Lemez: A turbán rejti (Erykah Badu: Mama´s Gun)

  • - bogi -
  • 2001. február 8.

Zene

Bevallom, nagyot néztem, amikor megláttam az új Badu-lemez borítóját. A fényképről egy tufafejű, fogpiszkálót rágcsáló, betépett tekintetű "bics" bambult vissza, a figura gettó stílusúra véve, a designban rasta-színek, a címben meg "anya fegyvere". Mi történhetett a sokak által "neosoul-királynőnek" kikiáltott hölggyel, aki idáig tökéletes kifinomultságáról tett csak tanúbizonyságot?
Bevallom, nagyot néztem, amikor megláttam az új Badu-lemez borítóját. A fényképről egy tufafejű, fogpiszkálót rágcsáló, betépett tekintetű "bics" bambult vissza, a figura gettó stílusúra véve, a designban rasta-színek, a címben meg "anya fegyvere". Mi történhetett a sokak által "neosoul-királynőnek" kikiáltott hölggyel, aki idáig tökéletes kifinomultságáról tett csak tanúbizonyságot?

Aztán a CD kézhezvétele után menten kiderült, mit is akart e képpel, de erről majd később. (Mindenesetre nem véletlenül szögezte magának az egyik dalban: "Miféle jót tehetnének a szavaid, ha meg sem értik őket?")

Szóval, az a helyzet, hogy még az eddigieknél is jobban halok be a Badutól. Komáztam én felettébb a debütáló Baduizmot (1997) és az azt követő Live!-ot (1997) is, de ez a mostani anyag számomra többet, egy érettebb Badut mutat. Nem kis lépés ez attól az énekesnőtől, akinek elsőre összejött minden.

Az Erica Wright néven, 1971-ben Dallasban született Badu művészeti tanulmányai (zongora, ének, tánc, színház, film) és tanári praxisa után a hip-hop és soul muzsikák felé vette érdeklődését. Unokatestvérével alkotott duójára ´94-ben figyelt fel Kedar Massenburg, a Motown jelenlegi feje. ´ adta ki a Baduizmot, amely D´Angelo mellett a producer saját labeljének legnagyobb húzásának bizonyult: több mint hárommillió eladott példányt, két Grammy-díjat és számos egyéb nívós zenei díjat hozott, majd következett a közel ugyanilyen zajos újrázás - szokatlan módon - a zömében az első lemez anyagára épülő, élő albummal. Badu zenei világa a hip-hop-, jazz-, R&B-, funky-, blues-stílusok egyedülálló mixtúrájával egyszerre idézte a régi soul-ikonokat és mutatott előre, kikövezve ezzel az utat egy újabb soul-generáció női előadói (Angie Stone, Jill Scott, Macy Gray stb.) számára. Nem nosztalgiázott: "Arról énekelek, amiről az MC-k rapelnek", a valót nyomta tehát már-már költői szövegekkel.

Az elmúlt négy esztendőben Badunak fia született, különböző válogatásokon számos új dala és duettje - a The Rootsszal felvett You Got Meért a harmadik Grammyjét is begyűjthette - jelent meg, továbbá mozifilmekben szerepelt, s momentán jön ezzel a Mama´s Gunnal. Arra, hogy mit jelent számára e szokatlan eszköz, a CD füzetét nyitó, a Harcos emlékeztetője című versikében utal egyedül. S mivel Badu a fiát hívja "Harcosnak", nem is lehetne egy anyának jobb "fegyvere", mint ez az őszinte, szívvel teli, jóra intő album.

"Analóg lány vagyok egy digitális világban" - hangzik el az egyik számban, s valóban nem sok kortárs urban előadó enged bepillantást első mensese gyötrelmeibe, illetve beszél ilyen nyíltan a melltartó nélkül (bizony) lógó cicijéről. Ám Badunál a leghétköznapibb témák is egészen természetes eleganciával jelennek meg, továbbá a humora sem utolsó. Ez utóbbi érhető tetten például a rhythm and blues jelenlegi, "űrszajhás" divatját kifigurázó fotóin. Nos, a neosoul feltörekvő trónkövetelőinek egész hada ellenére továbbra is Badu turbánja rejti a koronát.

- bogi -

Motown/Universal, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.