Lemez: Húzza, aztán ereszti (Pharoah Sanders-Hamid Drake-Adam Rudolph: Spirits)

  • 2001. március 8.

Zene

Anagy öregek, köszönik, jól vannak. A hatvanas évek mérhetetlen progressziója által felszínre került dinoszauruszok ma élő példányai még mindig a topon vannak. Steve Lacy mellett elég, ha csak Archie Sheppet említem, akit élőben is megcsodálhattunk az utóbbi időben néhányszor Magyarországon. John Coltrane holdudvarának másik túlélője Pharoah Sanders, aki tavaly októberben múlt hatvanéves, ma is igen aktív, sokoldalú, friss és üde. Nagydarab, ősz szakállú fekete ember - ilyennek képzelek el egy zulu herceget.
Anagy öregek, köszönik, jól vannak. A hatvanas évek mérhetetlen progressziója által felszínre került dinoszauruszok ma élő példányai még mindig a topon vannak. Steve Lacy mellett elég, ha csak Archie Sheppet említem, akit élőben is megcsodálhattunk az utóbbi időben néhányszor Magyarországon. John Coltrane holdudvarának másik túlélője Pharoah Sanders, aki tavaly októberben múlt hatvanéves, ma is igen aktív, sokoldalú, friss és üde. Nagydarab, ősz szakállú fekete ember - ilyennek képzelek el egy zulu herceget.

2000-ben megjelent egy elég jó albuma a Kahil El Zabar´s Ritual Trio nevű intézménnyel a Delmark nevű kiadónál, és most kiadták Spirits címen az itt tárgyalt, egyébként 1998-as koncertjét. Két ütőhangszeres kíséri a mestert, és csinálnak neki nagy, levegős szabad tereket. Hamid Drake inkább a jazzben megszokott dobszerelésen hozza az alapokat, míg Adam Rudolph keleti és afrikai ütőhangszereken színezi vagy ellenpontozza a zenei folyamatokat. Meg persze énekelnek, rikoltoznak, egzotikus furulyákon tilinkóznak, talán még táncolnak is.

Sandersnek mindig is erőssége volt a dramaturgia, az építkezés. Tud várni, húzza, aztán ereszti a feszültséget, spirálisan ismétli a szólamainak a motívumait. Igazi erő van a tenorszaxofonjában, és amit elkezd, azt végig is viszi. Nagy ívű szólói - ha egy közös zenei meditáció esetében beszélni lehet egyáltalán erről - egészen az eksztázisig eljutnak. Ma már kissé konzervatív attitűd, de a katarzis is benne van a zenében, ami egyértelműen a hatvanas évek modernizmusának a továbblépése, mint ahogy a keleti zenék iránti fogékonyság is. Coltrane többször játszott Ravi Shankarral, és csak a korai halála hiúsította meg a lemezfelvételt.

Erotikus, spirituális, intenzív zene, konkrét témák és sablonok nélkül. Szufi, afrikai rítusok, a free jazz szabadsága, béke, önazonosság, színek, fények. Nincs túlspilázva, de nem kamu. Könnyen rá lehet hangolódni annak ellenére, hogy nem kínál sok fogódzót. Csak egy kis nyitottság kell hozzá.

Czabán Gömböcz György

Mah/Meta Records, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.