Lemez: A fekete öntudat manifesztuma (Miles Davis: The Complete Jack Johnson Sessions)

  • Czabán György Kolbász
  • 2004. január 8.

Zene

Öt cédét és egy százhúsz oldalas kis könyvet tartalmaz ez az exkluzív kiadvány. Fémgerinccel, érdekes fotókkal és 24 bittel újrakevert hanggal; a zenei anyagot Miles Davis vezetésével 1970 februárja és júniusa között rögzítették a Columbia stúdióiban. Az öt lemez így "egyben" aligha élvezhető, de roppant tanulságos, és számos gyöngy lakozik benne.
Öt cédét és egy százhúsz oldalas kis könyvet tartalmaz ez az exkluzív kiadvány. Fémgerinccel, érdekes fotókkal és 24 bittel újrakevert hanggal; a zenei anyagot Miles Davis vezetésével 1970 februárja és júniusa között rögzítették a Columbia stúdióiban. Az öt lemez így "egyben" aligha élvezhető, de roppant tanulságos, és számos gyöngy lakozik benne.

Forradalmi időszakot idéz: John Coltrane már halott, a free jazz hőskora is elmúlt, viszont az őszinte rockzene virult, Jimi Hendrix még szaggatta a húrokat a gigantikus fesztiválokon. Davist is inspirálták az új lehetőségek, így huszonéves zenészekkel vonult be a stúdióba, ahol hála Teo Macero producernek, zavartalanul kísérletezhettek. Davis rockos alapokat, vah-vah pedált kért, dinamikus és rövid vázlatokat vitt magával, a többi helyben alakult. Az ekkor rögzített anyagokból később a Live Evil, a Get Up With It, a Directions és a Big Fun című albumokra is jutottak felvételek, de a legérdekesebb az A Tribute To Jack Johnson című, mely 1971 februárjában jelent meg, és sokak szerint a korszak legjobb darabja. Ezen a nagy fekete bokszolónak ajánlott korongon két hosszabb egység hallható, Macero szerkesztésében. Addig is nyiszálták a felvételeket, de főleg rövidítettek, kivették az üresjáratokat: itt viszont a hosszabb-rövidebb részekből álltak össze majd félórás darabok. A szó szoros értelmében mixek készültek. Különböző felvételek részei kerültek egymás mögé vagy futhattak párhuzamosan, megfordítva, átkeverve; hangszereket vettek ki, vagy szólókat illesztettek be akár régebbi felvételekről is, megloopolt riffek jöttek-mentek. A teljes anyag ismeretében bátran állítható: az A Tribute To Jack Johnson megalkotásában szerzőként is legalább olyan fontos szerepe volt Macerónak, mint Davisnek.

A mixek és az ahhoz használt vázlatok mellett ugyanakkor hallható most négy és fél órányi, még soha nem publikált felvétel, amelynek a fele önmagában is megállja a helyét, illetve amelyből egy egészen kiváló CD is összeállítható. Szinte érthetetlen, hogy miért maradtak dobozban ilyen hosszú ideig.

A közreműködők skálája meglehetősen széles. Vannak köztük rutinos rókák, mint Ron Carter, Sonny Sharrock, Wayne Shorter, Bennie Maupin, Airto Moreira vagy Hermeto Pascoal, de a többség nagyon fiatal. Steve Grossman és Michael Henderson 19 éves, Dave Holland 23, Billy Cobham 24, Keith Jarrett 25, Jack DeJohnette 27, John McLaughlin 28, Chic Corea 29. Ami pedig az akkor 44 éves Mestert illeti, trombitájával zseniálisan ötvözte a cool hűvös eleganciáját az elektronikus hangzásokkal és a funkys grooveok vadságával, és komoly varázsa lehetett, hiszen a következő évtizedekben az általa felkarolt arcok meghatározóvá váltak a dzsessz világában. 1970-ben azonban valami olyasmit csináltak, aminek akkor még nem lehetett látni az irányát.

Aztán Hendrix is meghalt, a showbusiness kiherélte a rockzenét, a Davis által nyitott erőteljes vonal pedig a dzsessz-rock mechanikus unalmába fulladt.

Columbia Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”