Lemez: Pénzt, pinát, politikát! (Tankcsapda: Agyarország)

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. március 8.

Zene

Alegfontosabb: zeneileg ilyen egységes a zenekar nem volt az Ember tervez című lemez megjelenése óta, az új dobos, Fejes Tamás összeért a zenekarral, Lukács és Cseresznye meg hozza azt az utánozhatatlanul sűrű zenei szövetet, amire nyugodtan rá lehet könyökölni. Nem esünk pofára.
Alegfontosabb: zeneileg ilyen egységes a zenekar nem volt az Ember tervez című lemez megjelenése óta, az új dobos, Fejes Tamás összeért a zenekarral, Lukács és Cseresznye meg hozza azt az utánozhatatlanul sűrű zenei szövetet, amire nyugodtan rá lehet könyökölni. Nem esünk pofára.

Az Agyarországon a Tankcsapda felhagyott a kísérletezéssel, és visszatért a bevált punk-rockandroll menetekhez: darálós, húzós témák, egyszerűségükben hibátlan futamok, szöveg, refrén, szöveg, gitár, refrén, mindig is ebben voltak nagyok.

A szövegek meglehetősen egyenetlenek. Talán ott a legnagyobb baj, amikor Lukács Lászlóból kitör az osztályöntudat, és a maga sajátos módján megpróbálja felhívni a figyelmet a társadalmi egyenlőtlenségekre, ilyenkor leül kissé a lemez, hogy aztán újra szárnyalni kezdjen a bulizós-pinázós részeknél. Az Üvölts, mint egy állat alcímet viselő klasszikus garázs-opusban például egészen kiváló és szellemes rímekkel örvendeztet meg Lukács, de a Nem verhet átban is költőien domborodik ki a sokat megélt rocker kiforrott nőgyűlölete, hogy aztán - a feminista kritikákat megelőzendő - megcsillogtassa trubadúri hajlamait az Ez az a házban.

Lukács hangjában még elég sok tartalék van, ezért is érthetetlen, miért kell a keverőpult potmétereinek bazgurálásával modulálni, amikor magától is csodákra képes; hagyni kellene egyszerűen érvényesülni, talán egy kicsit előbbre hozni a zene takarásából, és esetenként - mint például az Ez az a házban vagy régebben az Egyszerű dalban - jobban rá építeni egy-egy számot. (Azért szarozok, Cseresznye, mert szeretem a zenekart, és azt akarom, hogy tökéletes legyen.)

Az Agyarországon legalább három-négy olyan szám van, amit ráveszek a Tankcsapda-válogatáskazettámra, az utóbbi néhány lemez egy-két számával szemben, ami mindenképpen örvendetes, még akkor is, ha ez elsősorban a gyökerekhez való visszatérésnek és nem a kivezető út megtalálásának köszönhető, bár kérdéses, hogy kell-e egyáltalán ilyet keresni, hisz a korábbi próbálkozások egyértelműen neccesek voltak, a Motörhead például egészen jól elvan, és senki sem kéri számon rajtuk a fúvósokat. Mindenesetre nagyon fontos lemez lesz a következő, ez meg mehet a polcra.

Önöknél, nálam.

Para-Kovács Imre

CBS/Sony, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.