Lemez - Fajsúly - Isten Háta Mögött: A kényelmetlen lemez

  • Hó Márton
  • 2008. október 23.

Zene

A rock'n'rollerek (közhely)szótárában van egy tökéletesen semmitmondó jelző, a kultikus - nincs is ennél üresebb kifejezés, talán csak a legendás. Mitől lesz egy zenekar kultikus? Itthon attól, hogy néhány évig tizenöt ember előtt játszanak kis klubokban, felvesznek egy "kultikus" lemezt, amire senki sem kíváncsi és szarul is szól, aztán szépen lassan feloszlanak, és így kiérdemlik az obskúrus jelzőt. Hó Márton

A rock'n'rollerek (közhely)szótárában van egy tökéletesen semmitmondó jelző, a kultikus - nincs is ennél üresebb kifejezés, talán csak a legendás. Mitől lesz egy zenekar kultikus? Itthon attól, hogy néhány évig tizenöt ember előtt játszanak kis klubokban, felvesznek egy "kultikus" lemezt, amire senki sem kíváncsi és szarul is szól, aztán szépen lassan feloszlanak, és így kiérdemlik az obskúrus jelzőt.

A lassan tíz éve zenélő Isten Háta Mögött is valahogy megkapta ezt a dögcédulát, holott csak egy kiemelkedő zenekarról van szó a maga fajsúlyos zenéjével és kibukott, sokértelmű szövegeivel. Lehet persze pingpongozni különböző zenekarnevekkel, akik hatottak rájuk (nyilván: Tool, Kyuss, Neurosis, szövegileg pedig a Korog), de ez nem árul el semmit az IHM lényegéről. Van itten egy markáns társaság, akiket már nemcsak egy szűk kör (az "underground" meg a "szakma", ugye) ismer. Õk azok, akik valószínűleg soha nem fognak fellépni a Magyar Dal Napján, pedig a Közelítő Távolító alighanem az évtized legjobb magyar slágere. Nemcsak a névválasztás, hanem a dal- és lemezcímek is zseniálisak: első albumuk (Rosenkreutz kémiai menyegzője) és a három éve megjelent folytatás (Szokásos Kora Reggeli Hátborzongató Ordítás) olyan alapművek, amelyeket csak sokszori hallgatás után lehet teljesen megérteni. Az a jó az IHM-ben, hogy nemcsak a szövege késztet gondolkodásra, hanem a többtételes, ritmus- és témaváltásokkal dolgozó zenéje is.

A dupla lemez egy hátborzongató ordítással nyit (hát igen, a művészi folytonosság), majd alámerülünk a bizarr és változatos, mélytengeri szürreáliába: elszállt, mélyre hangolt gitárbontogatások (Megbántani egy szabót) mellett néha feltűnik egy tapsbetét (Itt valami megült), szerepet kap a finoman súlyos humor (Közelítő Távolító kettő) vagy egy pazar funkrefrén (Jósolni bélből). A koncerteken már játszott VHK-újragondolásban (Aláírhatatlan történelem) feltűnik Grandpierre Attila hangja, az És című számban pedig szerzőnk, Vincze Ádám szólózik. A második CD-t is érdemes meghallgatni az újra felvett korai demófelvételek és az átdolgozások miatt: Az orionaranyadért gitárgazdagabb verzióban, az egyperces Páros lábbal fejbe stoner "gyorsasági verseny" formában, az Élettér-elmélet pedig Ganxsta Zolee és a Mega Sound System stílusparódiájaként hallható.

Úgy tűnik, A kényelmetlen lemezzel elkelt az év legjobb hazaija cím.

Edge Records/HMP, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.