Lemez: Magánmitológia (Jools Holland & his Rhythm & Blues Orchestra: Jools Holland´s Big Band

  • 2002. február 28.

Zene

Jools Holland & his Rhythm & Blues Orchestra: Jools Holland´s Big Band Rhythm & Blues

Ezen a lemezen hallható George Harrison utolsó felvétele, a halála előtt nyolc héttel rögzített Horse To The Water. Marketingszempontból korántsem elhanyagolható tény ez; persze nem túl lelkesítő, amikor erre hegyezik ki a legtöbb hirdetést, de Harrisonnak nem eshet olyan rosszul: ő maga - lenyűgöző iróniával - a "Nyugodjék békében Kft." nevet adta annak a kiadónak, amely Jools Holland rendelkezésére bocsátotta fiával közösen írt dalát.

No de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy a szám egészen rendkívüli, szerintem a Harrison-életmű egyik csúcsa. Beatles-minőség. És bár e lemeznek Harrison mellett még számos neves közreműködője van, egy klasszissal lekörözi a mezőnyt. Ilyenkor gondolhat az ember arra, amire amúgy cseppet sem gondol szívesen: talán mégsem alaptalan az a nézet, miszerint a Beatlesszel nem említhető egy lapon más zenekar...

Harrison és kollégái - így többek közt Sting, Joe Strummer, Dr. John, Mark Knopfler, John Cale, Steve Winwood, Eric Clapton, Taj Mahal, Van Morrison, Marc Almond - jelenléte amúgy korántsem csak arról szól, hogy milyen gyümölcsöző, amikor huszonkét dal mögött huszonkét híresség sorakozik fel: ha jól látom, legalább kilencven százalékuknak már jutott szerep Holland történetében...

Az 1958-ban született angol billentyűs magánmitológiájától ugyanis éppúgy elválaszthatatlan a boogie-woogie, mint a hetvenes évek new wave mozgalma - nevezetesen 1974-ben a londoni Squeeze zenekarban tűnt fel. Ez a társaság az utolsó Velvet Underground-albumról választotta nevét, onnan a kapcsolat John Cale-lel, aki a Squeeze első producere lett. És persze előkerült a Squeeze mindkét énekese is: Chris Diffordé az album egyik leghúzósabb száma, Paul Carrack kissé lagymatag.

Holland azonban a Squeeze-ben nem igazán élhette ki a boogie-woogie iránti rajongását, így 1980-ban Jools Holland And The Millionaires, majd úgy ´90-től Jools Holland and his Rhythm & Blues Orchestra néven szervezett (ahhoz közelebb fekvő) zenekart. Mindeközben játszott George Harrisonnal, Stinggel, Eric Claptonnal, Paul Wellerrel estébé estébé; a BBC-ben zenés filmsorozatot vezetett, szóval mondom, az angol új hullámban éppoly otthonosan járt-kelt, mint a bluesban. Így eshetett meg, hogy álltak az ő big bandje rendelkezésére, szíves örömest, huszonketten. És azt kell mondanom, csupán John Cale, Marc Almond és Jamiroquai esetében érzem gyökértelennek a közösködést - Sting és Joe Strummer és Van Morrison és Eric Clapton és Mick Hucknall viszont igazán belehúzott: "feketeségük" nem is maradt el Taj Mahalétól. Az pedig különösen ritka alkalom, hogy egy olyan túlhajtott örökzöldet, amilyen az I Put A Spell On You, annyi invencióval érintsenek meg, mint ezúttal Mica Paris és David Gilmour.

Jól hallható az is, hogy Holland ügyelt rá: ebben a rhythm and bluesban a kedvét lelje valamennyi résztvevő. Belefértek új dalok és feldolgozások (Willie Dixon kettő is), folk és ska, gospel és rock ´n´ roll, tetszés szerint. Aggódnia úgysem kellett: olyan súllyal bír megszólalni a zenekara, hogy a mögül képtelenség kikandikálni.

Más kérdés, hogy Harrisonnal nincs mit tenni.

Mondhatni: mindenki egyért...

Marton László Távolodó

Warner Music, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.