lemez - NEVERMORE: THE OBSIDIAN CONSPIRACY

  • K. B.
  • 2010. július 1.

Zene

A kérdésre, hogy melyik együttes a power metallal és thrashsel kevert progresszív zenék legfontosabb képviselője, mindmáig bárki rávágja, hogy a Never-more. Igaz, ennek alighanem az az egyik magyarázata, hogy a seattle-i úriemberek (és a turnék alkalmával hazánk egyik fia, Vörös Attila) komolyabb konkurencia nélkül teszik a dolgukat.
A kérdésre, hogy melyik együttes a power metallal és thrashsel kevert progresszív zenék legfontosabb képviselõje, mindmáig bárki rávágja, hogy a Never-more. Igaz, ennek alighanem az az egyik magyarázata, hogy a seattle-i úriemberek (és a turnék alkalmával hazánk egyik fia, Vörös Attila) komolyabb konkurencia nélkül teszik a dolgukat. Ennek ellenére sem lehet eltekinteni attól a szomorú ténytõl, hogy utoljára hét éve adtak ki valami igazán eredeti mûvet. Az akkori, Enemies Of Reality címû lemezt követõ, 2005-ös This Godless Endeavor már feledhetõnek bizonyult, s az azóta eltelt idõszakot szólólemezek és egy DVD kiadására fordították - nos, mindez nem volt elég terápiának. Igaz, az Endeavort felülmúlja, de a The Obsidian Conspiracy a korábbi anyagoktól még így is távol van.

Szélvészgyors, mégis technikás dobok, a számok egésze alatt szinte szólószerû gitárjáték, Warrel Dane magasan képzett, mégis eszelõsség hatását keltõ hangja, szokatlan, máshol nem hallott megoldások és ritmusképletek, mindez számonként egy csomó váltással - nagyjából így lehetett összefoglalni a Nevermore "aranykori" erényeit. A Conspiracy ennek csak az árnyéka, mégis összetéveszthetetlenül egyedi és igényes, viszont a könynyebb befogadhatóság kedvéért odalett a fent soroltak kábé fele. Jóval egyszerûbb, sokszor lassabb számok, felejthetõbb végeredmény. Mindazonáltal a She Comes In Colors vége és az azt követõ címadó eleje például a Nevermore legjobb perceit idézi. Ettõl a zenekartól ennyi persze kevés.

Century Media, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.