film - Nem vagyok a barátod

  • - kg -
  • 2009. február 5.

Zene

Alakulnak a szerepek az oviban. A hátulgombolós közlekedés szabályait láthatjuk kirajzolódni a nemzet nagy színészei, a kamerabiztos Peti, Miki, Anna, Dóri, Marcell és a többiek előadásában.
Alakulnak a szerepek az oviban. A hátulgombolós közlekedés szabályait láthatjuk kirajzolódni a nemzet nagy színészei, a kamerabiztos Peti, Miki, Anna, Dóri, Marcell és a többiek elõadásában. A gyerekszáj, fõleg ha szabad a mozgása, híresen hálás forrás. Pálfi György kisfilmjében is hozzák a formájukat az ovisok, élik a maguk világát, a filmes pedig csak figyel, legfeljebb elõre bekészíti a kamerát, utólag meg vág, rendszerez. 12 perces óvodai közvetítés: a fõállású gyerekek kisded tétmérkõzéseinél egy San Franciscó-i autósüldözés vagy egy bergmani csend sem lehetne izgalmasabb. De Pálfi folytatja, jön a nagyfilm, és minden elromlik. Könnyen lehet persze, hogy épp erre a romlásra megy ki a játék: lám, így fest Peti, Miki, Anna húsz-harminc év elteltével, ugyanazok a kisded játékok, csak a kommunikáció körmönfontabb, a megfogalmazás durvább, a papás-mamásnak pedig nagyobb a tétje. A második felvonás szimulált óvoda: improvizál boldog-boldogtalan, a pálya mindkét oldalán szabad a mozgás, a profin bizonytalan kameráé éppúgy, mint az amatõr színészeké, de ha nem mondják, lehetne akár megrendezett is a zûrzavar. Kísérleti film - így a hivatalos verzió -, és ha úgy tetszik, a kísérlet sikerült: a hamisan csengõ bazdmegekhez és a saját köldökét bámuló magyar valósághoz ezek szerint az improvizációs technikákon keresztül épp úgy el lehet jutni, mint a hagyományosnak mondott játékfilmes eszközökkel. Szalámi nincs, gyerekek, uborka van - mondá a kisfilmben szereplõ óvó néni. És milyen igaza volt.

A Budapest Film bemutatója

Kisfilm: *****

Nagyfilm: ** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.