lemez - THE CLIENTELE: BONFIRES ON THE HEATH

  • - kovacsm -
  • 2009. október 22.

Zene

A kinőtt zakós nyafka indie-mezőny a tiniket kényezteti, reumás rock 'n' roll veteránok számára sajnos nemigen van mondanivalója. Az elmúlt évtizedet az ugrabugra új-new wave zenekarok uralma jellemezte, alternatívát csak a klónozott énekes-dalszerzők édeskés savanyúsága és a neoprimitív barlangi pszichedelikusok kornyikálása jelentett.
A kinõtt zakós nyafka indie-mezõny a tiniket kényezteti, reumás rock 'n' roll veteránok számára sajnos nemigen van mondanivalója. Az elmúlt évtizedet az ugrabugra új-new wave zenekarok uralma jellemezte, alternatívát csak a klónozott énekes-dalszerzõk édeskés savanyúsága és a neoprimitív barlangi pszichedelikusok kornyikálása jelentett. De ne legyünk igazságtalanok, ennyire azért nem ijesztõ a kép. Mert például a Clientele is kiskiadós brit gitárzenekar, a kétezres évek szülötte, és mégsem okoz szaggató fejfájást. Kellemesen öreges a zenéjük, lassú és egykedvû, mondhatni unalmas. Szürke és lapos, mint az elefánt füle - írta valamikor régen egy honfitárs szakíró a Smiths elsõ lemezérõl szeretettel. A Clientele pont ilyen, kedvesen elefántfülszerû zenekar. A hatvanas évekbõl tanult, tisztán érces gitárhangzás révén még rokonai is a Smithsnek, de Morrissey áriái helyett õk csendesen dünnyögnek-duruzsolnak. A gitáros-énekes Alasdair MacLean inkább tehetséges Nick Drake-tanítványnak tûnik, nagyvárosi melankóliával vastagon átitatott dalai borongós õszi alkonyokat idéznek. Okosan októberre idõzített negyedik nagylemezük is e szellemben fogant, de mutat némi változást. Minden korábbinál erõsebb az igyekezet, hogy a levert balladákat új színekkel, hangulatokkal tegyék változatosabbá, ezért a sokkolóan könnyed felütés és az ébresztõnek is beillõ masszív zakatolás félidõ-tájban. Lássuk be, hiábavaló a fáradozás, nem sikerül feldobni a mûsort. De miért is kellene? Mintha mindenáron Drake mozgalmas Bryter Layterét akarnák utánozni, pedig a vak is látja, hogy az álmatag Five Leaves Left a kedvencük.

Merge, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”