lemez - VENETIAN SNARES: FILTH

  • - vincze -
  • 2009. augusztus 13.

Zene

Venetian Snares, vagyis Aaron Funk, a breakcore műfaj legelborultabb, egyben legkreatívabb figurája magyarországi kötődéseit sokan ismerhetik: hősünk jó ideig élt Budapesten, és összecimborált Pándi Balázs dobossal, akivel aztán dolgozott is együtt, egyebek mellett a Pink + Green című VS-kislemezen (vonatkozó interjúnkat lásd lapunk 2009. január 29-i számában). Itt-tartózkodásának emlékét pedig a teljes egészében magyar dalcímekkel (és a Szomorú vasárnap Billie Holiday-féle verziójának remixével) ellátott lemeze, a Rossz csillag alatt született őrzi.
Venetian Snares, vagyis Aaron Funk, a breakcore mûfaj legelborultabb, egyben legkreatívabb figurája magyarországi kötõdéseit sokan ismerhetik: hõsünk jó ideig élt Budapesten, és összecimborált Pándi Balázs dobossal, akivel aztán dolgozott is együtt, egyebek mellett a Pink + Green címû VS-kislemezen (vonatkozó interjúnkat lásd lapunk 2009. január 29-i számában). Itt-tartózkodásának emlékét pedig a teljes egészében magyar dalcímekkel (és a Szomorú vasárnap Billie Holiday-féle verziójának remixével) ellátott lemeze, a Rossz csillag alatt született õrzi. De a My Downfallon és a Filth-et megelõzõ Detrimentaliston is találhatók magyar utalások.

A Filth-en viszont nincs egy sem, és az említett anyagoktól nemcsak ebben különbözik: hiszen amíg a Rossz csillag..., de fõleg a My Downfall az arcbamászó, szétütött breakcore-ütemek ellenére is fogyasztható volt, köszönhetõen a gondosan felépített, itt-ott komolyzenei hangszerelésnek és a meditatívabb, lassabb daloknak, addig a Filth teljesen kompromisszummentes, kõkemény breakcore-t tartalmaz több mint ötven percben. Valamelyik zenei blogon azt írta egy késõn érkezett Snares-rajongó, hogy azért szereti jobban a My Downfallt, mint a Filth-et, mert az elõbbin dalok vannak, nem pedig értelmetlen zaj, ugyanakkor a teljesen analóg módon készült Filth varázsa pont az õrültségében és a kiszámíthatatlanságában rejlik. Funk pontosan azért kiváló komponista, mert az elsõ hallásra tömör zajhalmaznak és követhetetlen ütemek sokaságának tûnõ anyagot is képes olyan nüanszokkal feldobni, mint például a Mongoloid Alien robothangja vagy a Crashing The Yoghurt Truck majdnem táncolható középrésze, és az ehhez hasonló motívumoknak köszönhetõen, ha nem is válik napi hallgatnivalóvá, a Filth végeredményben szerethetõ lemeznek mondható.

Planet Mu, 2009

****