Lemez - Elismétli a poént - Franz Ferdinand: Tonight: Franz Ferdinand

  • Hó Márton
  • 2009. február 5.

Zene

Vannak olyan zenekarok, akiknek áttörést hozó lemezei egyszer elsüthető poénok: a megjelenés időszakában nagyot ütnek, mindenki ezekről beszél, a szaksajtó zenei forradalomról értekezik, megjelennek a másolatok, hátha vitorlájukba foghatnak egy kis levegőt, ha már mindenki ugyanazt a szelet fújja - aztán még sincs tovább. Vannak aztán olyanok is, akik egyszeri poénnak indultak, mégsem tűntek el, mert végül tovább tudták árnyalni a viccet: ilyen a kétezres évek elején indult Strokes (akik visszahódították a mainstream zenében a gitárok becsületét), a White Stripes (újfent bebizonyították, hogy három akkorddal akár háborúkat is lehet nyerni) és jelen recenzió hőse, a Franz Ferdinand, Hó Márton

Vannak olyan zenekarok, akiknek áttörést hozó lemezei egyszer elsüthető poénok: a megjelenés időszakában nagyot ütnek, mindenki ezekről beszél, a szaksajtó zenei forradalomról értekezik, megjelennek a másolatok, hátha vitorlájukba foghatnak egy kis levegőt, ha már mindenki ugyanazt a szelet fújja - aztán még sincs tovább. Vannak aztán olyanok is, akik egyszeri poénnak indultak, mégsem tűntek el, mert végül tovább tudták árnyalni a viccet: ilyen a kétezres évek elején indult Strokes (akik visszahódították a mainstream zenében a gitárok becsületét), a White Stripes (újfent bebizonyították, hogy három akkorddal akár háborúkat is lehet nyerni) és jelen recenzió hőse, a Franz Ferdinand, akik azért tűntek ki a 2004-ben megjelent bemutatkozó lemezükkel (Franz Ferdinand), mert túl tudtak lépni saját, nyilvánvaló hatásaikon (The Fall, Television, Blur, Pulp), és valami sajátosan egyedit mutattak fel. Az egészet átjárta (és átjárja ma is) valami bájosan artisztikus hozzáállás, amivel kétségbe ejtették a befogadót: nem lehetett eldönteni elsőre, hogy ez most blöff vagy komoly, művészet vagy popzene, pőre minimalizmus vagy éppen ellenkezőleg: zavarba ejtő túldíszítettség.

Egy ilyen erejű debütálás után a fokozott elvárások csődbe is vihetnek egy zenekart, de a Franz Ferdinand másfél évvel az első után kijött egy erős folytatással (You Could Have It So Much Better), amin volt ugyan néhány közepes dal, de összességében remekül működött. Harmadik lemezén a "trónörökös" azonban már nem annyira egyenletesen magával ragadó. Sok újdonságot nem hallhatunk, csak néhány színtiszta slágert (Ulysses, No You Girls, What She Came For - az utóbbi T.Rex-es kikacsintása ellenállhatatlan), egy kicsivel több elektronikát meg szintiket (Live Alone), de a fő csapásirány ugyanaz: a lemez gerincét bármilyen diszkóban is helytálló, gitárokkal elővezetett számok alkotják. Sajnos becsúszott néhány idegesítő stíluskirándulás is, amivel egyszerűen nem lehet mit kezdeni (Can't Stop Feeling), az pedig teljesen érthetetlen, hogy miért ad pacsit az FF a nu rave-elektrós zenei hullámnak - a Lucid Dreams gay diszkós lezárása egyenesen felháborító, pláne, hogy érezhető: ez ott roppant művészi akart volna lenni. Azt a három-négy slágert azonban így is unásig lehet majd hallani a világ bármelyik indie partiján Barcelonától Buenos Airesig - úgyhogy ha csak ennyi volt a cél, a Franz Ferdinand elérte, amit akart.

Domino/Neon Music, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.