Kylie Minogue a Szigeten: nagyot szólt a konfettiágyú

  • - minek -
  • 2024. augusztus 8.

Zene

Nyolcvan perc majdnem önfeledt szórakozás – egy kicsit megfáradt produkcióra.

Mióta az őszinte, kőkemény vagy legalább bármilyen rock reprezentánsaitól átvették a Sziget (és a világ más zenei fesztiváljainak) nagyszínpadát a popdívák, esetről esetre már csak az marad a kérdés, hogy ki nyeri az adott évben a stadiondiszkó/fesztiválpop versenyt. És bármily vegyes érzésekkel is hagyott minket főni saját levünkben a tánczene nagyasszonya (tegyük hozzá: nyolcvan percnyi tömény Gesamtkunstwerk után), az biztos, hogy sok tekintetben magasra tette a lécet. Amúgy az a kérdés is felmerülhet bennünk, hogy mi szépet hallhatnánk, mi újat tanulhatnánk egy már bő három és fél évtizede a pályát koptató és közben szinte mindvégig a csúcson lévő ausztrál énekesnőtől?

Ha semmi más nem is indokolná, megannyi (változatos mértékben előnyösen öregedő) slágere, a kisujjában is megbúvó szórakoztatóipari rutin, a maga nemében kétségtelenül bájos személyisége és az őt minden pillanatban glóriaként körülölelő, nehezen definiálható glamour érthetővé teszi az elkötelezett rajongást. És ahányszor az ő ütemeire, grúvjaira és refrénjeire megmozdultak a világban a csípők és a lábak – kész, nincs tovább: ideje felszántani és bevetni a táncteret.

Ráadásul Kyle Minouge napjainkban is aktív és tevékeny: tavaly jött ki utolsó, meglehetős kritikai visszhangot albuma, rajta egy neodiszkós bombaslágerrel (a koncerten is ovációval fogadott Padam Padam), meg még néhány figyelemreméltó darabbal: az egyikkel (mármint a Tension nagylemez címadó számával) kezdte a koncertet; néhány derekas pukkanás, komoly füstöléssel járó pirotechnikai bemutató után, ami bár szerényebb kivitelben, de felidézte egy Rammstein-koncert visszafogottabb pillanatait. Az efféle, nagyszínpadra állított elektro-diszkóprodukcióknál az első pillanatokban szembesülni kell a magából a műfajból következő, megmásíthatatlan ténnyel, hogy itt bizony kötelező elemként gépről szólnak az alapok, a szintiszólamok, meg önálló vokálszólamként maga Kylie is. Azért nem kell megijedni, tisztességgel végigénekelte a neki és nekünk kijáró penzumot, gyakorta saját magával duettben, ha pedig beszélni támad kedve, inkább digitális Doppelgängerére bízta a munkát.

A Kylie-koncertek lényegéhez tartozik a jól megválogatott, trenírozott és koreografált tánckar: ügyes fiúk és lányok vegyesen mozogják le a programot.

 
Fotó: Sziget Fesztivál
 

No meg az is, hogy az este során legalábbis részleges bepillantást kapunk a művésznő budoárjába. Három-négy átöltözés nem is számít tőle rendkívülinek: most is egy flitteres fekete darabbal kezdte, amit neccharisnya egészített ki, ezt azután a második blokkra felváltotta egy több helyen feketével áttört vörös haute couture műremek. Az átöltözés, a tánc, a motorikus diszkóalapok, a villódzó fények önmagukban talán még nem fogják megteremteni a díva és közönsége közötti kedvező kémiát: kötelező elem a kedves rajongó színpadra szólítása és a közösen előadott daltöredék. (E ponton valamiért eszünkbe jut egy az elmúlt évtizedekből való emlék, amikor egy vérmes rocker a színpadra nyomulva felborította Lemmyt, aki nyakában a basszusgitárral a hátán pörgött, mint holmi bogár… Rég volt, tán igaz sem volt, ilyen ma már nem történhet meg).

 
Fotó: Sziget Fesztivál
 

Meglehet, talán nem is Kylie a közönséggel való kommunikáció legnagyobb mestere, de sokszor néhány félszeg gesztus, félszavak és a legendásan pozitív kisugárzása is elég ahhoz, hogy kedvezően rezonáljon rá a publikum. Mondjuk, láttunk már nagyobb tömeget is a Sziget első (régebben nulladik) napján – cserébe könnyedén lehetett lazán táncolni, hozzá jó helyet találni, ahonnan még a színpad is remekül látszott, nem csak a két óriás kivetítő (amin valahogy nem volt tökéletes szinkronban a kép és a hang).

 
Fotó: Sziget Fesztivál
 

Akadt olyan kritikusa, aki az erre turnéra összeválogatott (számos variációval prezentált) setlistjét egyszerűen Óda a pop perfekcionizmushoz címmel illette: a lényeg, hogy Kylie minden sikeres időszakából beválogatott egy pár számot, habár a tavalyiról és a máig best ever albumának tartott 2001-es Feverről húzta be a legtöbbet. Bizony elpöfögött a Loco-Motion diszkrét vonatozással, de nem hagyhatta ki a Slow-t (hatásos dramaturgiával színpadra állítva), a Confide In Me-t, majd a show egy megfelelő pontján előhúzta karrierjének szuperslágerét, a Can’t Get You Out Of My Headet, utóbbi most valahogy nem ütött akkorát. Összességében is elmondható, hogy legyen bármily rafinált a repertoár összeállítása, némely pontokon törvényszerűen le fog ülni a show, elvégre könnyűszerkezetes elemekből nehéz katartikus ívet összerakni. És akkor még nem is beszéltünk az óhatatlan turnéfáradtságról: néha meg-megállt az attrakció, csakhogy a művésznő nagyot húzhasson csikóbőrös kulacsából.

A fináléra az újra átöltöző (előbb szinte bebábozódó, majd abból pillangóként előbújó) Kylie még egyszer alaposan megtáncoltatta népét – és ehhez éppúgy kellett a csőre töltött és megfelelő pillanatokban elsütött konfettiágyú, mint a hatásosan megválogatott zárószám: a Love At First Sight (persze ez is a Fever albumról) az életmű egyik legjobban összerakott, a tánczene minden korszakának legjavát összegző, életigenlő, az örömtől kicsattanó darab. És ha drámai mélységű előadásnak, óvatosan megfogalamzott elvárásainknak megfelelően, nem is örvendhettünk, de ezt a fináléval még jobban hangsúlyozott, szívet melengető jó érzést mindenki elvihette magával.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.