Lemez - Fajsúly - Isten Háta Mögött: A kényelmetlen lemez

  • Hó Márton
  • 2008. október 23.

Zene

A rock'n'rollerek (közhely)szótárában van egy tökéletesen semmitmondó jelző, a kultikus - nincs is ennél üresebb kifejezés, talán csak a legendás. Mitől lesz egy zenekar kultikus? Itthon attól, hogy néhány évig tizenöt ember előtt játszanak kis klubokban, felvesznek egy "kultikus" lemezt, amire senki sem kíváncsi és szarul is szól, aztán szépen lassan feloszlanak, és így kiérdemlik az obskúrus jelzőt. Hó Márton

A rock'n'rollerek (közhely)szótárában van egy tökéletesen semmitmondó jelző, a kultikus - nincs is ennél üresebb kifejezés, talán csak a legendás. Mitől lesz egy zenekar kultikus? Itthon attól, hogy néhány évig tizenöt ember előtt játszanak kis klubokban, felvesznek egy "kultikus" lemezt, amire senki sem kíváncsi és szarul is szól, aztán szépen lassan feloszlanak, és így kiérdemlik az obskúrus jelzőt.

A lassan tíz éve zenélő Isten Háta Mögött is valahogy megkapta ezt a dögcédulát, holott csak egy kiemelkedő zenekarról van szó a maga fajsúlyos zenéjével és kibukott, sokértelmű szövegeivel. Lehet persze pingpongozni különböző zenekarnevekkel, akik hatottak rájuk (nyilván: Tool, Kyuss, Neurosis, szövegileg pedig a Korog), de ez nem árul el semmit az IHM lényegéről. Van itten egy markáns társaság, akiket már nemcsak egy szűk kör (az "underground" meg a "szakma", ugye) ismer. Õk azok, akik valószínűleg soha nem fognak fellépni a Magyar Dal Napján, pedig a Közelítő Távolító alighanem az évtized legjobb magyar slágere. Nemcsak a névválasztás, hanem a dal- és lemezcímek is zseniálisak: első albumuk (Rosenkreutz kémiai menyegzője) és a három éve megjelent folytatás (Szokásos Kora Reggeli Hátborzongató Ordítás) olyan alapművek, amelyeket csak sokszori hallgatás után lehet teljesen megérteni. Az a jó az IHM-ben, hogy nemcsak a szövege késztet gondolkodásra, hanem a többtételes, ritmus- és témaváltásokkal dolgozó zenéje is.

A dupla lemez egy hátborzongató ordítással nyit (hát igen, a művészi folytonosság), majd alámerülünk a bizarr és változatos, mélytengeri szürreáliába: elszállt, mélyre hangolt gitárbontogatások (Megbántani egy szabót) mellett néha feltűnik egy tapsbetét (Itt valami megült), szerepet kap a finoman súlyos humor (Közelítő Távolító kettő) vagy egy pazar funkrefrén (Jósolni bélből). A koncerteken már játszott VHK-újragondolásban (Aláírhatatlan történelem) feltűnik Grandpierre Attila hangja, az És című számban pedig szerzőnk, Vincze Ádám szólózik. A második CD-t is érdemes meghallgatni az újra felvett korai demófelvételek és az átdolgozások miatt: Az orionaranyadért gitárgazdagabb verzióban, az egyperces Páros lábbal fejbe stoner "gyorsasági verseny" formában, az Élettér-elmélet pedig Ganxsta Zolee és a Mega Sound System stílusparódiájaként hallható.

Úgy tűnik, A kényelmetlen lemezzel elkelt az év legjobb hazaija cím.

Edge Records/HMP, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.