lemez - VENETIAN SNARES: FILTH

  • - vincze -
  • 2009. augusztus 13.

Zene

Venetian Snares, vagyis Aaron Funk, a breakcore műfaj legelborultabb, egyben legkreatívabb figurája magyarországi kötődéseit sokan ismerhetik: hősünk jó ideig élt Budapesten, és összecimborált Pándi Balázs dobossal, akivel aztán dolgozott is együtt, egyebek mellett a Pink + Green című VS-kislemezen (vonatkozó interjúnkat lásd lapunk 2009. január 29-i számában). Itt-tartózkodásának emlékét pedig a teljes egészében magyar dalcímekkel (és a Szomorú vasárnap Billie Holiday-féle verziójának remixével) ellátott lemeze, a Rossz csillag alatt született őrzi.
Venetian Snares, vagyis Aaron Funk, a breakcore mûfaj legelborultabb, egyben legkreatívabb figurája magyarországi kötõdéseit sokan ismerhetik: hõsünk jó ideig élt Budapesten, és összecimborált Pándi Balázs dobossal, akivel aztán dolgozott is együtt, egyebek mellett a Pink + Green címû VS-kislemezen (vonatkozó interjúnkat lásd lapunk 2009. január 29-i számában). Itt-tartózkodásának emlékét pedig a teljes egészében magyar dalcímekkel (és a Szomorú vasárnap Billie Holiday-féle verziójának remixével) ellátott lemeze, a Rossz csillag alatt született õrzi. De a My Downfallon és a Filth-et megelõzõ Detrimentaliston is találhatók magyar utalások.

A Filth-en viszont nincs egy sem, és az említett anyagoktól nemcsak ebben különbözik: hiszen amíg a Rossz csillag..., de fõleg a My Downfall az arcbamászó, szétütött breakcore-ütemek ellenére is fogyasztható volt, köszönhetõen a gondosan felépített, itt-ott komolyzenei hangszerelésnek és a meditatívabb, lassabb daloknak, addig a Filth teljesen kompromisszummentes, kõkemény breakcore-t tartalmaz több mint ötven percben. Valamelyik zenei blogon azt írta egy késõn érkezett Snares-rajongó, hogy azért szereti jobban a My Downfallt, mint a Filth-et, mert az elõbbin dalok vannak, nem pedig értelmetlen zaj, ugyanakkor a teljesen analóg módon készült Filth varázsa pont az õrültségében és a kiszámíthatatlanságában rejlik. Funk pontosan azért kiváló komponista, mert az elsõ hallásra tömör zajhalmaznak és követhetetlen ütemek sokaságának tûnõ anyagot is képes olyan nüanszokkal feldobni, mint például a Mongoloid Alien robothangja vagy a Crashing The Yoghurt Truck majdnem táncolható középrésze, és az ehhez hasonló motívumoknak köszönhetõen, ha nem is válik napi hallgatnivalóvá, a Filth végeredményben szerethetõ lemeznek mondható.

Planet Mu, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.