Lemez - Hegyek lányai - School Of Seven Bells: Alpinisms

  • - minek -
  • 2008. december 11.

Zene

A School Of Seven Bellst (ez ugye egy hírneves zsebtolvajiskola neve - tessenek elképzelni egy ezúttal gyakorlóterepként szolgáló kabátot, telerakva apró csengettyűkkel) tavaly hozta tető alá Benjamin Curtis, a Secret Machines nevű szintúgy izgalmas zenekar gitárosa, miután 2007 elején faképnél hagyta társait. Hamarosan csatlakozott hozzá az egyszerre szemrevaló és varázslatos hangú ikerpár: Alejandra és Claudia Deheza, a 2005-ig regnáló On! Air! Library! nevű formáció vokalistái. - minek -

A School Of Seven Bellst (ez ugye egy hírneves zsebtolvajiskola neve - tessenek elképzelni egy ezúttal gyakorlóterepként szolgáló kabátot, telerakva apró csengettyűkkel) tavaly hozta tető alá Benjamin Curtis, a Secret Machines nevű szintúgy izgalmas zenekar gitárosa, miután 2007 elején faképnél hagyta társait. Hamarosan csatlakozott hozzá az egyszerre szemrevaló és varázslatos hangú ikerpár: Alejandra és Claudia Deheza, a 2005-ig regnáló On! Air! Library! nevű formáció vokalistái. Néhány maximegjelenést (My Cabal, Face To Face On High Places) követően egy felvétel erejéig összeálltak a Prefuse 73 álnéven (is) alkotó Guillermo Scott Herrennel - a kapcsolat amúgy nem új keletű, elvégre a Deheza lányok énekeltek már a Prefuse 73 2005-ös Sorrounded By Silence című lemezén is. Az eredmény, a Class of 73 Bells című gyönyörű, kissé archaizálóan folkos (e tekintetben a Dead Can Dance-t idéző) műdarab nem csupán a hasonnevű maxira és a tavalyi Prefuse 73 lemezre (Preparations) került fel, de Curtis által jócskán áthangszerelve, új címen (Iamundernodisguise), viszont változatlan vokállal ez nyitja a School Of Seven Bells debütáló albumát. Ha elsőre csodálkoznánk is, hogyan került a trió a Matthew Dear-féle Ghostly International kiadóhoz (amely egyébként gyakorta publikál a tiszta, "ortodox" elektronikus tánczenéken túlmutató, izgalmas, fúziós produkciókat és műfaji hibrideket), már az első meghallgatásra elmúlnak kétségeink. Egyrészt az anyag olyan erős, hogy nyilvánvaló: sem a kiadó, sem mi nem nyúltunk mellé, másrészt gyorsan kitűnik, hogy Curtis a pszichedelikus gitárzenét remekül társítja gépi, elektronikus, illetve mintázott ritmusalapokkal - ha kell, olyan szigorú 4/4-es alapot tol a dolgai alá, hogy az eredmény minden további nélkül működik egy hauzer típusú dj-mixben is.

Az SOSB zenéjénél sokan említik meg a nyilvánvaló hatásokat: mindenekelőtt a Cocteau Twinst, s talán még több joggal a My Bloody Valentine-t. De mi mást lehetne szólni a Face To Face On High Places vagy a Wired For Life borult, "cipőnézős", tremolókar-rángásos, majdnem éteri vokállal kibélelt gitárzengetéséhez, mely helyenként még finoman disszonáns is - s akkor még nem beszéltünk a rejtelmes, de leginkább homályos szövegekről. Annyi azonban biztos, hogy az ifjú alkotók jó ízléssel választották ki példaképeiket, másrészt zenéjük korántsem valamiféle üres tisztelgés a jeles elődök előtt - igazi, érett produkció, amely reflektál a popzenei hagyományra, de ebből azután valami egészen mást, egyedit és félreismerhetetlent hoz a világra. A zeneanyag a zajpop-hagyomány feldolgozásán túl éppúgy magába foglal folkhatásokat és orientális zenei elemeket (ez esetben alighanem a két hölgy sajátos érdeklődéséből fakadóan), mint modern elektronikus tánczenei struktúrákat: a Sempiternal/Amaranth című 11 és fél perces (ám egy pillanatig sem unalmas) opus konkrétan space disco ütemeken nyargal tovább a kötelező csúcspontig. A végén a Prince Of Peace kissé archaikusnak tűnő, lassú breakbeat-ütemekkel operál, a záró My Caballal pedig visszajutunk valahová 1990 környékére, a boldogult emlékezetű "shoegazer" aranykorba - persze csak látszólag, az SOSB ugyanis tökéletesen friss és a mában érvényes zenét játszik.

Ghostly International/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.