Lemez - Fajsúly - Isten Háta Mögött: A kényelmetlen lemez

  • Hó Márton
  • 2008. október 23.

Zene

A rock'n'rollerek (közhely)szótárában van egy tökéletesen semmitmondó jelző, a kultikus - nincs is ennél üresebb kifejezés, talán csak a legendás. Mitől lesz egy zenekar kultikus? Itthon attól, hogy néhány évig tizenöt ember előtt játszanak kis klubokban, felvesznek egy "kultikus" lemezt, amire senki sem kíváncsi és szarul is szól, aztán szépen lassan feloszlanak, és így kiérdemlik az obskúrus jelzőt. Hó Márton

A rock'n'rollerek (közhely)szótárában van egy tökéletesen semmitmondó jelző, a kultikus - nincs is ennél üresebb kifejezés, talán csak a legendás. Mitől lesz egy zenekar kultikus? Itthon attól, hogy néhány évig tizenöt ember előtt játszanak kis klubokban, felvesznek egy "kultikus" lemezt, amire senki sem kíváncsi és szarul is szól, aztán szépen lassan feloszlanak, és így kiérdemlik az obskúrus jelzőt.

A lassan tíz éve zenélő Isten Háta Mögött is valahogy megkapta ezt a dögcédulát, holott csak egy kiemelkedő zenekarról van szó a maga fajsúlyos zenéjével és kibukott, sokértelmű szövegeivel. Lehet persze pingpongozni különböző zenekarnevekkel, akik hatottak rájuk (nyilván: Tool, Kyuss, Neurosis, szövegileg pedig a Korog), de ez nem árul el semmit az IHM lényegéről. Van itten egy markáns társaság, akiket már nemcsak egy szűk kör (az "underground" meg a "szakma", ugye) ismer. Õk azok, akik valószínűleg soha nem fognak fellépni a Magyar Dal Napján, pedig a Közelítő Távolító alighanem az évtized legjobb magyar slágere. Nemcsak a névválasztás, hanem a dal- és lemezcímek is zseniálisak: első albumuk (Rosenkreutz kémiai menyegzője) és a három éve megjelent folytatás (Szokásos Kora Reggeli Hátborzongató Ordítás) olyan alapművek, amelyeket csak sokszori hallgatás után lehet teljesen megérteni. Az a jó az IHM-ben, hogy nemcsak a szövege késztet gondolkodásra, hanem a többtételes, ritmus- és témaváltásokkal dolgozó zenéje is.

A dupla lemez egy hátborzongató ordítással nyit (hát igen, a művészi folytonosság), majd alámerülünk a bizarr és változatos, mélytengeri szürreáliába: elszállt, mélyre hangolt gitárbontogatások (Megbántani egy szabót) mellett néha feltűnik egy tapsbetét (Itt valami megült), szerepet kap a finoman súlyos humor (Közelítő Távolító kettő) vagy egy pazar funkrefrén (Jósolni bélből). A koncerteken már játszott VHK-újragondolásban (Aláírhatatlan történelem) feltűnik Grandpierre Attila hangja, az És című számban pedig szerzőnk, Vincze Ádám szólózik. A második CD-t is érdemes meghallgatni az újra felvett korai demófelvételek és az átdolgozások miatt: Az orionaranyadért gitárgazdagabb verzióban, az egyperces Páros lábbal fejbe stoner "gyorsasági verseny" formában, az Élettér-elmélet pedig Ganxsta Zolee és a Mega Sound System stílusparódiájaként hallható.

Úgy tűnik, A kényelmetlen lemezzel elkelt az év legjobb hazaija cím.

Edge Records/HMP, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”