lemez - LEÓS JANÁCEK

  • - csont -
  • 2009. május 21.

Zene

(1854-1928) életében és halála után is sokáig elsüllyedtnek számított, ma a 20. század egyik leggyakrabban játszott operaszerzője.
(1854-1928) életében és halála után is sokáig elsüllyedtnek számított, ma a 20. század egyik leggyakrabban játszott operaszerzõje. De kamarazenei mûvei még mindig titkos favoritok, noha két vonósnégyese bizonyosan ott van a legjelentõsebbek között. Janácek nehezen besorolható mûvész; instrumentális mûvei is inkább egyfajta szöveg nélküli kamaraoperának hatnak olykor - közismert, hogy a zeneszerzõ még a villamosmegállóban hallott véletlen párbeszédeket is azonnal kottában rögzítette -, rendkívüli drámaiságuk, szinte gesztikuláló zeneiségük nem könnyen követhetõ és közvetíthetõ. Ráadásul amolyan köztes idõben élt, egyik lábbal még a 19. században, és a megszületõ Újért folytatott küzdelemben brünni peremhelyzete miatt alig vehetett részt - nála még Bartók is közelebb állt a modernség egyik legfõbb centrumához, Bécshez. A nem szaktudósok közül alighanem honfitársa, Milan Kundera írta róla a legmélyebb sorokat: "a janáceki zenei struktúra ugyanazon darabban, ugyanazon tételben különféle, sõt egymásnak ellentmondó emocionális töredékek szokatlanul sûrû váltakozására épül. (...) Például egyidejûleg hallunk egy nosztalgikus dallamot, alatta egy haragos ostinato motívumot, fölötte egy kiáltásra emlékeztetõ másik dallamot." Az érzések ilyen fokú polifóniája nagy terhet ró az elõadókra. A csodás Emerson String Quartet tökéletesen megértette Janácek kvartettjeinek szerkezeti elgondolásait, a különös érzelmi áradás példás tisztasággal és plaszticitással bontakozik ki elõadásukban - különösen a "Kreutzer szonáta" melléknevû 1. vonósnégyes interpretációja megrázó és szívszorító.

Universal/Deutsche Grammophon, 2009, 1 CD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.