lemez - THE CLIENTELE: BONFIRES ON THE HEATH

  • - kovacsm -
  • 2009. október 22.

Zene

A kinőtt zakós nyafka indie-mezőny a tiniket kényezteti, reumás rock 'n' roll veteránok számára sajnos nemigen van mondanivalója. Az elmúlt évtizedet az ugrabugra új-new wave zenekarok uralma jellemezte, alternatívát csak a klónozott énekes-dalszerzők édeskés savanyúsága és a neoprimitív barlangi pszichedelikusok kornyikálása jelentett.
A kinõtt zakós nyafka indie-mezõny a tiniket kényezteti, reumás rock 'n' roll veteránok számára sajnos nemigen van mondanivalója. Az elmúlt évtizedet az ugrabugra új-new wave zenekarok uralma jellemezte, alternatívát csak a klónozott énekes-dalszerzõk édeskés savanyúsága és a neoprimitív barlangi pszichedelikusok kornyikálása jelentett. De ne legyünk igazságtalanok, ennyire azért nem ijesztõ a kép. Mert például a Clientele is kiskiadós brit gitárzenekar, a kétezres évek szülötte, és mégsem okoz szaggató fejfájást. Kellemesen öreges a zenéjük, lassú és egykedvû, mondhatni unalmas. Szürke és lapos, mint az elefánt füle - írta valamikor régen egy honfitárs szakíró a Smiths elsõ lemezérõl szeretettel. A Clientele pont ilyen, kedvesen elefántfülszerû zenekar. A hatvanas évekbõl tanult, tisztán érces gitárhangzás révén még rokonai is a Smithsnek, de Morrissey áriái helyett õk csendesen dünnyögnek-duruzsolnak. A gitáros-énekes Alasdair MacLean inkább tehetséges Nick Drake-tanítványnak tûnik, nagyvárosi melankóliával vastagon átitatott dalai borongós õszi alkonyokat idéznek. Okosan októberre idõzített negyedik nagylemezük is e szellemben fogant, de mutat némi változást. Minden korábbinál erõsebb az igyekezet, hogy a levert balladákat új színekkel, hangulatokkal tegyék változatosabbá, ezért a sokkolóan könnyed felütés és az ébresztõnek is beillõ masszív zakatolás félidõ-tájban. Lássuk be, hiábavaló a fáradozás, nem sikerül feldobni a mûsort. De miért is kellene? Mintha mindenáron Drake mozgalmas Bryter Layterét akarnák utánozni, pedig a vak is látja, hogy az álmatag Five Leaves Left a kedvencük.

Merge, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.