film - Nem vagyok a barátod

  • - kg -
  • 2009. február 5.

Zene

Alakulnak a szerepek az oviban. A hátulgombolós közlekedés szabályait láthatjuk kirajzolódni a nemzet nagy színészei, a kamerabiztos Peti, Miki, Anna, Dóri, Marcell és a többiek előadásában.
Alakulnak a szerepek az oviban. A hátulgombolós közlekedés szabályait láthatjuk kirajzolódni a nemzet nagy színészei, a kamerabiztos Peti, Miki, Anna, Dóri, Marcell és a többiek elõadásában. A gyerekszáj, fõleg ha szabad a mozgása, híresen hálás forrás. Pálfi György kisfilmjében is hozzák a formájukat az ovisok, élik a maguk világát, a filmes pedig csak figyel, legfeljebb elõre bekészíti a kamerát, utólag meg vág, rendszerez. 12 perces óvodai közvetítés: a fõállású gyerekek kisded tétmérkõzéseinél egy San Franciscó-i autósüldözés vagy egy bergmani csend sem lehetne izgalmasabb. De Pálfi folytatja, jön a nagyfilm, és minden elromlik. Könnyen lehet persze, hogy épp erre a romlásra megy ki a játék: lám, így fest Peti, Miki, Anna húsz-harminc év elteltével, ugyanazok a kisded játékok, csak a kommunikáció körmönfontabb, a megfogalmazás durvább, a papás-mamásnak pedig nagyobb a tétje. A második felvonás szimulált óvoda: improvizál boldog-boldogtalan, a pálya mindkét oldalán szabad a mozgás, a profin bizonytalan kameráé éppúgy, mint az amatõr színészeké, de ha nem mondják, lehetne akár megrendezett is a zûrzavar. Kísérleti film - így a hivatalos verzió -, és ha úgy tetszik, a kísérlet sikerült: a hamisan csengõ bazdmegekhez és a saját köldökét bámuló magyar valósághoz ezek szerint az improvizációs technikákon keresztül épp úgy el lehet jutni, mint a hagyományosnak mondott játékfilmes eszközökkel. Szalámi nincs, gyerekek, uborka van - mondá a kisfilmben szereplõ óvó néni. És milyen igaza volt.

A Budapest Film bemutatója

Kisfilm: *****

Nagyfilm: ** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.