Lemez: Pénzt, pinát, politikát! (Tankcsapda: Agyarország)

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. március 8.

Zene

Alegfontosabb: zeneileg ilyen egységes a zenekar nem volt az Ember tervez című lemez megjelenése óta, az új dobos, Fejes Tamás összeért a zenekarral, Lukács és Cseresznye meg hozza azt az utánozhatatlanul sűrű zenei szövetet, amire nyugodtan rá lehet könyökölni. Nem esünk pofára.
Alegfontosabb: zeneileg ilyen egységes a zenekar nem volt az Ember tervez című lemez megjelenése óta, az új dobos, Fejes Tamás összeért a zenekarral, Lukács és Cseresznye meg hozza azt az utánozhatatlanul sűrű zenei szövetet, amire nyugodtan rá lehet könyökölni. Nem esünk pofára.

Az Agyarországon a Tankcsapda felhagyott a kísérletezéssel, és visszatért a bevált punk-rockandroll menetekhez: darálós, húzós témák, egyszerűségükben hibátlan futamok, szöveg, refrén, szöveg, gitár, refrén, mindig is ebben voltak nagyok.

A szövegek meglehetősen egyenetlenek. Talán ott a legnagyobb baj, amikor Lukács Lászlóból kitör az osztályöntudat, és a maga sajátos módján megpróbálja felhívni a figyelmet a társadalmi egyenlőtlenségekre, ilyenkor leül kissé a lemez, hogy aztán újra szárnyalni kezdjen a bulizós-pinázós részeknél. Az Üvölts, mint egy állat alcímet viselő klasszikus garázs-opusban például egészen kiváló és szellemes rímekkel örvendeztet meg Lukács, de a Nem verhet átban is költőien domborodik ki a sokat megélt rocker kiforrott nőgyűlölete, hogy aztán - a feminista kritikákat megelőzendő - megcsillogtassa trubadúri hajlamait az Ez az a házban.

Lukács hangjában még elég sok tartalék van, ezért is érthetetlen, miért kell a keverőpult potmétereinek bazgurálásával modulálni, amikor magától is csodákra képes; hagyni kellene egyszerűen érvényesülni, talán egy kicsit előbbre hozni a zene takarásából, és esetenként - mint például az Ez az a házban vagy régebben az Egyszerű dalban - jobban rá építeni egy-egy számot. (Azért szarozok, Cseresznye, mert szeretem a zenekart, és azt akarom, hogy tökéletes legyen.)

Az Agyarországon legalább három-négy olyan szám van, amit ráveszek a Tankcsapda-válogatáskazettámra, az utóbbi néhány lemez egy-két számával szemben, ami mindenképpen örvendetes, még akkor is, ha ez elsősorban a gyökerekhez való visszatérésnek és nem a kivezető út megtalálásának köszönhető, bár kérdéses, hogy kell-e egyáltalán ilyet keresni, hisz a korábbi próbálkozások egyértelműen neccesek voltak, a Motörhead például egészen jól elvan, és senki sem kéri számon rajtuk a fúvósokat. Mindenesetre nagyon fontos lemez lesz a következő, ez meg mehet a polcra.

Önöknél, nálam.

Para-Kovács Imre

CBS/Sony, 2001

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.