mi a kotta?

Zene a nyúl üregéből

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/32. hétre

„Számomra valójában az adta a film értékét, amit kritikaként említesz” – mondta Koyaanisqatsi című filmjéről egy interjúban Godfrey Reggio. „Senkit nem akarok rábeszélni semmire. Főleg nem fehér porokra. Főleg nem olyanra, ami koncentrált. Az urániumból bomba készül, a kokalevélből meg kokain. Szóval a Qatsi-trilógia minden egyes filmjét hozzárendeltem egy kábítószerhez, ami a világunkat jelképezi. A Powaqqatsi a marihuána és a hasis, a Naqoyqatsi tele van ecstasyval, LSD-vel, mindenféle pszichedelikummal, a Koyaanisqatsi kábítószere pedig a kokain, az amfetamin és a speed. Be vagyunk spídezve, be vagyunk állva, túlfutunk a jövőnkön. Erről szól a Koyaanisqatsi. Ez az örvény nyitja és zárja.”

A hipnotikus filmhez, amelyet az alkotó nem elmebéli, hanem érzéki élménynek szánt, Philip Glass komponált zenét 1981-ben. A hopi indián nyelvből kölcsönzött cím azt jelenti, kizökkent az életünk az egyensúlyából, felborultak az ember, a természet és a technológia viszonyai. Az eredeti kottát ezúttal Schallinger-Foidl Artúr, Szabó Zsolt és Varga Bence keltik új életre improvizációikkal. Az orgona, a viola da gamba és az ütőhangszerek kombinációja épp olyan hipnotikusnak ígérkezik, mint az, amit a New Orleansból érkező, olasz származású fűfej és a New York-i zsidó modernista komponista a filmjével üzenni akart (Magyar Zene Háza, augusztus 9., nyolc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.