Lemez

Hátha nem késő

The Men: Open Your Heart

  • - kovacsm -
  • 2012. április 2.

Zene

A brooklyni Sacred Bones kiadó egységesre tervezett lemezborítói sziporkázóan sokféle portékát rejtenek. A zenekarok öntörvényűsége a közös nevező, mindegyikük kellőképpen megátalkodott, olykor orvosi értelemben is degenerált, és a devianciájuk az, ami összeköti őket. A túlélés halvány reménysugarát jelentik a YouTube-pszichedelikus ipodpunk ok nélküli lázadóinak uralma idején. A gumiszoba kísérteteit csendes folkdalokban megéneklő Amen Dunes, valamint az ön- és közveszélyes Timmy Vulgar valóban garázsrock Human Eye zenekara is maradandó albummal jelentkezett tavaly, és a The Men is megérdemelten keltett feltűnést a Leave Home kérlelhetetlenül gerjedő barlangi rockzenéjével. A szintén brooklyni társaság a nyolcvanas évekbeli Sonic Youth bipoláris zajrockja felől érkezett: döngölős próbatermi hangzás, pirosba tolt potméterek, mindvégig a szétesés határán egyensúlyozó, izzadt zakatolás.


Egy év sem telt el, és itt a folytatás. Az Open Your Heart kerek dalformáival, ragadós refrénjeivel elsőre gyáva visszalépés. Hová tűnt a lárma, a gitárzaj, a szívet melengető téboly? És mi van helyette? Dalok? Ne már. Minek? Kinek? A csalódásból felocsúdva azonban rögtön kiderül: nincs szó megalkuvásról, eddig rejtett értékek kerültek most felszínre. A két gitár hihetetlen intenzitású, gyermekien leleményes játéka jobban érvényesül most, és nagyobb a hangsúly a dalokon. A címadó például maga a tökély. Amikor úgy érzi az ember, hogy négy percbe sikerült az egész világot belesűríteni. Egy elsöprő Buzzcocks-riffel indul, az énektéma pedig a Hüsker Düt idézi; nem Bob Mouldot, hanem Grant Hartot, mégpedig a legközvetlenebb, leglefegyverzőbb modorában. Csillogó szemű, zsíros hajú powerpop, egyszerre keserű, mégis optimista, aki ilyen számot tud írni, az tényleg ne a torzítópedálon rugózzon, hanem daloljon, ahogy a torkán kifér, hátha nem késő még.

Sacred Bones, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.