Lemez

Lajkó István

  • - csont -
  • 2012. április 2.

Zene

Lajkó István az újabb zongoristageneráció egyik legígéretesebb tagja, aki új lemezén Ligeti György és Robert Schumann műveit kapcsolja össze.

Ami nem evidencia, noha az lehetne, hiszen Ligetire bevallottan erősen hatott Schumann zongoraletétjeinek elképesztő virtuozitása és polifóniája; érett kori nagy sorozata, az Etűdök ebben a szellemben íródott. Lajkó most Ligeti magyarországi korszakának talán legjelentősebb, de keveset játszott művét (Musica ricercata) állítja Schumann nagy f-moll szonátája mellé, kiegészítve két, manuálisan páratlanul nehéz darabbal: Schumanntól a Paganini alapján írt e-moll etűd, Ligetitől az említett kései ciklusból a Der Zauberlehrling szerepel. A kétféle kor érzelmessége, másként áradó, de egyként bővérű romantikája és humora most egymást erősíti: Ligeti szinte sátáni kajánsága kissé megszelídül Schumann holdfényes költészetétől, akinek a magyar mester társaságában felerősödik monomániás ritmikus megszállottsága, az f-moll szonáta egyik jellemzője, különösen a Scherzo tételben.

A roppant anyagból először is leszűrhető Lajkó István fölényes virtuozitása, arányérzéke, mely mindig megóvja a vad szélsőségektől, noha e művek könnyen ebbe az irányba csábíthatják az előadót. A Ligeti-darabokban persze dübörögnek a megszállottan, olykor parodisztikusan ismételgetett ritmusképletek, de a humor sosem megy el a végzetesen groteszk irányába, miként a túlzottan lírai, mondhatni giccses eláradás is idegen ettől az interpretációtól. Mégis itt találhatjuk Lajkó István játékának pillanatnyi gyengéjét, azt, hogy a kiegyenlített arányosság olykor a lekerekített személytelenség irányába hat; egyelőre még nem egészen világos, nem erős kontúrokkal megrajzolt a fiatal tehetség előadói portréja. De a jövő nyilvánvalóan az övé.

InterACTIONS, 2011

Figyelmébe ajánljuk