lemez - THE BLACK DOG: MUSIC FOR REAL AIRPORTS

  • - minek -
  • 2010. július 15.

Zene

Ken Downie azok közé tartozik, akik bő két évtizeddel ezelőtt megalapozták a brit elektronikus zene (annak is kereső-kutató oldalága) nemzetközi hírnevét. A Black Dog Production (melyet Downie 1995-ig együtt csinált az utóbb Plaid néven elhíresült Andy Turner-Ed Handley-duóval) régi felvételei ma is keresett cikkek a gyűjtők piacán, de az alapító, a ma már csak egyszerűen The Black Dog néven szereplő Ken továbbra sem nyugszik.
Ken Downie azok közé tartozik, akik bõ két évtizeddel ezelõtt megalapozták a brit elektronikus zene (annak is keresõ-kutató oldalága) nemzetközi hírnevét. A Black Dog Production (melyet Downie 1995-ig együtt csinált az utóbb Plaid néven elhíresült Andy Turner-Ed Handley-duóval) régi felvételei ma is keresett cikkek a gyûjtõk piacán, de az alapító, a ma már csak egyszerûen The Black Dog néven szereplõ Ken továbbra sem nyugszik.

Új produkcióját Martin és Richard Dusttal, a Dust Science kiadó alapítóival közösen jegyzi. A cím alapján az sem volna meglepõ, ha az alkotók Eno hetvenes évekbéli úttörõ jelentõségû ambient zenei kísérleteit folytatnák tovább - ám a politikai-gazdasági helyzet meg az általános zeitgeist miatt módfelett pesszimista trió sokkal sötétebb nyersanyagot pakolt az albumra (szívük joga: a repterekrõl amúgy sem mindenkinek az ellazulás, a kellemes zsibbadás jut az eszébe). Az egyes tételek már címükben is leképezik egy balul sikerült üzleti repülõút stációit a becsekkolástól az útlevél- és csomagellenõrzésen és a sorozatos késéseken át a keserû érkezésig. Persze jól tesszük, ha minden állomáshoz egy-egy gondosan megválasztott, kifejezõ atmoszférájú hangkulisszát képzelünk el, pontosan elrendezett hangmintákkal és sötét szintifutamokkal. Az ütemtelenül suhanó részeket egyre gyakrabban váltja fel határozott, technoid kattogás: a ritmusok kialvatlan szemeken dörömbölnek, a basszusok aljasul lopóznak a váróteremben vagy a reptéri shopban motozó átszálló utas fülébe. Rokonszenves és elgondolkodtató lemez - nem csak turistáknak ajánlott.

Soma/Neon Music, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.