Lemez - Angyali üdvözlet - Antony and the Johnsons: The Crying Light

  • Kovács Marcell
  • 2009. február 5.

Zene

A legcsodálatosabb hangszer, szokták mondani az énekhangról, és Antony Hegartyt hallgatva nehéz lenne vitatkozni velük. Fátyolosan búgó, rezgő-remegő hangja szokatlan, sőt bizarr, mégsem idegen. Meghitt és érzékeny, ott bujkál benne Nina Simone és Marc Almond is, egyszerre férfi- és női hang. Kovács Marcell

A legcsodálatosabb hangszer, szokták mondani az énekhangról, és Antony Hegartyt hallgatva nehéz lenne vitatkozni velük. Fátyolosan búgó, rezgő-remegő hangja szokatlan, sőt bizarr, mégsem idegen. Meghitt és érzékeny, ott bujkál benne Nina Simone és Marc Almond is, egyszerre férfi- és női hang. Amikor a második lemezével hirtelen világhírűvé vált transzszexuális énekes négy éve, az Ultrahang Fesztiválon a Trafóban énekelt, még óvatos voltam. Jólesett volna gúnyosan fanyalogni a zenei sajtó aktuális kedvencén, a túláradó érzelmességen, az áriákon. De nem lehetett. Kamaszos bumfordisággal odacsoszogott a zongorához, belekezdett az első dalba, és magától értetődő természetessége láttán lesütött szemmel el lett felejtve minden kötekedő rossz szándék rögtön. (Emlékszem, következő este egy másik csodálatos hangszer, az agyontorzított villanygitár mestere, Justin Broadrick tette tiszteletét. Régen várt találkozás volt ez a számomra, sok tekintetben örömteli is, de Antony hangjával a fülemben a szikrázó gitárzuhatag ártalmatlan csörömpölésnek hatott csupán.)

Antony azóta nem jelentkezett saját anyaggal, de keresett énekessé vált, sokfelé vendégeskedett. Szerepelt Björk legutóbbi lemezén és az Én itt vagyok neked című Leonard Cohen-portréfilmben, énekelt diszkót a Hercules and Love Affairrel, zord műfolkot a Current 93-vel és a Knocking On Heaven's Doort az I'm Not There filmzenelemezén. Rokonszenves nyitottsága megjósolhatatlanná tette a folytatást. Új lemeze, a The Crying Light elsőre éppen a korábbiakhoz hű hangvételével okoz meglepetést. Antony éppen ott folytatja, ahol négy éve az I Am A Bird Now az elnémuló zongorával véget ért. Maradt a csendes, kamarazenés megközelítés, a kísérteties vonósokkal és a zongorával a háttérben, de még kifinomultabb lett a hangszerelés, izgalmas és kiszámíthatatlan, méltó társa az énekhangnak. Hárfa csilingel, sípok és csengettyűk nyüzsögnek, élőbb most a hangzás. Legutóbb neves közreműködők (Boy George, Lou Reed) színesítették a dalokat, most csak Antony énekel, mégis elevenebb az összhatás, ahogyan elevenebb az üzenet is. Szomorú, de már nem magányos a hangja, mintha a nemiségében magára maradt énekes az univerzumban talált volna otthonra. Élet és halál körforgásáról beszél homályos szövegeiben, egyszerre énekel múltról és jövőről, e világról és másvilágról, holt és még meg nem született lelkekről. A megnyugvás hangján szól a Crying Light, bölcsen és szeretettel. Nem biztos, hogy könnyen közel kerül a hallgatójához, de utána sokáig vele marad.

Secretly Canadian/Neon Music, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.