lemez - MARINA & THE DIAMONDS: THE FAMILY JEWELS

  • Németh Róbert
  • 2010. március 11.

Zene

Nincs mese, a walesi és görög felmenőkkel rendelkező, 1985-ben, Walesben született zongorista-dalszerző-énekesnő, Marina Diamandis, azaz - ahogy zenekarnévbe csomagolta magát - a Marina & The Diamonds debütáló albuma a 2010-es esztendő egyik legnagyobb érdeklődéssel várt lemeze. Ez pedig nem kis teher - főleg úgy, hogy Marinát első hivatalos kislemezei és EP-i megjelenése óta hájpolja a brit zenei sajtó.
Nincs mese, a walesi és görög felmenõkkel rendelkezõ, 1985-ben, Walesben született zongorista-dalszerzõ-énekesnõ, Marina Diamandis, azaz - ahogy zenekarnévbe csomagolta magát - a Marina & The Diamonds debütáló albuma a 2010-es esztendõ egyik legnagyobb érdeklõdéssel várt lemeze. Ez pedig nem kis teher - fõleg úgy, hogy Marinát elsõ hivatalos kislemezei és EP-i megjelenése óta hájpolja a brit zenei sajtó. És van itt még valami. Marina - akinek elsõ kiadványát, a Mermaid Vs. Sailor EP-t még írható CD-n lehetett megrendelni - ugyan már 2008 elején a színre lépett, albuma mégis késõbb jelent meg, mint a hasonló zsánerben mozgó - ugyanazt a new wave-et, nyolcvanas évekbeli art-popot és a Kate Bush-féle "boszorkányos" könnyûzenét megidézõ - Florence & The Machine vagy Bat For Lashes albuma. És ugyancsak hoszszú hónapokkal a stílusilag távolabbi rokon, de ugyancsak a nyolcvanas évek zenei örökségére támaszkodó további aktuális csajpopperek - La Roux vagy Little Boots - lemezét követõen. Azaz még az is benne volt a pakliban, hogy a The Family Jewels nem lesz több szolidan megcsúszott utánlövésnél. Persze éppen az a lényeg, hogy mindez nem lényeges: Marina és az õ gyémántjai magukban is szépen csillognak, hiszen az énekesnõ bemutatkozó lemeze úgy pop és minden ízében pimaszul "itt és most", hogy a szellemesség, az intelligencia és a jó ízlés meg az emlékezetes dalok tekintetében sem szenved hiányt. A zongorára írt, de hangszerelésében ügyesen elemelt album sokszínû (de nem csiricsáré), szórakoztató könnyûzenei vegyesvágott, melynek értékébõl kicsit sem von le, ha azt állítjuk: a pop-rock, az elektro, a new wave és a klasszicizáló dalszerzõi vagy kabarés/sanzonos elemek fölött bizony a már említett Kate Bush szelleme lebeg. Marina persze a saját jogán kivételes elõadó: könnyen lehet, hogy az elkövetkezõ évek meghatározó nõi popszemélyiségével van dolgunk.

Warner, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.