lemez - THE KNIFE / MT. SIMS / PLANNINGTOROCK: TOMORROW, IN A YEAR

  • - hm -
  • 2010. április 22.

Zene

2006-ban a Pitchfork honlapján volt egy interjú a svéd elektropopduóval, amelyben a következőket jelölték meg hatásaikként: David Lynch, Aki Kaurismäki, a koreai filmek, a Trailer Park Boys zenekar, a Donnie Darko című film és a Doom játéksorozat. Amennyire széles ez a paletta, anynyira bátor, perverz és előremutató a zenekar munkássága - most például egy egészen bizarr, Charles Darwin fő művéről, A fajok eredetéről szóló elektro-operalemezt készítettek.
2006-ban a Pitchfork honlapján volt egy interjú a svéd elektropopduóval, amelyben a következõket jelölték meg hatásaikként: David Lynch, Aki Kaurismäki, a koreai filmek, a Trailer Park Boys zenekar, a Donnie Darko címû film és a Doom játéksorozat. Amennyire széles ez a paletta, anynyira bátor, perverz és elõremutató a zenekar munkássága - most például egy egészen bizarr, Charles Darwin fõ mûvérõl, A fajok eredetérõl szóló elektro-operalemezt készítettek.

Az elsõ reakcióm az értetlenségé volt, aztán a tizedik perc tájékán beindult valami: feltûntek a semmibõl az egyre szürreálisabb hangok, például egy kortárs énekesnõé (az angol Janine Rostron, azaz PlanningToRock) meg a dobcineké, mindez széteffektezett elektronikus alapokon; aztán ezek eltûntek, majd újra elõjöttek, hogy összeálljon valami teljesen valószerûtlen hangkép; ezután analóg hangszerek meg szénné visszhangosított, torz gépi alapok jöttek Mt. Sims amerikai performance-mûvész társaságában, a végén pedig egy fájdalmas hegedûtéma zárta le a tudatmódosító zenefolyamot. Majdnem másfél óra, ami képes rá, hogy teljesen kiszakítson a valóságból - de nem igazán tudnánk megfogalmazni, hogy most akkor pontosan mi is az, amit hallottunk. Csak az inger biztos, hogy még egyszer meghallgassuk, és - megértve vagy sem, de - átadjuk magunkat neki: ez bizony egy olyan lemez, amit nem egy mappában kell tárolni a laptopon, telefonon vagy az iPodon, hanem meg kell rendelni, és otthon egyedül, figyelmesen végighallgatni. Engem kitisztított.

Rabid Records, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.