Lemez: Klasszikus orosz (Marc Almond, Pjotr Lescsenko)

Zene

Pjotr Lescsenko: Gipsy Songs & Other Passions; Tangos, Foxtrots & Romances; Everything That Was

Marc Almond: Heart On Snow

Ha elérkezett az ideje, hogy a kedves olvasó a két világháború közötti orosz dalokkal nosztalgiázzon, íme a lehetőség: sem Marc Almond főhajtása, sem a kiásott Lescsenko-életmű nem kerülhető meg.Hol volt, hol nem volt, éppen negyedszázada már, hogy egyetlen csapásra elszaporodtak a szintipopduók. Ha felmerül a kérdés, hogy a tyúkkal vagy a tojással indult-e a soruk, akkor nekem a New York-i Suicide jut az eszembe. Mintha azt követték volna a hetvennyolcasok: a Cabaret Voltaire, a DAF és a Soft Cell, hogy csak a trendformálókat említsem. Melyek azzal is kitűntek egyszersmind, hogy éppen annyi rajongót szereztek az új hullám, mint a kommersz tánczenék terepén. A leedsi Soft Cell az énekes Marc Almond romantikus-bizarr kiállásától vált karakteressé, benne markáns homoerotikával, teátrális-melodramatikus érzelmekkel és a negyvenes-ötvenes évekbeli kabaré-fíling megidézésével. Almond és billentyűs társa, Dave Ball öt évig húzták együtt - és négy albumot jelentettek meg, melyekből az első, a Non-Stop Erotic Cabaret ma is simán vállalható -, aztán Almond önállósult. Marc & the Mambas, majd Marc Almond & the Willing Sisters néven iparkodott, és a nyolcvanas évek derekán egyik-másik szólóalbuma (Stories of Johnny, Mother First and Her Five Daughters, Stars We Are) jól szerepelt a listákon, mindazonáltal nekem úgy tűnt, a kilencvenes években már nem nagyon bírt labdába rúgni. Pedig igazán kitartóan futott szegény.

Hanem történt az elmúlt években, hogy amikor Oroszországban járt, azzal állt elő (a producer) Misa Kucserenko: mi lenne, ha felvennének egy albumot, színültig klasszikus orosz románcokkal. Misa jól ismerte Almond dolgait, így tudta, hogy a francia Jacques Brel sanzonjain már átesett (Jacques), vagyis nem lehetett nehéz arra következtetnie, hogy az "orosz lélek" sem állhat tőle távolabb. Valóban nem. 1992-ben Almond végigkoncertezte már az egykori SZU országait, és menet közben összeszedett egy csomó felvételt, amellyel aztán egészen intim kapcsolatba került. Nos, nagyjából ennyit a Heart On Snow előzményeiről.

Ritka jó lemez ez, meg kell mondanom. Hallgatni arany, de csendben is kellemes időtöltés: kimondottan elegáns, könyvformájú kiadvány, sok-sok képpel és tudnivalóval. Románcok ide vagy oda, pillanatok alatt helyben vagyunk: az egyik hős, Vagyim Kozin inkább a gulágot választotta, mint hogy Sztálinnak énekeljen; a másik, az underground dalnok és kokaindíler Alekszander Vertinszkij Viszockij és Okudzsava példaképe lett; aztán itt van Alla Bajanova, akinek családja az októberi forradalom elől menekült Romániába, ahonnan a románok utóbb egy náci haláltáborba küldték tovább, a felszabadulás után pedig Ceausüescu üldözte Allát, amiért orosz dalokat énekelt. Súlyos sorsok, milyenek lennének hát a dalaik? Szerintem igen ragyogóak, túlnyomórészt.

Kucserenko azt gondolta kezdetben, hogy Almond egy szál zongora mellett énekelhetne, de mihelyst dolgozni kezdtek, újabb és újabb munkatársak - no meg újabb és újabb ötletek - bukkantak fel, így végül egy jóval lazább és változatosabb szerkezetű anyag keletkezett. Belefért ebbe a szentpétervári tengerészeti kadétok kórusa, a Russia tánczenekar, a Lojko cigányzenekar és az Aquarium rockzenekar is, anélkül, hogy kikezdték volna az énekes Ludmilla Zjukina és Alla Bajanova vagy a zongorista Mihail Artekman nagyságrendű legendák közreműködésének jelentőségét. Sőt. Az is belefért, hogy Almond mintegy csak jelképesen, legfeljebb néhány sor erejéig küszködjön az orosz nyelvvel, hogy a saját képére formálja egyik-másik dalszöveget, ráadásul a programozós-elektronikus énjéről se feledkezzen meg. Hál` isten, egyikből sem adódott baj, és ez a legkevesebb.

Akik itt szép számmal összegyűltek, mintha tetőtől talpig azonosak lennének ezekkel a dalokkal; ők tudják, miért. De hozzá kell tennem, Almond hitele sem kérdőjelezhető meg, s ezúttal még az sem zavaró, hogy a hangjától csak a legelfogultabb rajongói rendülhetnek meg. Tudniillik sokkal inkább az tűnik ki, hogy mindaz, amit eddig - a kabarétól a szentimentalizmusig - Almond védjegyének tartottunk, most mindazzal mélyen azonos talajra talált, illetve sokkal inkább az tűnik ki, ahogyan a múlt idő feltámad a jelenben. Almond jelenében, és nem kevésbé: a mi jelenünkben. Amelyben sajnos egyre kevesebb lemez kapcsán adatik meg, hogy a So Long The Path-szal, a Strange Feelinggel, a White Flowers Of Acaicával vagy a Lust One Chance-szal hasonló tisztaságú-gazdagságú érzelmekkel találkozzunk.

Pjotr Lescsenko

1931 és `37 között Londonban, Berlinben és Rigában vette fel azokat a dalokat, amelyekből pár évvel ezelőtt három kitűnően vegytisztított albumot készített a berlini Oriente kiadó. Hogy különösebb aktualitásuk volna, így nem állítható, legfeljebb annyi, hogy ötven esztendeje halt meg Lescsenko, illetve hogy Almond lemezével igen sok rokonságot mutat ez a leporolt-megnyílt világ. S benne Lescsenko sorsa, mindenekelőtt.

Pjotr Lescsenko egy Odessza közeli kis faluban született, majd a nevelőapjával Besszarábiába költözött. Ott kezdett a tanítója biztatására gitározni és énekelni, de mielőtt híres orosz művésszé válhatott volna, a románok (1918 januárjában) bekebelezték Besszarábiát, így Lescsenko román állampolgár lett. De ez még hagyján. A húszas években Lescsenko és (első) felesége, a táncos Zinaida végül is szépen befutott: a népzenét, a néptáncot és a balettet ötvözve bevették Törökországot, Egyiptomot, Perzsiát. Aztán Zinaida terhes lett, és Lescsenko egyedül állt ki... - amivel kezdetét vette a nyugati áttörés is. Megroggyant előtte Bécs, Párizs, Berlin és London, de nem igazán kellett utaznia: bukaresti étterméből, ahol kedvenc cigánydalait és tangóit énekelte, egyetemes zarándokhely lett. Pjotr Lescsenkónak akkortájt nem volt párja a világon - nem volt még a Szovjetunióban sem, ahová a legédesebb tiltott gyümölcsként csempészték be a dolgait. Csak hát kitört a második világháború.

1944-ben, amikor a Vörös Hadsereg bevonult Bukarestbe, Lescsenkónak még mázlija volt, lévén Bulganyin tábornok a titkos rajongói közé tartozott. De miután Bulganyint menesztette Sztálin, az úri mulatságokat megvető-üldöző szovjet kultúrpolitika már akadálytalanul terpeszkedhetett: előbb "fehér" éttermét számolták fel, majd `51-ben letartóztatták s egy Bukarest melletti munkatáborba vitték Lescsenkót is. Annak a gyengélkedőjén érte a halál ötven évvel ezelőtt.

Az 1980-as évek végétől, mikor is a Melodija hanglemezkiadó végre megjelentette a felvételeit, jókora Lescsenko-boom kerekedett szerte a birodalomban. Az "orosz tangó királya" azóta rendületlenül szerepel a trendi slágeradókban, már kiadták az életrajzát, Moszkvában fanklubja alakult, és olyan veteránokról is tudunk, akik nem átallják azt állítani, hogy effektíve hallották Bukarestben. Klassz lehetett nekik, nem mondom.

Ezért írtam: akinek kedve szotytyan alámerülni a két háború közötti orosz világban, Lescsenkót nem mulaszthatja el. Egy csomó gyönyörű dalt s hozzájuk egy nagyszerű tenort hall majd a klasszikusokhoz méltó szenvedéllyel; és ha sikerül a nosztalgia mélyére ringatózni, még az is lepöröghet újra, ami meg sem történt talán. Kell ennél több egy bizonyos kor után?

Blue Star/XIII Bis Records/CLS Records, 2003

Oriente Musik/FonóRecords, 1996, 1997, 1998

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.