Lemez: Álmodozások kora (Sonic Youth: Sonic Nurse)

  • - greff -
  • 2004. július 8.

Zene

Nem tartom kifejezetten szerencsés dolognak azt a kiadói fogást, amely az új Sonic Youth-lemezt egyik-másik hirdetésében a Daydream Nationnel hozza egy nevezõre. Szegény Sonic Nurse ebbõl aztán nem tud jól kikavarodni, mert hosszú évek óta nem volt ugyan szerencsénk ilyen szerethetõ SY-munkához, arról azért szó nincs, hogy a kettõ ugyanaz a kategória volna.

Nem tartom kifejezetten szerencsés dolognak azt a kiadói fogást, amely az új Sonic Youth-lemezt egyik-másik hirdetésében a Daydream Nationnel hozza egy nevezõre. Szegény Sonic Nurse ebbõl aztán nem tud jól kikavarodni, mert hosszú évek óta nem volt ugyan szerencsénk ilyen szerethetõ SY-munkához, arról azért szó nincs, hogy a kettõ ugyanaz a kategória volna.

A Sonic Youth több mint húszéves életmûvét érdemes ugyanis két fejezetre osztani. Az elsõbe a zenekar nyolcvanas évekre esõ munkássága cakpakk beletartozik: ekkor készültek a rocktörténetileg is kimagasló jelentõségû munkái a Confusion Is Sex konvenciókat nem ismerõ szilánkzenéjétõl a Velvet Underground törékenyebb pillanatait újraértel-mezõ EVOL-on át egészen a sort 1988-ban záró, roppant gazdagon rétegzett Daydreamig. Valójában eddig tartott a Sonic Youth vezetõ szerepe a rockzene forradalmi megújulásában, jóllehet a rákövetkezõ két kellemes, ám távolról sem revelatív lemeze, a Goo és fõleg a Dirty révén még sütkérezhetett kicsit az altermezõny frontvonalában. Az elmúlt mintegy tizenöt év során pedig igazából egyetlen olyan lemezt készített csupán, amely az elsõ korszakához mérhetõ, ez pedig az 1998-ban megjelent, mágikus pszichedéliával vastagon átitatott A Thousand Leaves volt. És ezt a "statisztikát" az új lemez sem írja át.

De azért nem kell kétségbe esni. Mert egészen úgy tûnik, hogy Jim O' Rourke, a kiváló producer és dalszerzõ néhány évvel ezelõtti csatlakozása csakis jót tett a bandának. Már elsõ közös mûvük, a két évvel ezelõtti Murray Street sem volt rossz dobás, de a Sonic Nurse-szel most még messzebbre jutottak így ötösben - ugyanazon a nyomvonalon. S ezúttal hallhatunk ugyan néhány jól sikerült zajosabb tételt is (ilyen például a nyitó Pattern Recognition), összességében azonban elmondható, hogy ebben a megújult Sonic Youth-hangzásban a disszonáns zúzásnak, mondhatni magának a noise-nak már nem sok szerepe van. A visszafogottságnak ellenben annál inkább. Már az elõzõ korongon is azok a számok voltak a legerõsebbek, amelyekben Thurston Moorék hagyományosnak mondható hangszerelésre építve, alig torzított gitárokkal ringatták finoman a keserédes melódiákat, és ez most sincs másként. Az olyan dalokban, mint az Unmade Bed, a Dripping Dream vagy legfõképpen a lemez két nagyszerû záródarabjában, az I Love You Golden Blue-ban és a Peace Attackben egészen egyedi atmoszféra sûrûsödik össze, és ezek a puha, álmodozós-levélhullós számok lassan és kivédhetetlenül bekúsznak a hallgató bõre alá. Ha csak ilyenekbõl épülne fel egyszer, megint volna egy klasszikus Sonic Youthunk.

- greff -

Universal, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.