film - Para

  • Dombi Lõrinc
  • 2008. október 23.

Zene

Lehet, hogy épp a közelben voltunk, amikor ez megesett, de az is lehet, hogy csak egy magyar vígjátékból vesszük. A frissen bemutatott ebédvendég (apuka, kérem, hadd mutassam be a lovagomat, nagyon rendes fiú ám a pubi) a jó benyomás kedvéért viccet mesél; bűn rosszat.
Lehet, hogy épp a közelben voltunk, amikor ez megesett, de az is lehet, hogy csak egy magyar vígjátékból vesszük. A frissen bemutatott ebédvendég (apuka, kérem, hadd mutassam be a lovagomat, nagyon rendes fiú ám a pubi) a jó benyomás kedvéért viccet mesél; bûn rosszat. De a pubi ezt nem fogja, miért is fogná; saját szavába vágva, nekivörösödve hadarja mondókáját, a csattanóhoz érve pedig térdét csapkodva röhögni kezd. Körülötte néma csend. A leveseskanalak dermedten állnak a levegõben, a jóember azonban csak röhög tovább. Annál kínosabb ez apukának, akibõl valami zavart köhögésféle tör fel, mely kisvártatva bizonytalan nevetésbe torkollik. Mintha egy égi jelre, most már együtt nevetnek kicsik és nagyok, a család becsülete - pedig csak hajszálon múlott - meg van mentve. Persze lehet mentegetni a Parát, hogy mennyi, egyébként mind nagyszerû színész játszik benne, és hogy valamit csak láttak a forgatókönyvben a hivatalos bírálók, ha már pénzzel és oklevéllel is támogatták a produkciót. Magyar filmnél még a szokásosnál is jobban hajlunk az effélékre, de a Para nagy pechjére a néhány héttel ezelõtti Tabló felélte az ez évi teljes mentségkeretet - ezt az ügyet egymás közt kell majd elrendezniük a csapatoknak. Így viszont nincs mit tenni, mint elismerve az alkotók filmkészítéshez való jogát, és értékelve az alkotás létrejöttéért tett, nyilván nem csekély áldozatokat, kikérni magunknak ezt a másfél órát, amely pontosan a fentebb leírtak szerint telt: a pubi poénja utáni síri csendben, helyenként zavart köhécselésekkel kísérve.

A Budapest Film bemutatója

*

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.