lemez - MARINA & THE DIAMONDS: THE FAMILY JEWELS

  • Németh Róbert
  • 2010. március 11.

Zene

Nincs mese, a walesi és görög felmenőkkel rendelkező, 1985-ben, Walesben született zongorista-dalszerző-énekesnő, Marina Diamandis, azaz - ahogy zenekarnévbe csomagolta magát - a Marina & The Diamonds debütáló albuma a 2010-es esztendő egyik legnagyobb érdeklődéssel várt lemeze. Ez pedig nem kis teher - főleg úgy, hogy Marinát első hivatalos kislemezei és EP-i megjelenése óta hájpolja a brit zenei sajtó.
Nincs mese, a walesi és görög felmenõkkel rendelkezõ, 1985-ben, Walesben született zongorista-dalszerzõ-énekesnõ, Marina Diamandis, azaz - ahogy zenekarnévbe csomagolta magát - a Marina & The Diamonds debütáló albuma a 2010-es esztendõ egyik legnagyobb érdeklõdéssel várt lemeze. Ez pedig nem kis teher - fõleg úgy, hogy Marinát elsõ hivatalos kislemezei és EP-i megjelenése óta hájpolja a brit zenei sajtó. És van itt még valami. Marina - akinek elsõ kiadványát, a Mermaid Vs. Sailor EP-t még írható CD-n lehetett megrendelni - ugyan már 2008 elején a színre lépett, albuma mégis késõbb jelent meg, mint a hasonló zsánerben mozgó - ugyanazt a new wave-et, nyolcvanas évekbeli art-popot és a Kate Bush-féle "boszorkányos" könnyûzenét megidézõ - Florence & The Machine vagy Bat For Lashes albuma. És ugyancsak hoszszú hónapokkal a stílusilag távolabbi rokon, de ugyancsak a nyolcvanas évek zenei örökségére támaszkodó további aktuális csajpopperek - La Roux vagy Little Boots - lemezét követõen. Azaz még az is benne volt a pakliban, hogy a The Family Jewels nem lesz több szolidan megcsúszott utánlövésnél. Persze éppen az a lényeg, hogy mindez nem lényeges: Marina és az õ gyémántjai magukban is szépen csillognak, hiszen az énekesnõ bemutatkozó lemeze úgy pop és minden ízében pimaszul "itt és most", hogy a szellemesség, az intelligencia és a jó ízlés meg az emlékezetes dalok tekintetében sem szenved hiányt. A zongorára írt, de hangszerelésében ügyesen elemelt album sokszínû (de nem csiricsáré), szórakoztató könnyûzenei vegyesvágott, melynek értékébõl kicsit sem von le, ha azt állítjuk: a pop-rock, az elektro, a new wave és a klasszicizáló dalszerzõi vagy kabarés/sanzonos elemek fölött bizony a már említett Kate Bush szelleme lebeg. Marina persze a saját jogán kivételes elõadó: könnyen lehet, hogy az elkövetkezõ évek meghatározó nõi popszemélyiségével van dolgunk.

Warner, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.