Mága Zoltán a taó eltörlésének egyik nagy nyertese, 350 milliót kap a kormánytól koncertsorozatára

  • narancs.hu
  • 2019. október 2.

Zene

Akkora támogatást, amekkorát Mága kap, csak jelentős kulturális intézmények tudhatnak magukénak. De abban a döntési körben, amelyben a kormány hőn szeretett hegedűművészének megítéltek a 350 milliós támogatást, összesen 660 millió forintot osztottak szét.

Úgy tűnik, Mága Zoltán lett a kormány új, a taó eltörlése utáni kultúrtámogatási rendszer egyik első nagy kedvezményezettje – írja a 24.hu.

Miután az Emberi Erőforrások Minisztériuma megszüntette az előadó-művészeti társaságiadó-támogatást, azaz a kultúr-taót, a kulturális projektek sorsa január 1-e óta bizonytalan, és szinte kizárólag a minisztérium költségvetésből kiutalt támogatásain múlik.

A lap adatigénylésére válaszul az Emmi azt közölte, hogy a támogatások megítélése „...valós teljesítmények és értékek mentén, a költségvetési előirányzat terhére valósul majd meg, garantálva a magyar előadó-művészeti élet minőségi, kontrollálható és hosszú távú fenntarthatóságát. Az új rendszertől elvárt cél az átláthatóság, ellenőrizhetőség és esélyegyenlőség javítása, valamint a kulturális közfeladatok hatékonyabb ellátása.”

Az Emmi adatközléséből az derült ki, hogy akkora támogatást, amekkorát Mága Talentum Művészeti Nonprofit Kft.-je kapott, csak jelentős kulturális intézmények tudhatnak magukénak, mint például az Operettszínház és az Operaház a maga 800-800, a MüPa, a Pesti Magyar Színház és a Magyar Cirkusz 533, a Madách Színház 363 vagy a Vígszínház 280 millió forintjával.

Abban a döntési körben egyébként, amelyben Mágának megítéltek a 350 milliót, összesen 660 millióról döntött az Emmi. Vagyis az összes többi művész és intézmény együttesen nem kapott annyit, amennyit a kormány hőn szeretett hegedűművésze.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.