nemében kétségtelenül bájos személyisége és az őt minden pillanatban glóriaként körülölelő, nehezen definiálható glamour érthetővé teszi az elkötelezett rajongást. És ahányszor az ő ütemeire, grúvjaira és refrénjeire megmozdultak a világban a csípők és a lábak – kész, nincs tovább: ideje felszántani és bevetni a táncteret.

Ráadásul Kyle Minouge napjainkban is aktív és tevékeny: tavaly jött ki utolsó, meglehetős kritikai visszhangot albuma, rajta egy neodiszkós bombaslágerrel (a koncerten is ovációval fogadott Padam Padam), meg még néhány figyelemreméltó darabbal: az egyikkel (mármint a Tension nagylemez címadó számával) kezdte a koncertet; néhány derekas pukkanás, komoly füstöléssel járó pirotechnikai bemutató után, ami bár szerényebb kivitelben, de felidézte egy Rammstein-koncert visszafogottabb pillanatait. Az efféle, nagyszínpadra állított elektro-diszkóprodukcióknál az első pillanatokban szembesülni kell a magából a műfajból következő, megmásíthatatlan ténnyel, hogy itt bizony kötelező elemként gépről szólnak az alapok, a szintiszólamok, meg önálló vokálszólamként maga Kylie is. Azért nem kell megijedni, tisztességgel végigénekelte a neki és nekünk kijáró penzumot, gyakorta saját magával duettben, ha pedig beszélni támad kedve, inkább digitális Doppelgängerére bízta a munkát.

A Kylie-koncertek lényegéhez tartozik a jól megválogatott, trenírozott és koreografált tánckar: ügyes fiúk és lányok vegyesen mozogják le a programot.

 
Fotó: Sziget Fesztivál
 

No meg az is, hogy az este során legalábbis részleges bepillantást kapunk a művésznő budoárjába. Három-négy átöltözés nem is számít tőle rendkívülinek: most is egy flitteres fekete darabbal kezdte, amit neccharisnya egészített ki, ezt azután a második blokkra felváltotta egy több helyen feketével áttört vörös haute couture műremek. Az átöltözés, a tánc, a motorikus diszkóalapok, a villódzó fények önmagukban talán még nem fogják megteremteni a díva és közönsége közötti kedvező kémiát: kötelező elem a kedves rajongó színpadra szólítása és a közösen előadott daltöredék. (E ponton valamiért eszünkbe jut egy az elmúlt évtizedekből való emlék, amikor egy vérmes rocker a színpadra nyomulva felborította Lemmyt, aki nyakában a basszusgitárral a hátán pörgött, mint holmi bogár… Rég volt, tán igaz sem volt, ilyen ma már nem történhet meg).

 
Fotó: Sziget Fesztivál
 

Meglehet, talán nem is Kylie a közönséggel való kommunikáció legnagyobb mestere, de sokszor néhány félszeg gesztus, félszavak és a legendásan pozitív kisugárzása is elég ahhoz, hogy kedvezően rezonáljon rá a publikum. Mondjuk, láttunk már nagyobb tömeget is a Sziget első (régebben nulladik) napján – cserébe könnyedén lehetett lazán táncolni, hozzá jó helyet találni, ahonnan még a színpad is remekül látszott, nem csak a két óriás kivetítő (amin valahogy nem volt tökéletes szinkronban a kép és a hang).

 
Fotó: Sziget Fesztivál
 

Akadt olyan kritikusa, aki az erre turnéra összeválogatott (számos variációval prezentált) setlistjét egyszerűen Óda a pop perfekcionizmushoz címmel illette: a lényeg, hogy Kylie minden sikeres időszakából beválogatott egy pár számot, habár a tavalyiról és a máig best ever albumának tartott 2001-es Feverről húzta be a legtöbbet. Bizony elpöfögött a Loco-Motion diszkrét vonatozással, de nem hagyhatta ki a Slow-t (hatásos dramaturgiával színpadra állítva), a Confide In Me-t, majd a show egy megfelelő pontján előhúzta karrierjének szuperslágerét, a Can’t Get You Out Of My Headet, utóbbi most valahogy nem ütött akkorát. Összességében is elmondható, hogy legyen bármily rafinált a repertoár összeállítása, némely pontokon törvényszerűen le fog ülni a show, elvégre könnyűszerkezetes elemekből nehéz katartikus ívet összerakni. És akkor még nem is beszéltünk az óhatatlan turnéfáradtságról: néha meg-megállt az attrakció, csakhogy a művésznő nagyot húzhasson csikóbőrös kulacsából.

A fináléra az újra átöltöző (előbb szinte bebábozódó, majd abból pillangóként előbújó) Kylie még egyszer alaposan megtáncoltatta népét – és ehhez éppúgy kellett a csőre töltött és megfelelő pillanatokban elsütött konfettiágyú, mint a hatásosan megválogatott zárószám: a Love At First Sight (persze ez is a Fever albumról) az életmű egyik legjobban összerakott, a tánczene minden korszakának legjavát összegző, életigenlő, az örömtől kicsattanó darab. És ha drámai mélységű előadásnak, óvatosan megfogalamzott elvárásainknak megfelelően, nem is örvendhettünk, de ezt a fináléval még jobban hangsúlyozott, szívet melengető jó érzést mindenki elvihette magával.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.