lemez - LEÓS JANÁCEK

  • - csont -
  • 2009. május 21.

Zene

(1854-1928) életében és halála után is sokáig elsüllyedtnek számított, ma a 20. század egyik leggyakrabban játszott operaszerzője.
(1854-1928) életében és halála után is sokáig elsüllyedtnek számított, ma a 20. század egyik leggyakrabban játszott operaszerzõje. De kamarazenei mûvei még mindig titkos favoritok, noha két vonósnégyese bizonyosan ott van a legjelentõsebbek között. Janácek nehezen besorolható mûvész; instrumentális mûvei is inkább egyfajta szöveg nélküli kamaraoperának hatnak olykor - közismert, hogy a zeneszerzõ még a villamosmegállóban hallott véletlen párbeszédeket is azonnal kottában rögzítette -, rendkívüli drámaiságuk, szinte gesztikuláló zeneiségük nem könnyen követhetõ és közvetíthetõ. Ráadásul amolyan köztes idõben élt, egyik lábbal még a 19. században, és a megszületõ Újért folytatott küzdelemben brünni peremhelyzete miatt alig vehetett részt - nála még Bartók is közelebb állt a modernség egyik legfõbb centrumához, Bécshez. A nem szaktudósok közül alighanem honfitársa, Milan Kundera írta róla a legmélyebb sorokat: "a janáceki zenei struktúra ugyanazon darabban, ugyanazon tételben különféle, sõt egymásnak ellentmondó emocionális töredékek szokatlanul sûrû váltakozására épül. (...) Például egyidejûleg hallunk egy nosztalgikus dallamot, alatta egy haragos ostinato motívumot, fölötte egy kiáltásra emlékeztetõ másik dallamot." Az érzések ilyen fokú polifóniája nagy terhet ró az elõadókra. A csodás Emerson String Quartet tökéletesen megértette Janácek kvartettjeinek szerkezeti elgondolásait, a különös érzelmi áradás példás tisztasággal és plaszticitással bontakozik ki elõadásukban - különösen a "Kreutzer szonáta" melléknevû 1. vonósnégyes interpretációja megrázó és szívszorító.

Universal/Deutsche Grammophon, 2009, 1 CD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.