Lemez

Hátha nem késő

The Men: Open Your Heart

  • - kovacsm -
  • 2012. április 2.

Zene

A brooklyni Sacred Bones kiadó egységesre tervezett lemezborítói sziporkázóan sokféle portékát rejtenek. A zenekarok öntörvényűsége a közös nevező, mindegyikük kellőképpen megátalkodott, olykor orvosi értelemben is degenerált, és a devianciájuk az, ami összeköti őket. A túlélés halvány reménysugarát jelentik a YouTube-pszichedelikus ipodpunk ok nélküli lázadóinak uralma idején. A gumiszoba kísérteteit csendes folkdalokban megéneklő Amen Dunes, valamint az ön- és közveszélyes Timmy Vulgar valóban garázsrock Human Eye zenekara is maradandó albummal jelentkezett tavaly, és a The Men is megérdemelten keltett feltűnést a Leave Home kérlelhetetlenül gerjedő barlangi rockzenéjével. A szintén brooklyni társaság a nyolcvanas évekbeli Sonic Youth bipoláris zajrockja felől érkezett: döngölős próbatermi hangzás, pirosba tolt potméterek, mindvégig a szétesés határán egyensúlyozó, izzadt zakatolás.


Egy év sem telt el, és itt a folytatás. Az Open Your Heart kerek dalformáival, ragadós refrénjeivel elsőre gyáva visszalépés. Hová tűnt a lárma, a gitárzaj, a szívet melengető téboly? És mi van helyette? Dalok? Ne már. Minek? Kinek? A csalódásból felocsúdva azonban rögtön kiderül: nincs szó megalkuvásról, eddig rejtett értékek kerültek most felszínre. A két gitár hihetetlen intenzitású, gyermekien leleményes játéka jobban érvényesül most, és nagyobb a hangsúly a dalokon. A címadó például maga a tökély. Amikor úgy érzi az ember, hogy négy percbe sikerült az egész világot belesűríteni. Egy elsöprő Buzzcocks-riffel indul, az énektéma pedig a Hüsker Düt idézi; nem Bob Mouldot, hanem Grant Hartot, mégpedig a legközvetlenebb, leglefegyverzőbb modorában. Csillogó szemű, zsíros hajú powerpop, egyszerre keserű, mégis optimista, aki ilyen számot tud írni, az tényleg ne a torzítópedálon rugózzon, hanem daloljon, ahogy a torkán kifér, hátha nem késő még.

Sacred Bones, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.