Lágy, szőke és másfél mázsa - Maeterlinck: A kék madár (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. február 9.

Zene

Igen, megint sokat ülnek; igen, megint vannak rozzant állagú pucér férfiak; igen, megint a hatvanas évek foteljei és állólámpái vannak a színpadon; igen: Maeterlinck A kék madár című meséjét végtére is Zsótér Sándor rendezte a Vígszínházban. Volt szerencsém egy teljesen hétköznapi előadást látni, igazi közönséggel; és noha igen: most is elmentek néhányan a szünetben, a többiek megrendülten és nehezen ocsúdva ünnepelték az előadást a végén, mert ha nem is tudták, érezték: Zsótér egyik legjobb rendezését látták.

Igen, megint sokat ülnek; igen, megint vannak rozzant állagú pucér férfiak; igen, megint a hatvanas évek foteljei és állólámpái vannak a színpadon; igen: Maeterlinck A kék madár című meséjét végtére is Zsótér Sándor rendezte a Vígszínházban. Volt szerencsém egy teljesen hétköznapi előadást látni, igazi közönséggel; és noha igen: most is elmentek néhányan a szünetben, a többiek megrendülten és nehezen ocsúdva ünnepelték az előadást a végén, mert ha nem is tudták, érezték: Zsótér egyik legjobb rendezését látták.

A kék madár nekem eddig csak mesében volt meg, nem is szeretem súlyos, mégis primitív szimbolikáját, és tessék békén hagyni azzal a rémes közhellyel is, hogy miközben hajtom a boldogságot, az itt van mellettem, körülöttem - na ne...

De a Vígben nem mese, még kevésbé tündérmese, amit látunk - hogyan is lehetne az a két "öreggyerek" felnőtt vándorlása, éber álomban, fényben-sötétben? Az őket kísérő-fogadó

Dolgok és Lények

társasága a szó legszorosabb értelmében kísértetiesen hasonlít a mi világunkra: a Cukor még csak negédes, a Kenyér pedig gyáva, de a gyémánt varázslása következtében beszélni tudó Macska aljas és sunyi intrikus... Az Emlékek országában pedig a képzelet és szeretet kelti életre a halott nagyszülőket: maguk a "gyerekek" beszélnek az ő nyelvükön, idézik meg az ő gesztusaikat, hiszen a halottak halottak, csak a mi emlékezésünk tartja meg őket - már ha van érkezésünk az emlékezésre.

Zsótér bizonyos értelemben a Peer Gynt pár-darabjaként értelmezi Maeterlinck darabját: megtörténik benne élet és halál, múlt és jövő, feltűnnek és eltűnnek az állomások: az Éjszaka birodalma, a Fák, az Állatok világa, és mire az ember végigverekszi magát az úton - közben számtalanszor megfogja a kék madarat is, de ha a kezében tartja, az vagy színét, vagy életét veszti, szóval menni kell tovább -, megérkezik oda, ahonnan elindult. Ez nincsen minden tanulság nélkül - és az persze nincsen benne, hogy mozdulni sem érdemes.

Ambrus Mária hatalmas függönyökkel keríti körül a teret, minden világhoz más dukál, a jövő strandjelenetében a színészek például a függöny jelenetét másolják (vagy az az övékét?), a legvégén pedig az egyes helyszínek függönyei szépen egymásra kopírozódnak. Egyszerre monumentális és alig létező díszletelem ez, hiszen átlátszik-áttetszik, mégis zár és határol. Köztük a térben legföljebb az a bizonyos jó néhány ülőalkalmatosság, a többi mind színész, illetve statiszta. Akik egyforma alázattal és elszánással, de persze váltakozó színvonalon teljesítik a zsótéri elegyet - a pasztell, visszafogott játék és az erős, intenzív jelenlét elegyét -, melynek hatása részleteiben szikár és kijelentő módú, együtt azonban csupa dübörgő érzelem, együttérzés és megrendülés.

Persze a prímet Börcsök Enikő és Venczel Vera Tiltilje és Mitilje viszi: két apró ember a hatalmas függönyök és elrajzolt dimenziók között. Mindkettő lefelé intonál - a bátor és eltökélt "kisfiú" meg a félős és kíváncsi "kislány". Õk tudják a legjobban, hogyan lesz a távolról sem szimpla színpadi létezésből játék, azaz alakítás; nemcsak mindent elhiszünk nekik, hanem helyettük is átérezzük, amit ők átélnek. A többiek mind több szerepet játszanak - nyilván nem színészszűkéből, hanem azért, hogy egyikkel se legyenek azonosak. Béres Ilona Macskája nagy, puha sandaság; mint Anyai szeretet maga a múlhatatlan, örökös és ezért elveszíthetetlen anyakép. Hegedűs D. Géza mint Kenyér: kontúrtalan bizonytalanság, mint Legkövérebb boldogság: a boldogság paradoxona, rémes elviselhetetlensége. És először láttam pont megfelelőnek Kamarás Ivánt, aki hol Fény, hol Alkonyi Tündér, hol Áfonya néni, hol az unoka - de mindig éppen csak ott van és beszél, és ez pont elég. A különféle boldogságokat - tessék! - idős színésznők játsszák, méltósággal, szomorú nyugalmat árasztva. A többiek is - Halász Judit, Juhász István, Szamosi Zsófia és Varju Kálmán - szépen odateszik a visszáját a Cukor, a Kutya, a Víz és a Tűz színe mellé.

És időről időre föltűnnek a pucér férfiak - megannyi szikkadt és nagyon igazi test -, és tablót vagy libasort alkotva vonulnak vagy állnak, esetleg rengeteg kék madarat cipelnek; a lépéseik elszántak, tétovák vagy bicegősek, viselkedésük civil, igazgatják a madarat a fejükön, vagy kínlódnak a nem forgó forgófotellel, ők a közeg. Mi meg a fölszólításra engedelmesen fölemeljük a zsöllyékben talált fehér szegfűt, és temető leszünk, hatalmas síkság - ez a kép bizonyára a színpadról a leghatásosabb -, a színészek lejönnek közénk, és egymásra nézünk, halottak és élők.

Zsótér rendezése mögéje vagy alája megy még a szokásos színházi befogadói érzékeny-ségnek is. Aki vele mozdul, belemerülhet abba a világba, amelyet "normálisan", a hétköznapi életünkben elzárunk magunk elől is. Amelyben a jelen nemcsak a mulandóságával, hanem öszszegző erejével tüntet: múlt és jelen találkozik benne. Ez a belemerülés, ez nagyon jó. Vagy nem.

Vígszínház, február 3.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.