Lemez: A fekete öntudat manifesztuma (Miles Davis: The Complete Jack Johnson Sessions)

  • Czabán György Kolbász
  • 2004. január 8.

Zene

Öt cédét és egy százhúsz oldalas kis könyvet tartalmaz ez az exkluzív kiadvány. Fémgerinccel, érdekes fotókkal és 24 bittel újrakevert hanggal; a zenei anyagot Miles Davis vezetésével 1970 februárja és júniusa között rögzítették a Columbia stúdióiban. Az öt lemez így "egyben" aligha élvezhető, de roppant tanulságos, és számos gyöngy lakozik benne.
Öt cédét és egy százhúsz oldalas kis könyvet tartalmaz ez az exkluzív kiadvány. Fémgerinccel, érdekes fotókkal és 24 bittel újrakevert hanggal; a zenei anyagot Miles Davis vezetésével 1970 februárja és júniusa között rögzítették a Columbia stúdióiban. Az öt lemez így "egyben" aligha élvezhető, de roppant tanulságos, és számos gyöngy lakozik benne.

Forradalmi időszakot idéz: John Coltrane már halott, a free jazz hőskora is elmúlt, viszont az őszinte rockzene virult, Jimi Hendrix még szaggatta a húrokat a gigantikus fesztiválokon. Davist is inspirálták az új lehetőségek, így huszonéves zenészekkel vonult be a stúdióba, ahol hála Teo Macero producernek, zavartalanul kísérletezhettek. Davis rockos alapokat, vah-vah pedált kért, dinamikus és rövid vázlatokat vitt magával, a többi helyben alakult. Az ekkor rögzített anyagokból később a Live Evil, a Get Up With It, a Directions és a Big Fun című albumokra is jutottak felvételek, de a legérdekesebb az A Tribute To Jack Johnson című, mely 1971 februárjában jelent meg, és sokak szerint a korszak legjobb darabja. Ezen a nagy fekete bokszolónak ajánlott korongon két hosszabb egység hallható, Macero szerkesztésében. Addig is nyiszálták a felvételeket, de főleg rövidítettek, kivették az üresjáratokat: itt viszont a hosszabb-rövidebb részekből álltak össze majd félórás darabok. A szó szoros értelmében mixek készültek. Különböző felvételek részei kerültek egymás mögé vagy futhattak párhuzamosan, megfordítva, átkeverve; hangszereket vettek ki, vagy szólókat illesztettek be akár régebbi felvételekről is, megloopolt riffek jöttek-mentek. A teljes anyag ismeretében bátran állítható: az A Tribute To Jack Johnson megalkotásában szerzőként is legalább olyan fontos szerepe volt Macerónak, mint Davisnek.

A mixek és az ahhoz használt vázlatok mellett ugyanakkor hallható most négy és fél órányi, még soha nem publikált felvétel, amelynek a fele önmagában is megállja a helyét, illetve amelyből egy egészen kiváló CD is összeállítható. Szinte érthetetlen, hogy miért maradtak dobozban ilyen hosszú ideig.

A közreműködők skálája meglehetősen széles. Vannak köztük rutinos rókák, mint Ron Carter, Sonny Sharrock, Wayne Shorter, Bennie Maupin, Airto Moreira vagy Hermeto Pascoal, de a többség nagyon fiatal. Steve Grossman és Michael Henderson 19 éves, Dave Holland 23, Billy Cobham 24, Keith Jarrett 25, Jack DeJohnette 27, John McLaughlin 28, Chic Corea 29. Ami pedig az akkor 44 éves Mestert illeti, trombitájával zseniálisan ötvözte a cool hűvös eleganciáját az elektronikus hangzásokkal és a funkys grooveok vadságával, és komoly varázsa lehetett, hiszen a következő évtizedekben az általa felkarolt arcok meghatározóvá váltak a dzsessz világában. 1970-ben azonban valami olyasmit csináltak, aminek akkor még nem lehetett látni az irányát.

Aztán Hendrix is meghalt, a showbusiness kiherélte a rockzenét, a Davis által nyitott erőteljes vonal pedig a dzsessz-rock mechanikus unalmába fulladt.

Columbia Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.