lemez - JOHN 5: REQUIEM

  • Kovács Bálint
  • 2008. október 23.

Zene

Egy John 5-ról szóló kritikát nem árt azzal kezdeni, hogy tisztázzuk: ő volt Marilyn Manson gitárosa. Õ persze nyilván szeretné, ha néhány szólólemez és pár illusztris rocker melletti vendégszereplés után már önmagát adná el a név, de, hogy rögvest az elején el is oszlassuk a kételyeket: erre valószínűleg a büdös életben nem fog sor kerülni.
Egy John 5-ról szóló kritikát nem árt azzal kezdeni, hogy tisztázzuk: õ volt Marilyn Manson gitárosa. Õ persze nyilván szeretné, ha néhány szólólemez és pár illusztris rocker melletti vendégszereplés után már önmagát adná el a név, de, hogy rögvest az elején el is oszlassuk a kételyeket: erre valószínûleg a büdös életben nem fog sor kerülni. Mi tagadás, Ötös János sosem lesz egy Van Halen - még ha elsõsorban nem is a hangszeres tudás hiányzik hozzá. Azzal azonban, hogy alaposan megtanulta, mikor melyik húrt kell lefogni melyik bundon, nem mondhatni, hogy egyedül lenne a lelkes Steve Vai-utánzók között. Reméljük, hamarosan a pénze is elfogy, hogy azzal se emelkedjen ki a hangoskodó tömegbõl, hogy neki futja a stúdió órabérére, a többieknek meg, hála az égnek, nem. Persze 2008-ban instrumentális lemezt kiadni nagy bátorságra vall, ezért akár tisztelhetnénk is John Loweryt, alias John 5-ot - ha nem lennénk szkeptikusak, és cserélnénk rögvest a bátorság szót hülyeségre vagy még inkább oltári nagy egóra.

A gitárlemezek közönségét egyébként is nehéz elérni: egyik része öreg róka, akiknél esélyes, hogy külön polc van otthon a bakeliten kiadott Satriani-összesnek - az õ acélszívüket aligha dobogtatja meg a magát hajdan Antikrisztusként aposztrofáló Manson egykori szárnysegédje. Másik része pedig a Guitar Hero-nemzedék: ám, fájdalom, valamiért õk is inkább a régi idõk ikonjaira buknak. De tekintsünk is el rögvest a közönség felbecsülésétõl - alighanem Johnny boy sem tett másként. Dalairól aligha gondolhatta ugyanis, hogy más számára is élvezetesek lesznek - mert az még rendben van, ha egy gitáros ki akar próbálni mindent az idegesítõ prüntyögéstõl egészen a countrys hülyéskedésig, de hogy a végeredményt, az egységességet csak az unalmasságban felmutató, 10 számra osztott gitárnyûvést rajta kívül aligha hallgatja végig ébren és jókedvûen más, arra akár fogadásokat is lehetne kötni.

60 Cycle Hum, 2008

** alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.