lemez - ÚZGIN ÛVER: BUCKA

  • - kyt -
  • 2010. július 15.

Zene

Vannak zenék, amiket nem lehet csak úgy mellékesen, aláfestésnek hallgatni, és ilyen ez a majdnem nyolcvanperces album is. Vagy hát éppenséggel lehet, csak akkor meg elkószál, szétszalad a figyelem, amit hallunk, az meg súlyát, lényegét veszti.
Vannak zenék, amiket nem lehet csak úgy mellékesen, aláfestésnek hallgatni, és ilyen ez a majdnem nyolcvanperces album is. Vagy hát éppenséggel lehet, csak akkor meg elkószál, szétszalad a figyelem, amit hallunk, az meg súlyát, lényegét veszti. Ez persze hangulat kérdése is, az ember gyakran léha tespedésre vágyik.

Az Úzgin Ûver eredetileg valami mongol helységnév, ráadásul rideg, nehezen élhetõ viszonyokat jelöl. Ez félrevezetõ, mert komornak éppenséggel nem nevezhetõ a játékuk, könnyûnek, lazának viszont még kevésbé, sûrû inkább, olyan, amibe komolyan, odafordulva kell belemenni, amire rá kell nyílni, hogy elvehessük, amit kínálnak nekünk.

A zenekar lassan már a huszadik évét tölti, a minõsége soha nem volt kérdéses, mégis amolyan féltitkos tuti tipp maradt, talán mert nem a szó hétköznapi, könnyed értelmében szórakoztat. Ennyi idõhöz képest inkább kevés az eddigi öt album. Ideje volt a következõnek.

Nem könnyû leírni, mirõl van szó: hangzásában egyfajta világzenérõl, semmiképp sem az ugrálós-vidulós fajtából, és nem valami fundamentalista forrás-tisztántartási megközelítésben. Keleti, ázsiai motívumok (nem átiratok: saját szerzeményû dallamok) uralják a terepet, a gitárt, az elektronikát nem alájuk tolták, hanem összefonódnak velük, igazából nincs sok értelme szálazgatni az alkotóelemeket, éppen az a jó, hogy/ahogy egymásba oldódnak. Kontemplatív is valahol az egész, de egyáltalán nem a bávatag fajtából, mert közben meg tele van erõvel, tisztán nyers, egy kicsit érdes. Jobbféle ambient? Az is, aztán dzsessz is, egyszóval meglehetõsen egyedi és eredeti keverék. õsi fúvós- és ütõhangszerek (ney, zurna, duda, daff), az énekhang pedig nem szöveget mond, hanem szintén hangszerként viselkedik. Talán ezért, talán csak a bombasztikus megoldások hiánya miatt esünk ki néha a koncentrált hangulatból. Érdemes ilyenkor még egyszer nekifutni.

Szerzõi kiadás, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.