lemez - PATRICIA PETIBON: AMOUREUSES

  • - kolozsil -
  • 2009. január 22.

Zene

lemez - PATRICIA PETIBON: AMOUREUSES Nyakunkon a Haydn-év. Ennek is köszönhető, hogy a legkiválóbb szoprán dívák egyike, Patricia Petibon első Deutsche Grammophon-lemezére (vezényel: Daniel Harding) Joseph Haydn áriáiból is felvett néhányat.
lemez - PATRICIA PETIBON: AMOUREUSES Nyakunkon a Haydn-év. Ennek is köszönhetõ, hogy a legkiválóbb szoprán dívák egyike, Patricia Petibon elsõ Deutsche Grammophon-lemezére (vezényel: Daniel Harding) Joseph Haydn áriáiból is felvett néhányat. A lemez azért viseli ezt a hangzatos címet, mert a koncepció szerint szerelmes asszonyok vallomásai kaptak rajta helyet. Ám ez a cím sántít kicsit: nem egészen indokolt az olyan szerelmes asszonyok, mint a Figaro Susannája vagy Haydn Armidája és Euridicéje mellé beszuszakolni az Éj Királynõjét. Aki Patricia Petibont mint J. Ph. Rameau egyik legkiválóbb tolmácsolóját ismeri, meglepõdhet, ha átlapozza a tetszetõs borítót: a bohókás, hajából korábban angolparkbéli sövényeket fabrikáló énekesnõ érettebb lett. Oda a sok lenge ruha is: új kiadója szép és komoly dívának maszkírozta. A lemezt hallgatva viszont eszünkbe juthat a régi Petibon (a virgines): bár kevesebb már e lemezen a sikkantás, mint a Rameau- és az Offenbach-felvételeken, azért hallani Petibon jellegzetes kis trilláit.

Petibon vérbeli régi zenés énekes. A rendkívüli magasságokkal is hallhatóan jól boldogul, ellenben a mélyebb hangokkal már nem tud olyan bátran megküzdeni, mint amikor még a nagy régi zenés karmesterek kedvence volt. Igazán elemében egy Haydn-áriában érzi magát: A patikus török divatnak hódoló dalocskája a legjobb Petibon-felvételek egyike. Petibon kirándulása kedvenc évszázada, a XVIII. végére sikeres volt. Ha van is, aki jobban énekli az Éj Királynõjét nála, Gluck francia bravúráriájában brillíroz, és nála jobb Haydn-énekesnõt is csak nehezen tudnék mondani.

Deutsche Grammophon, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.