lemez - THE CLIENTELE: BONFIRES ON THE HEATH

  • - kovacsm -
  • 2009. október 22.

Zene

A kinőtt zakós nyafka indie-mezőny a tiniket kényezteti, reumás rock 'n' roll veteránok számára sajnos nemigen van mondanivalója. Az elmúlt évtizedet az ugrabugra új-new wave zenekarok uralma jellemezte, alternatívát csak a klónozott énekes-dalszerzők édeskés savanyúsága és a neoprimitív barlangi pszichedelikusok kornyikálása jelentett.
A kinõtt zakós nyafka indie-mezõny a tiniket kényezteti, reumás rock 'n' roll veteránok számára sajnos nemigen van mondanivalója. Az elmúlt évtizedet az ugrabugra új-new wave zenekarok uralma jellemezte, alternatívát csak a klónozott énekes-dalszerzõk édeskés savanyúsága és a neoprimitív barlangi pszichedelikusok kornyikálása jelentett. De ne legyünk igazságtalanok, ennyire azért nem ijesztõ a kép. Mert például a Clientele is kiskiadós brit gitárzenekar, a kétezres évek szülötte, és mégsem okoz szaggató fejfájást. Kellemesen öreges a zenéjük, lassú és egykedvû, mondhatni unalmas. Szürke és lapos, mint az elefánt füle - írta valamikor régen egy honfitárs szakíró a Smiths elsõ lemezérõl szeretettel. A Clientele pont ilyen, kedvesen elefántfülszerû zenekar. A hatvanas évekbõl tanult, tisztán érces gitárhangzás révén még rokonai is a Smithsnek, de Morrissey áriái helyett õk csendesen dünnyögnek-duruzsolnak. A gitáros-énekes Alasdair MacLean inkább tehetséges Nick Drake-tanítványnak tûnik, nagyvárosi melankóliával vastagon átitatott dalai borongós õszi alkonyokat idéznek. Okosan októberre idõzített negyedik nagylemezük is e szellemben fogant, de mutat némi változást. Minden korábbinál erõsebb az igyekezet, hogy a levert balladákat új színekkel, hangulatokkal tegyék változatosabbá, ezért a sokkolóan könnyed felütés és az ébresztõnek is beillõ masszív zakatolás félidõ-tájban. Lássuk be, hiábavaló a fáradozás, nem sikerül feldobni a mûsort. De miért is kellene? Mintha mindenáron Drake mozgalmas Bryter Layterét akarnák utánozni, pedig a vak is látja, hogy az álmatag Five Leaves Left a kedvencük.

Merge, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.