Lemez: Pénzt, pinát, politikát! (Tankcsapda: Agyarország)

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. március 8.

Zene

Alegfontosabb: zeneileg ilyen egységes a zenekar nem volt az Ember tervez című lemez megjelenése óta, az új dobos, Fejes Tamás összeért a zenekarral, Lukács és Cseresznye meg hozza azt az utánozhatatlanul sűrű zenei szövetet, amire nyugodtan rá lehet könyökölni. Nem esünk pofára.
Alegfontosabb: zeneileg ilyen egységes a zenekar nem volt az Ember tervez című lemez megjelenése óta, az új dobos, Fejes Tamás összeért a zenekarral, Lukács és Cseresznye meg hozza azt az utánozhatatlanul sűrű zenei szövetet, amire nyugodtan rá lehet könyökölni. Nem esünk pofára.

Az Agyarországon a Tankcsapda felhagyott a kísérletezéssel, és visszatért a bevált punk-rockandroll menetekhez: darálós, húzós témák, egyszerűségükben hibátlan futamok, szöveg, refrén, szöveg, gitár, refrén, mindig is ebben voltak nagyok.

A szövegek meglehetősen egyenetlenek. Talán ott a legnagyobb baj, amikor Lukács Lászlóból kitör az osztályöntudat, és a maga sajátos módján megpróbálja felhívni a figyelmet a társadalmi egyenlőtlenségekre, ilyenkor leül kissé a lemez, hogy aztán újra szárnyalni kezdjen a bulizós-pinázós részeknél. Az Üvölts, mint egy állat alcímet viselő klasszikus garázs-opusban például egészen kiváló és szellemes rímekkel örvendeztet meg Lukács, de a Nem verhet átban is költőien domborodik ki a sokat megélt rocker kiforrott nőgyűlölete, hogy aztán - a feminista kritikákat megelőzendő - megcsillogtassa trubadúri hajlamait az Ez az a házban.

Lukács hangjában még elég sok tartalék van, ezért is érthetetlen, miért kell a keverőpult potmétereinek bazgurálásával modulálni, amikor magától is csodákra képes; hagyni kellene egyszerűen érvényesülni, talán egy kicsit előbbre hozni a zene takarásából, és esetenként - mint például az Ez az a házban vagy régebben az Egyszerű dalban - jobban rá építeni egy-egy számot. (Azért szarozok, Cseresznye, mert szeretem a zenekart, és azt akarom, hogy tökéletes legyen.)

Az Agyarországon legalább három-négy olyan szám van, amit ráveszek a Tankcsapda-válogatáskazettámra, az utóbbi néhány lemez egy-két számával szemben, ami mindenképpen örvendetes, még akkor is, ha ez elsősorban a gyökerekhez való visszatérésnek és nem a kivezető út megtalálásának köszönhető, bár kérdéses, hogy kell-e egyáltalán ilyet keresni, hisz a korábbi próbálkozások egyértelműen neccesek voltak, a Motörhead például egészen jól elvan, és senki sem kéri számon rajtuk a fúvósokat. Mindenesetre nagyon fontos lemez lesz a következő, ez meg mehet a polcra.

Önöknél, nálam.

Para-Kovács Imre

CBS/Sony, 2001

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.