Lemez

Lajkó István

  • - csont -
  • 2012. április 2.

Zene

Lajkó István az újabb zongoristageneráció egyik legígéretesebb tagja, aki új lemezén Ligeti György és Robert Schumann műveit kapcsolja össze.

Ami nem evidencia, noha az lehetne, hiszen Ligetire bevallottan erősen hatott Schumann zongoraletétjeinek elképesztő virtuozitása és polifóniája; érett kori nagy sorozata, az Etűdök ebben a szellemben íródott. Lajkó most Ligeti magyarországi korszakának talán legjelentősebb, de keveset játszott művét (Musica ricercata) állítja Schumann nagy f-moll szonátája mellé, kiegészítve két, manuálisan páratlanul nehéz darabbal: Schumanntól a Paganini alapján írt e-moll etűd, Ligetitől az említett kései ciklusból a Der Zauberlehrling szerepel. A kétféle kor érzelmessége, másként áradó, de egyként bővérű romantikája és humora most egymást erősíti: Ligeti szinte sátáni kajánsága kissé megszelídül Schumann holdfényes költészetétől, akinek a magyar mester társaságában felerősödik monomániás ritmikus megszállottsága, az f-moll szonáta egyik jellemzője, különösen a Scherzo tételben.

A roppant anyagból először is leszűrhető Lajkó István fölényes virtuozitása, arányérzéke, mely mindig megóvja a vad szélsőségektől, noha e művek könnyen ebbe az irányba csábíthatják az előadót. A Ligeti-darabokban persze dübörögnek a megszállottan, olykor parodisztikusan ismételgetett ritmusképletek, de a humor sosem megy el a végzetesen groteszk irányába, miként a túlzottan lírai, mondhatni giccses eláradás is idegen ettől az interpretációtól. Mégis itt találhatjuk Lajkó István játékának pillanatnyi gyengéjét, azt, hogy a kiegyenlített arányosság olykor a lekerekített személytelenség irányába hat; egyelőre még nem egészen világos, nem erős kontúrokkal megrajzolt a fiatal tehetség előadói portréja. De a jövő nyilvánvalóan az övé.

InterACTIONS, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.