Könyv - Felfelé a lejtőn - Ortutay Gyula: Napló I. 1938-1954

Zene

"Ez a jegyzőkönyvecske Radnóti Miklós magyar költő verseit tartalmazza. Kéri a megtalálót, hogy juttassa el Magyarországra, Ortutay Gyula dr. egyetemi magántanár címére..." Manapság alighanem ez a rövid, tragikus szöveg, Radnóti Miklós úgynevezett Bori noteszának beírása tartja fenn a köztudatban a jeles néprajztudós és tevékeny közéleti férfiú nevét, aki 1978-ban bekövetkezett haláláig oly nagy utat járt be a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumától a kisgazdapárti miniszterségig, vitéz Kozma Miklós pártfogásától Rákosi Mátyás óvó jóindulatáig. Gyérült ismereteink azonban mostantól jócskán kibővülhetnek, hiszen az Alexandra Könyvkiadó hozzálátott Ortutay Gyula több évtizeden át serényen gépelt naplójegyzeteinek kiadásához, s már meg is jelent a háromrészesre tervezett sorozat első darabja, az 1938 és 1954 közötti feljegyzéseket tartalmazó vaskos kötet.

"Ez a jegyzőkönyvecske Radnóti Miklós magyar költő verseit tartalmazza. Kéri a megtalálót, hogy juttassa el Magyarországra, Ortutay Gyula dr. egyetemi magántanár címére..." Manapság alighanem ez a rövid, tragikus szöveg, Radnóti Miklós úgynevezett Bori noteszának beírása tartja fenn a köztudatban a jeles néprajztudós és tevékeny közéleti férfiú nevét, aki 1978-ban bekövetkezett haláláig oly nagy utat járt be a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumától a kisgazdapárti miniszterségig, vitéz Kozma Miklós pártfogásától Rákosi Mátyás óvó jóindulatáig. Gyérült ismereteink azonban mostantól jócskán kibővülhetnek, hiszen az Alexandra Könyvkiadó hozzálátott Ortutay Gyula több évtizeden át serényen gépelt naplójegyzeteinek kiadásához, s már meg is jelent a háromrészesre tervezett sorozat első darabja, az 1938 és 1954 közötti feljegyzéseket tartalmazó vaskos kötet.

"Nem egyéni sérelmeket és pletykákat akarok megőrizni itt Németh Laci hisztériás módszerével, hanem megpróbálom ábrázolni életemet és környezetemét, s egész hazámét, szeretnék történelmet írni, vagy még inkább forrásanyagot megőrizni a történettudomány számára." Ezzel a nemes elhatározással látott a naplóíráshoz a frissen nősült Ortutay, s jegyzetei alkalmasint valóban rendkívüli forrásanyagot jelentenek a múlt századi magyar történelem kutatói számára. Meglehet, részben épp annak köszönhetően, hogy az egyéni sérelmek, pletykák és a májhizlaló emberszólások végül csak helyet kaptak az ambiciózus tudós feljegyzéseiben, s így meglehetősen plasztikus, torzításaiban is életszerű, s mindenesetre idealizálástól mentes képet nyerhetünk az Ortutay környezetét alkotó "haladó értelmiség" kicsiny köreiről. A közkedvelt, jóvágású Tutus naplója egyszersmind híven tükrözi a II. világháború kitörését megelőző időszak, majd a világháborús évek útkereső tájékozódásait és emésztő félelmeit, s így többek között a szegedi diáktárs, Radnóti Miklós halálos kálváriáját is.

A baráti és honfiúi aggodalom őszinte sorai nemegyszer megrendítőnek bizonyulnak, ám a léha olvasóban valamiképp mégis jobban megmaradnak az Illyés Gyula irodalmi vezérkedését és a rádióban Ortutay közvetlen feletteseként működő remek esszéista, Cs. Szabó László magánéleti következetlenségeit és politikai megingásait felhánytorgató, korholó passzusok. Egy tehetséges nemzedék meghitt gyűlölségeit, gondosan ápolt, atyafiságos ellenszenveit rögzíti naplójegyzeteiben Ortutay, s e pikáns jellegzetesség csak még markánsabbá válik az ötvenes évekre, az új korszak politikai, irodalmi és tudományos harcainak elbeszélése során.

Ortutay ugyanis időközben a koalíciós időszak egyik kulcsfigurájaként eljátszotta történelmi szerepét, s mint a kisgazda balszárny megbízható képviselője a vallás- és közoktatásügyi miniszter posztján (1947-1950) felettébb értékes szolgálatokat tett Rákosiéknak. Ezekről az esztendőkről ugyan meglepően keveset árul el a napló, melyet minisztersége idején mindöszsze egyetlen bejegyzéssel gyarapított Ortutay, azonban érdemszerző működésének áldásos hatásait így is egykönnyen rekonstruálhatjuk. Mert az együttműködő kisgazdák iránt tartós rokonszenvet tanúsított a - másokkal szemben kevésbé hálásnak mutatkozó - kommunista államvezetés, s különösképpen Rákosi Mátyás. A jó huzatú Dobi Pista bácsi miniszterelnökké, majd államfővé lépett elő, Barcs Sándorból, a Rajk-per ülnökéből szinte örökös MTI-vezérigazgató és nemzetközileg elismert futballdiplomata vált, míg a nagy tehetségű Bognár József több miniszteri fotőj után a Magyarok Világszövetségének elnökeként nyert kényelmes szinekúrát. "A lejtőn fölfelé nincs megállás" - hangzott Ortutaynak a korban szállóigévé vált szellemes megfogalmazása, s e kijelentés igazságát saját, tisztségekben dús pályafutása is igazolta: a Múzeumok és Műemlékek Országos Központjának vezetője, egyetemi tanszékvezető és rektor, a Hazafias Népfront főtitkára, majd alelnöke, a kollektív államfői testület tagja és így tovább. S jóllehet magánirataiban megannyi vélt és valós sérelmét elősorolta, 1954-ben az éppen Nagy Imrével birkózó Rákositól kérte felvételét a pártba, s kívánságától csak az "Öreg" okos tanácsára állt el: "...ilyen tehetséges, értékes demokratákra szükségünk van, hogy kapcsolat légy köztünk és az emberek közt... Most pártonkívüli pártmunkások kellenek, főként, akik intelligensek."

A mindvégig izgalmas és szórakoztató főszöveghez gazdag fotómelléklet és roppant kiadós jegyzetanyag társul. Ez utóbbi, a kötetet is szerkesztő Markó László munkája olykor kissé túlméretezettnek hat: a Traviata naplóbeli előfordulásához ugyanis aligha szükséges az ősbemutató és a hazai premier helyét és időpontját megadni, s úgy tetszik, Horthy Miklós vagy Bozsik József nevének szerepeltetését sem feltétlenül kellene életrajzi jegyzeteléssel kísérni. Vagy ha mégis, úgy Cucu 1957-es "megfeddése", majd 1990-es "rehabilitálása" között említést érdemelne Honvéd-edzői és szövetségi kapitányi működésének ténye is.

Alexandra, 2009, 816 oldal, 4999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.