lemez - NEVERMORE: THE OBSIDIAN CONSPIRACY

  • K. B.
  • 2010. július 1.

Zene

A kérdésre, hogy melyik együttes a power metallal és thrashsel kevert progresszív zenék legfontosabb képviselője, mindmáig bárki rávágja, hogy a Never-more. Igaz, ennek alighanem az az egyik magyarázata, hogy a seattle-i úriemberek (és a turnék alkalmával hazánk egyik fia, Vörös Attila) komolyabb konkurencia nélkül teszik a dolgukat.
A kérdésre, hogy melyik együttes a power metallal és thrashsel kevert progresszív zenék legfontosabb képviselõje, mindmáig bárki rávágja, hogy a Never-more. Igaz, ennek alighanem az az egyik magyarázata, hogy a seattle-i úriemberek (és a turnék alkalmával hazánk egyik fia, Vörös Attila) komolyabb konkurencia nélkül teszik a dolgukat. Ennek ellenére sem lehet eltekinteni attól a szomorú ténytõl, hogy utoljára hét éve adtak ki valami igazán eredeti mûvet. Az akkori, Enemies Of Reality címû lemezt követõ, 2005-ös This Godless Endeavor már feledhetõnek bizonyult, s az azóta eltelt idõszakot szólólemezek és egy DVD kiadására fordították - nos, mindez nem volt elég terápiának. Igaz, az Endeavort felülmúlja, de a The Obsidian Conspiracy a korábbi anyagoktól még így is távol van.

Szélvészgyors, mégis technikás dobok, a számok egésze alatt szinte szólószerû gitárjáték, Warrel Dane magasan képzett, mégis eszelõsség hatását keltõ hangja, szokatlan, máshol nem hallott megoldások és ritmusképletek, mindez számonként egy csomó váltással - nagyjából így lehetett összefoglalni a Nevermore "aranykori" erényeit. A Conspiracy ennek csak az árnyéka, mégis összetéveszthetetlenül egyedi és igényes, viszont a könynyebb befogadhatóság kedvéért odalett a fent soroltak kábé fele. Jóval egyszerûbb, sokszor lassabb számok, felejthetõbb végeredmény. Mindazonáltal a She Comes In Colors vége és az azt követõ címadó eleje például a Nevermore legjobb perceit idézi. Ettõl a zenekartól ennyi persze kevés.

Century Media, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.